$
בארץ

ההסתדרות הלאומית מנסה להשתלט גם על נמל חיפה

אחרי שהחתימה קרוב ל־700 מעובדי נמל אשדוד, פנתה הסתדרות העובדים הלאומית לוועד סוורי נמל חיפה ולוועד מהנדסי חברת החשמל. עובד בנמל אשדוד: "ההסתדרות גוררת רגליים כבר שלוש וחצי שנים במו"מ על ההסכם הקיבוצי"

ליאור גוטמן ואסנת ניר 08:1331.01.17

הסתדרות העובדים הלאומית ממשיכה בנסיונותיה לכרסם במעמדה של הסתדרות העובדים החדשה ושל היו"ר אבי ניסנקורן. בשבוע שעבר טענו בלאומית כי החתימו קרוב ל־700 מעובדי נמל אשדוד, שעד כה היו חברים בהסתדרות החדשה. כעת נודע ל"כלכליסט" כי הלאומית מנסה לגייס את ועד הסוורים של נמל חיפה ואת ועד המהנדסים של חברת החשמל. 

בימים האחרונים מגששת ההסתדרות הלאומית בקרב ועד סוורי נמל חיפה שבו חברים כ־120 מתוך כ־1,000 עובדים הנמל. על פי גורמים בסביבת הנמל, הפעילות של הלאומית הסתכמה עד כה בחלוקת עלונים. מדובר בתקופה בעייתית למהלך כזה, שכן בכירים בוועד הסוורים נמצאים על סף פרישה או מעבר לתפקיד ניהולי אחר.

 

הנסיונות של הלאומית בוועד מהנדסי חברת החשמל באים על רקע מרמור של המהנדסים מהסכם חריגות שכר, שאותו כפו עליהם ניסנקורן ויו"ר הוועד דוד (מיקו) צרפתי. המהנדסים ניסו לשנות את ההסכם בדיונים מול צרפתי, מול ההסתדרות ובפנייה לבתי משפט, אך מאמציהם לא נשאו פרי. גם במקרה זה, טרם הצליחה הלאומית לגייס את העובדים לשורותיה.

 

נכון לעכשיו מסתמן כי המהלכים של הלאומית כמעט בלתי אפשריים, הן בשל כוחה של ההסתדרות והן בשל המבנה הארגוני המוזר שנכפה בחברות השונות. כך למשל, חברת החשמל מחזיקה יותר מ־10 ועדים שונים ואיחוד שלהם, על 12 אלף העובדים של החברה, זה תרחיש כמעט אוטופי.

 

יו"ר הסתדרות העובדים אבי ניסנקורן. עושה שרירים יו"ר הסתדרות העובדים אבי ניסנקורן. עושה שרירים צילום: יובל חן

 

"ההסתדרות איתנו מקום המדינה ולא הביאה כלום"

 

בתוך כך, ניסנקורן מאיים להשבית את נמלי אשדוד וחיפה. לפני כשבוע שלח יו"ר ההסתדרות מכתב אזהרה חריג ללשכותיהם של שר האוצר משה כחלון ושר התחבורה ישראל כץ ובו הבטיח לתמוך בכל צעד אפשרי של נמלי חיפה ואשדוד במאבקם על תנאי עבודה נאותים לעובדי דור ב'.

 

המכתב החריג הזה מגיע כשנה אחרי פרסומים על הסכם בנמלים שבמסגרתו השיגו העובדים ביטחון תעסוקתי. עם זאת, לפי עובד נמל אשדוד ששוחח עם "כלכליסט", המציאות בפועל שונה משמעותית. "ניסקורן לא ידע שאין ביטחון תעסוקתי לעובדי דור ב' והוא לא ידע שהרציפים החדשים בנמל אשדוד לא שייכים לאף אחד", אמר העובד. "ההנהלה או משרדי הממשלה יכולים לתת אותם למישהו פרטי ואז באמת ירסקו אותנו".

 

לדבריו, המעבר ללאומית מגיע על רקע תסכול עמוק מההסתדרות. "הם איתנו מקום המדינה ולא הביאו כלום. הם גוררים רגליים עם המו"מ על ההסכם הקיבוצי כבר שלוש וחצי שנים. בלאומית זיהו את התסכול של העובדים, בעיקר דור ב' ודור ג'", אמר.

