הדגמים שיסעירו את הכבישים ב־2017
סטלביו, הכביש־שטח עם החן האיטלקי של אלפא רומיאו, Q5 היוקרתית של אאודי הגרמנית ו־DB11, שמגיעה ל־322 קמ"ש, של אסטון מרטין הבריטית - בקרוב קיבוץ גלויות בכבישי ישראל
אלפא רומיאו סטלביו
מיועדת לחובבי נהיגהאלפא רומיאו ניהלה במשך שנים רבות קרב עיקש ואבוד מראש נגד אופנת רכבי הכביש־שטח, אך המיזוג בין פיאט, החברה־האם של אלפא רומיאו, ובין קרייזלר האמריקאית, שהביא עמו את הצורך בחדירה לשוק הרכב האמריקאי, עשה את שלו. אלפא רומיאו נכנעה לטרנד, אך בחן איטלקי: אלפא רומיאו סטלביו (שקרויה על שם מעבר הרים אגדי ומאתגר לנהיגה) מבוססת על מכלולי אלפא רומיאו ג'ולייטה, ומיועדת בראש ובראשונה לחובבי נהיגה. לכן סטלביו מצוידת במנוע בנפח 2.9 ליטרים בעל שש בוכנות וצמד מגדשי טורבו, שמפיק 503 כוחות סוס המועברים אל ארבעת הגלגלים – ומזניקים את סטלביו ל־100 קמ"ש בתוך 3.9 שניות. המסר ברור: כביש־שטח – אבל לפניך.
יונדאי i30
ראש בראש עם פולקסווגן גולףיונדאי i30 נחשבת באירופה לאחד מהפיתוחים החשובים ביותר של היצרנית הקוריאנית. בשונה מדגמים רבים של היצרנית, i30 היא מכונית שתוכננה באירופה, מיוצרת באירופה ומיועדת להתחרות ראש בראש בפולקסווגן גולף ודומותיה מבחינת איכות והתנהגות כביש. והדור הבא אינו שונה: על פי נתוני יונדאי, i30 החדשה פותחה תוך כדי שימוש אינטנסיבי במסלולי מרוצים בגרמניה. לפי הנתונים הרשמיים, i30 החדשה משתרעת על אורך של 4.34 מטר ורוחב של 1.795 מטר. המנוע העיקרי שיגיע לשוק הרכב הישראלי יהיה מנוע טורבו בנפח 1.4 ליטרים המפיק 140 כוחות סוס, שישודך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים. באירופה תשווק i30 החדשה כשהיא מצוידת בשלל מערכות בטיחות, כגון מערכת המסוגלת לבלום את הרכב כש־i30 מאתרת סיכון בכביש. מערכות אלה עשויות להגיע גם לישראל. תגיע לארץ באפריל 2017.
אסטון מרטין DB11
12 בוכנות, 600 כוחות סוסאסטון מרטין אינה יונדאי. גם לא טויוטה. וגם לא מרצדס. יצרנית רכבי־העל הבריטית מייצרת מדי שנה קומץ זעיר של רכבי־על שמיועדים ללקוחות שהפרוטה מצויה בכיסם, מאוד. DB11, שתגיע ארצה בינואר הקרוב, נחשבת לשיא טכנולוגי מבחינתה של אסטון מרטין. הסיבה העיקרית לכך היא הטכנולוגיה ש"הושאלה" ממרצדס, המחזיקה ב־5% ממניות אסטון מרטין, וכוללת בין היתר את מערכות החשמל והטלמטריה של הרכב. גולת הכותרת של DB11 היא כמובן המנוע. מדובר במנוע אלומיניום בעל 12 בוכנות, בנפח6 ליטרים, המפיק 600 כוחות סוס. מספיק כדי להטיס את DB11 ב־3.9 שניות ל־100 קמ"ש ועד למהירות מרבית של 322 קמ"ש. תגיע לארץ בינואר 2017.
טויוטה CHR
ניתנת לקיצור ולהארכהשוק רכבי הכביש־שטח העולמי לוהט, וטויוטה מצטרפת לחגיגה באיחור אופנתי יחסית עם CHR, שנחשב לאחד הרכבים ההרפתקניים ביותר של טויוטה מבחינה עיצובית. המכונית מבוססת על פלטפורמת TNGA של טויוטה העולמית, פלטפורמה מודולרית שניתנת לקיצור ולהארכה בהתאם לדגם, שעליה מבוססת בין היתר גם פריוס החדשה. בדומה לפריוס החדשה, CHR מצוידת במנוע בנזין בנפח 1.8 ליטרים, הפועל בשיטת אטקינסון, המשודך למנוע עזר חשמלי ולתיבת הילוכים אוטומטית רציפה. תגיע לארץ בפברואר 2017.
