בנק ישראל ליועמ"ש הכנסת: החזר את הרפורמה בבנקים לשולחן הדיונים
לטענת היועצת המשפטית של בנק ישראל, עו"ד טידה שמיר, בהליך חקיקת הסעיף העוסק בצפייה במידע פיננסי "נפלו פגמים מהותיים". עוד לטענתה הסעיף שלא נכלל בקריאה ראשונה עשוי לפגוע בתחום הגנת הפרט של לקוחות
- ברגע האחרון: מנכ"ל לאומי קארד דורש לבצע שינויים בחוק להגברת התחרותיות בבנקים
- "בנק ישראל מסדר רווחים? זאת האשמה חמורה"
- אושר נוסח החוק: לאומי קארד וישראכרט יופרדו מבנק לאומי ובנק הפועלים
ועדת הרפורמות של הכנסת אישרה באמצע דצמבר את הצעת חוק להגברת התחרות והפחתת הריכוזיות במערכת הבנקאית לקריאה שנייה ושלישית. במסגרת החוק, למרות התנגדות בנק ישראל, נקבע שיושק ממשק טכנולוגי (Read Only), לפיו חברות יוכלו בהסכמת הלקוחות לאסוף מידע על הריביות והעמלות שהם משלמים. זאת, במטרה להציע להם חלופות תחרותיות יותר בבנקים אחרים ולעודד תחרות בין הבנקים.
שמיר מתייחסת לדיון שהתקיים בוועדת הרפורמות ב־13 בדצמבר והסתיים למחרת ב־2:00 לפנות בוקר. לחוק צורף בדיון הזה סעיף שלא נכלל בקריאה הראשונה המכונה "צפייה במידע פיננסי". היא קובעת שהסעיף "מאפשר העברת כלל המידע הפיננסי של לקוח לבקשתו לידי גוף חדש, המוסדר כאן לראשונה, תוך יצירת מאגרי מידע רחבים, אשר עלולים להיות בעלי השלכות תקדימיות בתחום הגנת הפרטיות של לקוחות".
לדבריה הנוסח שהוקרא לא הופץ קודם להקראתו. כך לא ניתנה לחברי הכנסת, לייעוץ המשפטי של הוועדה ולבנק ישראל האפשרות ללמוד אותו. "בכך, לדבריה, הופר 'עקרון ההשתתפות', המהווה עקרון יסוד בהליך החקיקה". היא מציינת שוועדת שטרום להגברת התחרות בשוק הבנקים המליצה להקים צוות בין־משרדי לסוגיית "הצפייה במידע הפיננסי" ולהקצות לו 12 חודשים. זאת בגלל השאלות המקצועיות והמשפטיות המורכבות שהוא מעורר.
שמיר מציינת כי "מפרוטוקול הדיון ניתן לראות כי היועצת המשפטית של הוועדה הסתייגה אף היא מההליך, ציינה שלמעשה מדובר כמעט בחוק חדש שנכנס לתוך הצעת החוק הזו. כן ציינה היועצת המשפטית, שחלק מהסעיפים שהוקראו לא הופיעו בנוסח שבידיה, ולדעתה בנסיבות אלו לא ניתן לדון בצורה רצינית בנושא כל כך כבד".
עוד היא מציינת שיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת איתן כבל מהמחנה הציוני פנה לשר האוצר והצביע על סתירות בין הרפורמה לבין חוק נתוני אשראי שאושר בוועדה הכלכלה שבראשותו, וכן על בעיות בהליך החקיקה. ח"כ יוסי יונה מהמחנה הציוני התלונן על כך שבשעה כל כך מאוחרת קשה לקלוט את כל המידע החדש, וביקש מיו"ר הוועדה, אלי כהן, לא למהר ולהצביע על הסעיף. למרות זאת התקיימה הצבעה על הסעיף החדש באותו בוקר ב־9:15.
שמיר מציינת כי הסיבה לכך שעבר חודש מאז אישור הרפורמה בבנקים בוועדה ועד היום היא שסעיף הצפייה במידע פיננסי היה כל כך לא בשל. במשך החודש הזה נערכו דיונים רבים על מציאת ניסוח הולם. במסגרתם גדל פרק הצפייה במידע פיננסי דרמטית והוא מתפרס על תשעה עמודים. לדבריה אין ספק שמדובר בחוק חדש שמחייב דיון מחודש בוועדה.
שמיר כותבת כי "מהאמור לעיל עולה כי נפלו פגמים מהותיים בהליך החקיקה, פגמים היורדים לשורשו של הליך, וזו רק דוגמא אחת ובולטת מביניהם. על כן, נבקשכם לפעול באמצעים העומדים לרשותכם לצורך תיקון ההליך באופן שיאפשר לקיים דיון כנדרש בטרם יושלם הליך החקיקה".
כהן אמר בתגובה כי, "הוספת התיקון נתמכה על ידי גורמי המקצוע לרבות דרור שטרום ואושרה על ידי חברי הועדה". לדבריו, "החוק להגברת התחרותיות במערכת הבנקאות נחקק על רקע דיכוי התחרות על ידי בנק ישראל בשנים האחרונות שפגעו בלקוחות הבנקים ובצמיחקה במשק". כהן טוען שבנק ישראל פעל לאורך כל חקיקת הרפורמה בבנקים נגד סעיפים שמיועדים להגברת התחרותיות. "בנק ישראל צריך לראות לנגד עיניו לא רק את הבנקים אלא גם את הלקוחות". עוד הוא מציין כי מדובר בשירות שכבר ניתן במדינות המערב ובישראל בשוק הביטוח.