$
מבחני רכב

סיאט אטקה - ספרדייה, רגועה ונוסכת ביטחון

בלי ספוילרים או אגזוזי ענק: אטקה, גרסת הכביש־שטח הראשונה של סיאט, מוותרת על טמפרמנט לטיני חם לטובת התנהגות כביש מצוינת ונוקשות מחושבת שיודעת לספוג מהמורות ככל שהמהירות עולה. מנוע טורבו של 150 כוחות סוס ושבעה הילוכים מספקים שפע כוח ויכולת לשייט בשקט מפתיע

תומר הדר 08:3530.01.17

לפולקסווגן יש טיגואן. לסקודה יש ייטי, ובקרוב יהיה לה גם קודיאק. לאאודי יש Q3, Q2 ,Q5 ,Q7. ורק לסיאט אין רכב כביש־שטח. למה אין לסיאט רכב כביש־שטח? אחרי הכל, על פי נתוני המכירות באירופה ל־2016, רכב אחד מתוך ארבעה היה רכב כביש־שטח. התשובה מורכבת ותלוי את מי שואלים. אם שואלים את אנשי סיאט, הם יענו שיש כאן בעיה: סיאט היא לוהטת, היא ספרדית, היא פלמנקו, היא פרנקו, היא ספרד. ומרוב שהיא לוהטת, היא מייצרת רק מכוניות עם דם ספרדי טהור וגועש, ורכב כביש־שטח לא יכול להיות פלמנקו פרנקו עם דם ספרדי גועש כזה.

 

עם זאת, ייתכן שאנשי סיאט לא ממש מדייקים, או לפחות שבויים יותר מדי בקטע הספרדי: מאחורי כל סיאט ספרדייה לוהטת ניצבת למעשה פולקסווגן חמורת סבר וגרמנית, ובפולקסווגן, החברה־האם של סיאט, מחליטים מי בקבוצה ייצר רכבי כביש־שטח, מתי, למה וכמה. ובפולקסווגן הוחלט במשך זמן רב לא לאפשר לסיאט לייצר רכבי כביש־שטח. עד אטקה. אטקה היא למעשה הכביש־שטח הראשון של סיאט, והיא צריכה להיות ספרדית, חמה, פלמנקו טאפאס ברצלונה קטלוניה, כביש־שטח. אבל כרגע היא סתם מנסה לעלות לאתר החרמון, שרחוק למדי מברצלונה.

סיאט אטקה סיאט אטקה אוראל כהן

 

קל זה לא: מישהו אמר שבחרמון ירד היום שלג, אבל מה שיורד זה בעיקר גשם שוטף, מעורבב עם בוץ. וגם זרמי מים אדירים שמאיימים על כל מי שירצה לצאת מן הסיאט וגם קצת על הקירות הגבוהים שבצדי הדרך. באירופה אפשר לקנות סיאט אטקה עם מנועי טורבו דיזל מאוד חזקים ועם הנעה כפולה, אבל לסיאט אטקה בגרסה של ישראל אין דיזל ואין הנעה כפולה. למען האמת, גם לא ממש צריך: המנוע של אטקה מפיק 150 כוחות סוס, אף שמדובר במנוע קטן מאוד, 1.4 ליטרים בלבד. יש לו גם טורבו. באירופה יש מנועים קטנים יותר וחכמים יותר, אבלך כנראה שיש גבול למידת החדשנות שהישראלים מוכנים לקבל.

 

בחזרה לאטקה: שלנו לבנה, כמו השלג שאין כאן. ניתן לצפות אולי שסיאט תייצר אטקה הרפתקנית, עם ספוילרים, אגזוזים גדולים, חצאיות צד מודגשות, כמו שיש בגרסאותיהן הספורטיביות של מכוניות סיאט, הקופרות, אבל בפועל אטקה לא ממש מנסה כנראה לפנות ללקוחות ספורטיביים. להפך, היא נראית סולידית לחלוטין.

 

מבחינת ההיררכיה הקבוצתית, אולי סקודה היתה מייצרת מכונית כזו, הגיונית, לא ממש מרתקת, אבל שימושית להפליא. מהצד היא מזכירה מעט את פולקסווגן טיגואן, שחולק עם אטקה את אותה פלטפורמה, אך גם בסיאט יודעים: פולקסווגן טיגואן הוא רכב הכביש־שטח השלישי במכירות באירופה ב־2016, אז אי אפשר לאיים עליו. לכן אטקה פחות הרפתקנית, אך עדיין נאה. היא מצליחה להזכיר דגמים אחרים של סיאט, כמו הלאון, אך עם תוספת של גובה.