סקודה קודיאק
מתקני מטריות בתוך הדלתות
תהליך חשיפתה של סקודה קודיאק נחשב לאחד המייגעים בתולדות תעשיית הרכב האירופית. בהתחלה נחשף פנס, לאחר מכן נחשפה קודיאק בצבעי הסוואה, וכך טיפין טיפין נמשכו החשיפות הנקודתיות של חלק זה או אחר של הרכב עד חשיפתו הרשמית בתערוכת ז'נבה, אז נחשף גם המפרט הטכני: מנועי בנזין בנפח 1.4 ו־2 ליטרים ומספר גרסאות הנעה, כולל הנעה כפולה בקודיאקות הבכירות והנעה קדמית בדגמי הבסיס. כיאה לסקודה, שמתגאה בפתרונות חכמים בדגמיה השונים, קודיאק מצוידת במתקני מטריות שנחבאים בתוך הדלתות, מתקנים מיוחדים לתמיכה בראשי ילדים כדי שלא ייפלו כאשר הילדים מנמנמים, וגם מערכת המצלמות המסוגלת להקרין לתוך הרכב תמונה וירטואלית של סביבתו. תגיע לארץ במחצית הראשונה של 2017.
אאודי Q5
המנוע מונח לאורך הרכב
אאודי Q5 נחשבת לרכב הכביש־שטח היוקרתי הוותיק ביותר של היצרנית הגרמנית וגם לאחד הדגמים הנמכרים ביותר, וכעת מגיע תורו של הדור השני. Q5 החדשה מבוססת על פלטפורמה שבפולקסווגן העולמית מכנים MLB. זו פלטפורמה חדשה המיועדת לאכלס מנועים אורכיים, כאלה שמונחים לאורך הרכב, ועליה יתבססו דורות העתיד של מספר רכבי כביש־שטח נוספים של אאודי. היצע המנועים כולל מנועי בנזין טורבו בנפח 2 ליטרים ודיזל טורבו בנפח 2 ליטרים. בגרסה ה"חמה" והמשודרגת המנוע יפיק כ־450 כוחות סוס. תגיע לארץ במחצית השנייה של 2017.
לנד רובר דיסקברי
רכב שטח קשוח
לנד רובר דיסקברי נחשבת לאחרונת המוהיקנים במובנים רבים: ראשית, מדובר ברכב שטח קשוח, ז'אנר שהולך ונעלם מן העולם משיקולי איכות סביבה. שנית, מדובר באחד מרכבי השטח האירופיים האחרונים בעולם הנשלט על ידי קומץ יצרנים יפנים. אולי זו הסיבה שבלנד רובר הוחלט שהדור החמישי של דיסקברי יהיה החזק ביותר וגם העמוס ביותר במאפיינים טכנולוגיים מתקדמים. מנוע הדיזל של דיסקברי מפיק 258 כוחות סוס, שמוזנים אל ארבעת הגלגלים באמצעות מערכת העברת כוח חכמה. מרווח הגחון (המרחק בין גחון הרכב לקרקע) ניתן לשינוי בלחיצת כפתור, ודיסקברי מצוידת אפילו בבקרת גרירה, מערכת שמרסנת את תנודות המרכב הצפויות מגרירת משקל ניכר מאחור. יגיע לארץ במרץ 2017.
סוזוקי איגניס
מיני שמפלרטטת עם השטח
סוזוקי איגניס מהדור הקודם, שזכתה בישראל להצלחה בלתי מבוטלת, היתה מכונית שהקדימה את זמנה במובנים רבים. איגניס היתה מכונית סופר־מיני גבוהה, שאפילו צוידה בחלק מן הגרסאות במערכת הנעה כפולה בתקופה שבה הלקוחות לא נהו בהמוניהם אחרי רכבי כביש־שטח. איגניס החדשה מוצגת בעידן שבו רכבי כביש־שטח נהנים מביקוש היסטרי בשוק העולמי, ומכוונת לנישה חדשה: רכבי כביש־שטח קטנים, כאלה שאינם גדולים בהרבה ממכונית סופר־מיני.
על פי נתוני סוזוקי, איגניס, שמשתרעת על אורך צנוע של 3.7 מטר, מיועדת בין היתר לנסיעה בשטח, ואפילו תצויד בחלק מן הגרסאות במערכת הנעה כפולה ובמרווח גחון של 18 סנטימטרים, שיאפשר לה לנסוע בשמחה בתנאי שטח קלים. המנוע העיקרי שיגיע לישראל הוא מנוע בנזין, בנפח 1.2 ליטרים המפיק 90 כוחות סוס, שישודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה. תגיע לארץ ברבעון הראשון של 2017.
מאזדה CX3
מערכת בלימה עצמונית
מאזדה CX3, רכב הכביש־שטח הבינוני הראשון של מאזדה, זה שמיועד להתחרות בניסאן ג'וק ודומיו, כבר מזמן אינו רכב חדש בעולם. למעשה הוא הוצג כבר ב־2015, אך הדרישה העולמית לרכבי כביש־שטח, בשילוב עם שערי מטבע גבוהים, לא אפשרו לדלק מוטורס לייבא את CX3 לישראל, לפחות לא בשנותיה הראשונות. כעת, כשהביקוש ל־CX3 דעך מעט בעולם, וכששוק הרכב הישראלי חווה עלייה של 70% במכירות רכבי כביש־שטח, המחייבת נציגות בפלח השוק, תייבא סוף־סוף דלק מוטורס את CX3 לישראל. בתפריט: מנוע בנפח 1.5 ליטרים, שככל הנראה יגיע ארצה בגרסה המפיקה 130 כוחות סוס, תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שש מהירויות ומערכות בטיחות המסוגלות לבלום את הרכב באופן עצמאי. תגיע ברבעון השלישי של 2017.