בלעדי לכלכליסט
רשות המסים בוחנת שינוי בהטבות המס לאביזרי בטיחות לרכב
לפי המצב כיום, מערכות בטיחות מיושנות שמותקנות בישראל ומסוגלות רק להתריע על סכנה, מקבלות זיכוי מס גבוה יותר ממערכות מתקדמות שמותקנות בחו"ל ויכולות להשתלט על הרכב, לבלום אותו או להחזירו לנתיב
רשות המסים החלה לבחון לאחרונה את הקלות המס הניתנות לרכישת רכבים שבהם מותקנות מערכות בטיחות שונות. במסגרת התהליך פנתה הרשות לגורמים בתחום הרכב והבטיחות בדרכים, במטרה לקבל נתונים על מידת יעילותן של מערכות אוטונומיות למניעת תאונות. לפי שיטת חישוב המס הקיימת, לכל אביזר בטיחות מוענק ציון בנקודות ובהתאם אליו נקבע גובה הטבת המס. הזיכוי המרבי שניתן לקבל עומד על כ־2,200 שקל.
- המבקר: ציון "נכשל" בבדיקת תקינות כלי רכב לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
- ארגוני בטיחות לחצו, ומרצדס גנזה קמפיין לרכב חצי אוטונומי
- בקרוב - תקן נגד שכחת ילדים ברכב
ב־2013, כאשר הושקה הרפורמה, ניתנה נקודה אחת על הימצאותה של מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, נקודה לרכבים המצוידים ביותר משבע כריות אוויר וחצי נקודה לחיישנים המתריעים על אי־חגירת חגורת בטיחות. אלא שמכוניות הולכות והופכות למשוכללות יותר ויותר, ולכן נדרשים עדכונים לשיטת חישוב זיכוי המס.
העדכון האחרון לשיטת החישוב של זיכויי המס לאביזרי הבטיחות בוצע בפברואר 2016. מבדיקת נתוני העדכון עולה כי קיימת בו נטייה ברורה להעניק הטבות למכוניות שבהן מותקנות מערכות בטיחות בהתקנה ישראלית, כגון מערכות הבטיחות של מובילאיי ואייוואקס. כך לפי המתווה האחרון, ברכבים שבהם מותקנת מערכת בקרת סטייה מנתיב או מערכת ניטור מרחק מן הרכב מלפנים, צמד מערכות שרק מתריעות על סכנה ושאותן ניתן להרכיב בארץ, מקבל הרכב את הציון הגבוה ביותר (שתי נקודות), ציון שנותר ללא שינוי זה שלוש שנים למרות שלושה עדכונים של הטבות המס. מערכת זיהוי אופנועים וקטנועים, שנוספה בשנים האחרונות להיצע המערכות המותקנות בישראל, זכתה בעדכון האחרון לציון של חצי נקודה, בעוד שבעבר לא זכתה מערכת זו כלל לציון כלשהו.
לעומת הנטייה הברורה לתמרץ מערכות המותקנות בישראל, מערכות מקוריות של יצרני הרכב דווקא זכו לציונים נמוכים שהופכים את התקנתן לפחות משתלמת. מערכת בקרת שיוט אדפטיבית שמטרתה לשמור מרחק מן הרכב שמלפנים ללא מגע יד אדם וגם לבלום את הרכב בשעת הצורך, קיבלה בעדכון האחרון הפחתה של הציון — מנקודה מלאה לחצי נקודה. מערכת בלימה אוטומטית בשעת חירום, מערכת בעלת חשיבות בטיחותית גבוהה, שמרה בעדכון האחרון ציון של נקודה אחת בלבד.
בעולם, יש להדגיש, עלו לאחרונה מערכות הבטיחות המקוריות לסדר היום הציבורי לאחר שארגוני בטיחות בינלאומיים כדוגמת EURONCAP הודיעו באופן פומבי כי מדובר במערכות מצילות חיים, כל עוד מדובר במערכת המסוגלת להשתלט על הרכב ולבלום אותו, או להסיט אותו מנתיב הנסיעה.
כך, לדוגמה, הודיע EURONCAP שלסוזוקי איגניס נטולת מערכות המסוגלות לבלום את הרכב ולהסיט אותו מנתיב הנסיעה יינתן ציון גרוע של שלושה כוכבי ריסוק, ולאיגניס בעלת המערכות הללו יינתן ציון גבוה של חמישה כוכבים.
יש לציין כי בשנים האחרונות מחלחלים אביזרי בטיחות אלה אל רכבים עממיים רבים, החל בקיה ספורטאז' וכלה ביונדאי איוניק, המסוגלות לבלום בכוחות עצמן וגם להסיט את ההגה בכוחות עצמן בשעת סכנה.
רשות המסים מסרה בתגובה כי היא בוחנת יחד עם משרד התחבורה את השיטה הנוכחית לחישוב המס ביחס לאביזרי הבטיחות הקיימים בשוק ואם יהיו שינויים, תעדכן על כך.