נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תובעת חצי מיליון שקל מאל על בשל השפלת נוסעת
לטענת הנציבות, הפועלת תחת משרד המשפטים, חברת התעופה התעמרה בנוסעת עם הליכון במספר טיסות והפלתה אותה בשל מוגבלותה. אל על: "התביעה מתנהלת בבית משפט ועל כן איננו מתייחסים לכך בתקשורת"
נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הגישה היום תביעת פיצויים בהיקף חצי מיליון שקל נגד חברת התעופה אל על, וזאת בשמה של אישה בעלת מוגבלות פיסית. בתביעה נטען כי אל על הפלתה את הנוסעת ואף התעמרה בה, בשל מוגבלותה.
- "הוצאת מדריכי טיסה באל על לחופשה עלולה לפגוע באיכות הטיסות"
- אל על היא החברה הגרועה בעולם בעמידה בלוחות זמנים
- אל על מתנצלת ומפחיתה את מס' הנקודות הנדרשת לשימור "מעמד זהב"
מדובר בהליך לא כל כך נפוץ שמתבצע באמצעות הנציבות – גוף ממשלתי העוסק בקידום זכויות של אנשים עם מוגבלות. התביעה הוגשה בהסכמת הנוסעת.
לפי המפורט בתביעה שהוגשה לבית משפט השלום בנתניה, מדובר בנוסעת, אישה בת 62, שסובלת ממוגבלות פיסית ייחודית שמתבטאת בהעדר אפשרות לכופף את הפרקים בגפיים החתתונות ועקב כך הרגליים נמצאות באופן תמידי כשהן ישרות קדימה. עקב מגבלותיה הפיזיות הנוסעת משתמשת לצורך ניידות בכסא גלגלים ובהליכון המשמש אותה למרחקים קצרים. ההליכון המדובר תוכנן במיוחד עבורה ואינו ניתן לקיפול.
לפי התביעה האישה נהגה לטוס באמצעות אל על ליעדים שונים במשך עשור ללא בעיה בקשר להליכון, אשר היה מאופסן בתא הנוסעים במטוס. עם זאת נטען כי בשנים האחרונות היחס הורע והנוסעת עברה חוויות משפילות בטיסות, למשל כשהדיילים בטיסה לפראג סירבו לאפסן את ההליכון בתא הנוסעים והדיילת הראשית בנוכחות כל הנוסעים פנתה לנוסעת בשאלות הנוגעות לנחיצות ההליכון לצורך הגישה לנוחיות והציעה לה הצעות חלופיות כגון לבישת חיתול, קטטר או שימוש בתרופות שימנעו את הצורך לגשת לנוחיות במהלך הטיסה וכל זאת על מנת לייתר את הצורך לאפסן את ההליכון בתא הנוסעים.
בטיסות נוספות הובהר לנוסעת כי אם היא מעוניינת לטוס בעתיד עם החברה – יהיה עליה לרכוש שני כרטיס טיסה. אחד בעבור עצמה והשני עבור מושב בו יאופסן ההליכון. בשלב מסוים נטען כי האישה רכשה כרטיס נוסף עבור ההליכון, למרות שחשה מושפלת ומופלית וטסה עם משפחתה לטיול בדרום איטליה אך נטען כי נמסר לה שתוכל לטוס רק בשעות הערב משום שבבקרים "יש עומס". בתביעה נטען כי הכוונה היא לכך ש"בשעות הבוקר היה ביקוש רב יותר למושבים מועדפים אשר נוסעים ללא מוגבלות משלמים בעבורם עלות נוספת, בעוד שאנשים עם מוגבלות לא נדרשים לשלם בעבורם".
התביעה מוסיפה ומגוללת מקרים נוספים כשבאחד מהם נטען כי הנוסעת רכשה כרטיס טיסה להליכון ואז גילתה במהלך הטיסה כי במטוס כן קיימים ארונות מהסוג בו אופסן ההליכון בשנים קודמות וטענת מהנדסי אל על כי כל הארונות הוסרו איננה נכונה. בטיסה חזרה ארצה, נטען, סירב הדייל הראשי לאשר המראה כשההליכון על המושב ששולם עבורו מאחר שזה לא בטיחותי והוא הורה לאפסנו באותם ארונות שנאמר לנוסעת כי הם אינם קיימים.
בגין כל אלו נטען כי אל על פגעה בצורה חמורה בערך השוויון ובזכות לכבוד של הנוסעת, ובדרישה לרכוש כרטיס טיסה נוסף עבור ההליכון נגועה באפליה וחוטאת לסטנדרטים של סבירות. עוד נטען כי הנוסעת זכתה ליחס משפיל ומבוקשת כמה סעדים ובהם פיצוי כספי ללא הוכחת נזק בגין 8 מקרים נטענים של הפרת חוק השוויון לאנשים עם מוגבלות ובסה"כ 491 אלף שקל וכן מתן צו שיחייב את אל על בטיסות בעתיד לאפסן את ההליכון בתא הנוסעים ולהפסיק לגבות מהתובעת כרטיס נסיעה נוסף.
מאל על נמסר בתגובה: "התביעה מתנהלת בבית משפט ועל כן איננו מתייחסים לכך בתקשורת".