 

המרד של ועדי נמל אשדוד החל לפני כשבועיים, אז הודיעו שהם משביתים הנפקת אג"ח סחיר של הנמל שתוכננה לאפריל הקרוב. מדובר בהנפקה ראשונה בתולדות הנמל, שאמורה לשפר את כללי הממשל התאגידי בו, לרבות פיקוח הדוק יותר על מכרזים.

 

נמל אשדוד. המרד החל לפני שבועיים נמל אשדוד. המרד החל לפני שבועיים

 

ביום ראשון השבוע עתרה ההסתדרות לבית הדין הארצי לעבודה נגד המהלך של הלאומית, בטענה שהוא נעשה במהלך מו"מ קיבוצי ולכן אינו חוקי. הכרעה בעניין צפויה להתקבל בדיון שיתקיים בבית הדין ב־7 בפברואר.

 

התנהלות ההסתדרות משדרת פאניקה מאז חשיפת הפרשה. בימים האחרונים החלו להופיע מכתבי תמיכה משלל ועדים גדולים במשק, כמו בזק, רכבת ישראל ובחברת החשמל. לכולם חשוב להבהיר שהם אוהבים את ניסנקורן ושהוא הכי מתאים. לחברי הוועדים ברור שהפסד מעוז חשוב כמו נמל אשדוד יהווה מכה מוראלית קשה עבור היו"ר, שנמצא בישורת האחרונה של המירוץ לבחירה מחדש לתפקיד.

 

מעבר לכך, פגיעה בהסתדרות ובכוחה יכולה לסמן לציבור הרחב שלמרות סילוקו של יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר אלון חסן, והשקט היחסי שנרשם שם מאז, הוועד הוא ישות עצמאית שעשויה להתמרד בכל רגע נתון ולסגור את שערי הנמל. למי ששכח נזכיר ש־95% מהסחורות שנכנסות ויוצאות מישראל עוברות דרך הנמלים.

כמו כן, הפגיעה עשויה לשדר שתחום העבודה המאורגנת בישראל פרוץ ומהווה סוג של גן עדן עבור מעסיקים, שבו ניתן לנצל את העובדים באמצעות אסטרטגיית הפרד ומשול.

 

מי את, הסתדרות העובדים הלאומית?

 

הסתדרות העובדים הלאומית היא אחד מארגוני העובדים הגדולים בישראל והיא כוללת כ־100 אלף חברים, זאת לעומת 700 אלף החברים בהסתדרות העובדים. בראש הארגון עומדים היו"ר יואב שמחי והמנכ"ל יאיר שלם.

 

בין הוועדים החברים בהסתדרות הלאומית ניתן למנות את דלק, yes, גולן טלקום, HOT, זוגלובק, עיריית רמת השרון, מכבי פארם ומכבי דנט.

 

להבדיל מההסתדרות, בלאומית אין סיעות וייצוגים פוליטיים. הארגון בנוי מוועידה ארצית שמתכנסת אחת לחמש שנים ובוחרת את היו"ר.

 

יואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית עם מנכ"לית HOT ויו"ר ועד העובדים של החברה (ארכיון) יואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית עם מנכ"לית HOT ויו"ר ועד העובדים של החברה (ארכיון) צילום: יוסי זליגר

 

בדומה להסתדרות, הלאומית היא גוף שנחשב לאגודה עותמאנית. כלומר, היא אינה מבוקרת ואינה חייב דיווח לאף גוף רגולטורי כפי שמחייב חוק העמותות, ונתוניה הכספיים אינם גלויים. בעבר, פסלה המדינה הסכמים קיבוציים שעליהם חתמה ההסתדרות הלאומית בטענה שהרעו את תנאי העובדים. בהסכם אחד ייצגה הלאומית את עובד הבנייה הזרים מול מתווכים בענף ובמקרה השני, שעדיין נמצא בהליכים משפטיים, ייצגה את עובדי חברת הניקיון והשמירה ISS.

 

עם זאת, בעברה הרחוק יותר ישנה פרשה הרבה יותר בעייתית. בין השנים 1995‑2004 שימש אברהם הירשזון כיו"ר הארגון. ב־2009 הוא הורשע בגניבת 2.3 מיליון שקל מכספי הלאומית ונגזרו עליו 5.5 שנות מאסר בפועל.

 

מאז, הלאומית מנסה למתג את עצמה מחדש כארגון שגדל משמעותית, הרחיב את הוועדים שאותם מייצג ודאג להתנהל באופן נקי, בין השאר באמצעות מינוי מבקר פנים. לפי הארגון, דו"ח מבקר המדינה מ־2011 שבדק את התנהלותו קבע באופן נחרץ כי המצב שם השתפר משמעותית לעומת תקופת הירשזון.