 

בלימה אוטונומית

 

בפנים אטקה אינה מתאפיינת בטמפרמנט ספרדי סוער. לוח המחוונים במפרט הישראלי שחור וקודר במיוחד. מערכת המולטימדיה הענקית שמאפיינת את הדגם בחו"ל אינה מותקנת בלוח המחוונים. בגרסת הבסיס אין גם את מערכת בקרת השטח שסיאט מציעה בחלק מן הדגמים. עם זאת, בגרסת הבסיס של אטקה ניתן למצוא מספר אביזרים שאינם מותקנים בקרב מתחרות רבות, החל בבקרת אקלים וכלה במערכת הבולמת את הרכב בעת קרבה יתרה למכשול. תא הנוסעים מרווח מאוד, במיוחד באזור תא המטען והמושבים האחוריים, ואיכות החומרים גבוהה. מבחינת הנדסת האנוש, אטקה מצוינת: הבקרות השונות פועלות היטב וקשה לחוש באי נוחות גם אחרי נסיעה ארוכה.

 

העיצוב של סיאט אטקה אולי לא נועד להסעיר, אך התנהגות הכביש שלה היא מהטובות ביותר בקרב רכבי הכביש־שטח של קבוצת פולקסווגן. סקודה מייצרת רכבים שנועדו להיות צפויים. פולקסווגן אוהבת אותם חזקים ונוקשים. על אאודי אין מה לדבר בכלל, זה פרימיום. וסיאט מיועדת בעיקר לייצר אצל הנהג ביטחון. בהתחשב בעובדה שרכבי כביש־שטח רבים, בעיקר מהמזרח הרחוק, עושים בעיקר את ההפך, מדובר בהפתעה נעימה: סיאט אטקה מכוילת לנוקשות, שמכתיבה לה התנהגות כביש בטוחה מאוד, אך לא מדובר בנוקשות מאיימת, כזו שמעיפה סתימות וגורמת לבלימות היסטוריות לפני כל תלולית בכבישי הגולן, אלא לנוקשות חכמה, אינטליגנטית ומחושבת, שיודעת לספוג מהמורות בחן ככל שהמהירות עולה. זה לא שהמנוע לא מספיק לה: 150 כוחות סוס, טורבו, שבעה הילוכים, אטקה רחוקה מלאכזב. לא רק שיש לה שפע של כוח בכל הילוך, היא גם מסוגלת לשייט בשקט מפתיע, ורעשי רוח חודרים אל תא המנוע שלה רק במהירויות תלת־ספרתיות, שאליהן כמובן לא הגענו. אף פעם. בכבישי הגולן שנכנסים ויוצאים מן העננים.

 

בלי פשרות

 

אטקה חוצה את כל רמת הגולן. מהר. את מטעי התפוחים, את התצפית לקוניטרה, טיסה נמוכה עד מבוא חמה, משם למטה לחמת גדר דרך הכביש המהנה ביותר בצפון, משם לצמח והביתה. עצירה מהירה ליד המלבי של חמת גדר: ממש בקצה הסיבוב, איפה שניתן לראות את תוואי מסילת הברזל הישנה. הסחלב חם. בחוץ קר.

סיאט אטקה מבט מבפנים סיאט אטקה מבט מבפנים אוראל כהן

 

סיאט אטקה מהווה מבחינת חברת סיאט פשרה. למה? כי היא לא סיאט באמת. היא לא נראית מוחצנת, היא לא רועשת, היא לא באמת מכונית ספורטיבית. אך מבחינת הקונים, סיאט אטקה כלל אינה פשרה. אפשר לקחת מדבקה ולכסות את הסמל שעל ההגה, ובהחלט לחשוב שמדובר כא בפולקסווגן זולה יחסית, מרווחת מאוד, בעלת התנהגות כביש מצוינת ומחיר עממי, כלומר המכונית שפולקסווגן בעצמה מעולם לא ייצרה.

 

אפשר לחשוב שמדובר כאן אולי בסקודה עם גימור פשוט, הנדסת אנוש מצוינת ושפע מרווח פנימי, עם בונוס מבורך בדמות התנהגות כביש מהודקת. בסופו של דבר אטקה היא מה שקונצרן פולקסווגן דרש מסיאט כנראה לייצר: רכב כביש־שטח שיתאים לכולם, אך לא יפגע בהגמוניה של פולקסווגן. עבור הקונה הסביר מדובר כאן בחבילה טובה מאוד שמציעה ערך מוסף בהשוואה למתחרות מן המזרח הרחוק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x