המיסוי החדש של הקיבוצים ייצא מחוק ההסדרים
בהצעת החוק שהוצעה מחוק ההסדרים נאמר כי חברי הקיבוצים ימוסו באופן פרטני ולא כפי שהם ממוסים היום בקיזוז הוצאות הקיבוץ ובשקלול סך ההכנסות של חברי הקיבוץ, כך ששיעורי המס בסופו של דבר נמוכים מאלו שהיו אמורים להיות. הצעת החוק שקידם האוצר בחוק ההסדרים הייתה אמורה להכניס כחצי מיליארד שקל
ועדת הכספים תפצל הערב את הצעת החוק לפיה חברי הקיבוצים ימוסו באופן פרטני ולא כפי שהם ממוסים היום בקיזוז הוצאות הקיבוץ ובשקלול סך ההכנסות של חברי הקיבוץ כך ששיעורי המס בסופו של דבר נמוכים מאלו שהיו אמורים להיות. הצעת החוק שקידם האוצר בחוק ההסדרים הייתה אמורה להכניס כחצי מיליארד שקל עליהם התבסס אגף התקציבים בעת בניית התקציב.
- מסתמן: מנגנון מיסוי הקיבוצים החדש יישאר מחוץ לחוק ההסדרים
- הרצוג: "ממשלת ישראל מנסה להחריב את התנועה הקיבוצית דרך תרגילים חשבונאיים"
- כחלון רוצה להטיל מס אישי על חברי הקיבוצים
הצעת החוק, לטענת האוצר ורשות המסים, באה לבטל את המצב בו החישוב של ההכנסה הכוללת מביא לכך שחברי קיבוץ שהם עובדים מסבסדים את אלו שאינם עובדים ובתמורה המס השולי שהם משלמים, בייחוד עובדי החוץ, נמוך משמעותית מזה שאמור להיות.
הצעת החוק באה להבחין בין קיבוץ שיתופי לקיבוץ מתחדש. השני מייצג את רוב הקיבוצים כיום. בעוד שהסדרי המס הקיימים ימשיכו לחול רק על קיבוצים שיתופיים שרוב מוחלט של חבריהם הם עובדי הקיבוץ, והמיסוי החדש יחול לגבי קיבוץ מתחדש בו תהיה שומה נפרדת לכל חבר קיבוץ.
לדברי יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), "שמתי את הנושא הזה על סדר היום, אך התברר לי שנציגי הקיבוצים ורשות המסים לא הגיעו להסכמות אלא אתמול בלילה. אלא שהיום זו הפעם הראשונה שהיינו אמורים לדון בחוק הזה וההסכמות והנוסח החדש שונה לחלוטין מהנוסח שאושר בקריאה הראשונה ועל כן מתוך הכרה במורכבות החוק והשלכותיו מרחיקות הלכת, החלטתי לפצל את החוק הזה מחוק ההסדרים". אולם גפני הוסיף: "אני מודיע לפרוטוקול, שאני מחוייב להסדר אליו הגיעו והחוק יחוקק כחוק נפרד ברוח ההסדר הנ"ל".
גפני הדגיש בשיחה עם "כלכלסיט" כי לאחר שווידא עם הצדדים כי הם מחויבים לסיכום, התחייב כי יקדם את החקיקה, שאורכה 18 עמודים, במהירות לאחר אישור התקציב.
ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), שהפעיל לחץ בשבועות האחרונים על האוצר להגיע לסיכום עם הקיבוצים אמר: "מלכתחילה חוק מורכב כזה עם כל ההשלכות הכבדות שלו, לא היה צריך להידון בהליך מזורז במסגרת חוק ההסדרים, ותוך שהוא מובא ללא הידברות עם הקיבוצים וללא דיון מעמיק. יש לנצל את הזמן הקרוב כדי להכין את הקיבוצים לשינויים הנגזרים מהחוק, הן מהבחינה הכספית והפיננסית והן מהבחינה החברתית".
מנגד נציג אגף התקציבים באוצר, ניר אמסל, ניסה לשכנע את הוועדה לדון בכל זאת בחוק במסגרת הנוכחית: "אנחנו בהחלט אומרים שהחוק הזה הוא פיסקאלי ויש חשיבות שיעבור עם אישור תקציב המדינה על אף עמדת חברי ועדת הכספים".
גם נציג רשות המסים, עפרי שלו, ניסה לשכנע את הוועדה ואמר כי "השקענו הרבה מאוד שעות יחד עם נציגי הקיבוצים והגענו אליו אתמול בערב אחרי המון שעות דיונים ומחשבות על החוק והתוצאה טובה לשני הצדדים ולכן חשוב להמשיך בזה".
מנכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "לא היינו מגיעים לתוצאה ללא ה'דד-ליין', למרות הקשיים. אנחנו חוששים שאם החוק לא יאושר היום, לא יתקבל ההסכם ככתבו וכלשונו. זה מסתמך על 4 חודשים של מו"מ ואלמלא ההיינו מתכנסים כאן עכשיו, עוד היינו ממשיכים להתווכח כפי שהתווכחנו 4 חודשים. אנחנו מחויבים לכל פסיק בנוסח הזה".