 

ההסתדרות הלאומית: "שוב גורמים אינטרסנטים מנסים להסית את הדיון מרעידת האדמה המתרחשת במערכת יחסי העבודה בישראל נוכח המהפך בנמל אשדוד, המשליך על גופים גדולים במשק".

 

בשיחה עם כלכליסט דחה יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי את כל הטענות. לדבריו, "לפני 8 חודשים חתמנו חוזה קיבוצי עם שר התחבורה ועם הוועדים שנבחרו בנמל אשדוד כולל אבינועם שושן ומיכל לוגסי. אי אפשר לומר שיש מו"מ כי נחתם הסכם עקרונות עם נציגי הוועדים".

 

לדבריו, "החלה ביקורת כלפי ראשי הוועדים הישנים והם התפטרו, ואז קמו ועדים חדשים שצריכים להצדיק את הקיום שלהם. אלו לקחו יעוץ משפטי שהוא נוגד את רוח ההסתדרות שהריצו אג'נדה לעומתית. יו"ר ועד בכיר שהדיחו אותו כותב לי שבמשך שבעה חודשים ישבו עובדים ותכננו את המהלך עם ההסתדרות הלאומית כלומר חברי ארגון שלי מתכננים בזמן שהם אצלי איך להעביר את הארגון למקום אחר. הבנו שזה האקדח המעשן ועובדים ישבו במחשכים. הקבוצה הזו הכינה אסטרטגיה במשך 7 חודשים, ולאחר מכן ניסתה להדיח גם את אנשי ההסתדרות כדי להשיג רוב ופתאום אתה רואה אותם בטלוויזיה עם פלאיירים - והכל מרחוק עם המנטור אלון חסן. כנס לדף הפייסבוק שלו ותבינו שהאינטרס שלו הוא להסיט את הדיון מהתיק שלו", הוא מסכם

 

הבחירות לראשות ההסתדרות: ניסנקורן לבד במירוץ, בינתיים

 

ההתפתחויות האחרונות במאבק על ועד עובדי נמל אשדוד מעמידות את יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן במצב פגיע לקראת הבחירות לתפקיד יו"ר ההסתדרות, שייערכו בחודש מאי הקרוב.

 

נכון לעכשיו, ניסנקורן הוא המועמד היחיד במירוץ. ח"כ שלי יחימוביץ' הביעה נכונות לרוץ מולו, אך טרם הכריזה על מועמדותה. ככל שחולף הזמן, נראה כי פוחתים סיכוייה להתמודד, בייחוד לאור העובדה כי המועד האחרון להגשת רשימות להסתדרות חלף וכעת הדרך היחידה שבה תוכל להתמודד היא במסגרת סיעה קיימת — אופציה שלא נראית סבירה במיוחד.

 

ראש סיעת עוז השר חיים כץ הביע תמיכה בניסנקורן ואף חתם איתו על הסכם קואליציוני. האופציה להתמודדות של יחימוביץ' בתמיכתו של ח"כ איתן כבל גם לא תתממש ככל הנראה, כך על פי מקורבים. סיעת כולנו הצהירה שתקים סיעה בהסתדרות אך טרם השלימה את ההליכים, ובכל אופן צפויה לתמוך בניסנקורן. אם לא די בכך, יחימוביץ' אינה זוכה לתמיכה מצד גורמים במחנה הציוני, כאשר גם ח"כ עמיר פרץ הביע תמיכה בניסנקורן.

 

אתמול התקיימו הבחירות לתפקיד מזכ"ל המחנה הציוני, שבהן הפסיד יאיר (יאיא) פינק, מועמדה של יחימוביץ', לערן חרמוני, מקורבם של פרץ ושל ח"כ יצחק הרצוג. אף שמדובר בהפסד פנים־מפלגתי, יחימוביץ' לא יכולה להרשות לעצמה הפסד נוסף, ולכן תתמודד רק אם תעריך שסיכוייה גבוהים.

 

אופציה נוספת לתחרות היא התמודדות של מועמד חדש, תרחיש שנעשה מעט יותר סביר לאחר אירועי השבוע האחרון, שפגעו במעמדו של ניסנקורן. גם אם הדבר לא ישפיע על מועמדותו, מדובר בפרצה שתאפשר לוועדים הגדולים לבוא אליו בדרישות בנקודת זמן רגישה זו.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x