שברולט קרוז: שיוט להחזרת אמון הצרכנים
שברולט קרוז החדשה נפטרה מתחלואי הדור הקודם, שסבל למשל ממנוע ותיבת הילוכים שלא חיו בשלום זה עם זה. הגרסה העדכנית מבוססת על פלטפורמה טובה כמו זו של אופל אסטרה, מצוידת במנוע חזק ושקט והיא גם יפה. הבעיה שנותרה היא מערכת בטיחות לוקה בחסר: הדגמים שמיועדים לארץ נעדרים מנגנוני התערבות אוטומטיים במקרי חירום
גשם. כל כך הרבה גשם, עד שכביש החוף באזור בית ינאי הופך לבריכה. רק רכבי שטח ורכבים גבוהים יכולים לחצות באומץ את שלולית האימה של בית ינאי, שפעם היתה כביש החוף. ניצולים מאימת הסופה מצטופפים במרכז הקניות של בית ינאי. גם שברולט קרוז. החדשה. נקודה בין צמד המילים. מדוע? מכיוון שבין שברולט קרוז הישנה והחדשה אין דבר משותף, פרט לשם. ולו היה זה אפשרי, ייתכן בהחלט שיבואנית שברולט לא היתה רוצה שהדגם החדש ייקרא "קרוז". אולי משהו אחר, נגיד "בולט" או "לייטנינג" או "סטורם".
קשה לדבר על שברולט קרוז החדשה בלי להתייחס לדור הקודם שנפל קורבן למכלול נסיבות שכאילו חברו נגדו, כמו ענני סערה מעל בית ינאי. שברולט קרוז הקודמת יוצרה בתקופה שבה ג'נרל מוטורס היתה חברה בצרות כה גדולות עד כי היא נאלצה לבקש מאובמה מיליארדי דולרים כדי להמשיך ולהתקיים. באותה תקופה שג'נרל מוטורס התפרסה על יותר מדי שווקים בעולם, היו לה יותר מדי מותגים, מה שגזר על קרוז ייצור בקוריאה, עם ערב רב של מנועים ותיבות הילוכים שלא כל כך ידעו לחיות זה עם זה, עם שערי מטבע הפכפכים וכמובן עם חרב תמידית מעל צווארה של ג'נרל מוטורס, שלא בהכרח תרמה למדיניות התמחור של היבואן בישראל. כיום ג'נרל מוטורס היא חברה איתנה. בריאה. סיפור הצלחה אמריקאי. רואים את זה היטב גם בקרוז החדשה.
- יבואנית שברולט חושפת את הקרוז החדשה בישראל
- כ-1,600 דגמי שברולט למוסך: תקלה אפשרית בכריות האוויר
- מנוע שאוהבים כאן: קטן וחזק
מנשקת מדרכות
בשונה מקודמתה הזוויתית, קרוז החדשה היא מכונית נאה. גאה. חלק ממשפחה של דגמים מודרניים של עידן ג'נרל מוטורס החזקה, הבטוחה בעצמה. תכלס קרוז נראית כמו אימפלה קטנה ונאה. למעשה אפשר לומר שעל רקע עדרי המכוניות המשפחתיות האפרוריות קרוז בולטת לטובה. במיוחד בצבע כחול. עם זאת, בגרסת הבסיס, זו שעולה 123 אלף שקל, שתגיע ככל הנראה לציי הרכב, חישוקי הגלגלים קטנים מעט. עוד נקודת תורפה מכעיסה: הפגוש הקדמי של קרוז נמוך מאוד. קל לנשק איתו מדרכה ולגלות במקרה קיצון שתחת הפגוש הנמוך מסתתר רדיאטור, שפגיעה בו עלולה להביא להתחממות קטלנית בתוך דקות.
פנקייק שובר דיאטה. סלט יווני למען הדיאטה. אספרסו ארוך חזק למען הנפש. הפקק משתחרר, זינוק מהיר לתוך הקרוז. פעם נהגי פורמולה נדרשו לרוץ אל המכונית ולזנק לתוכה. הריצה נחשבה לחלק בלתי נפרד ממדידת הזמנים. הנהגים ההם לא אכלו פנקייק לפני מרוץ. תא הנוסעים של קרוז החדשה מרווח. מאוד. בקרוז הקודמת תא הנוסעים היה גדוש במתגים ובכפתורים לא ממש רצויים. הפעם, גם בגרסת הבסיס של הקרוז, יש מסך מגע, תודה לאל. המרווח הפנימי מפתיע גם הוא לטובה וכך גם איכות החומרים, פרט לחלקו התחתון של לוח המחוונים, שם שוכנים צמד שקעי חשמל כעורים. תנוחת הישיבה טובה, ההגה שולט על מרבית הפונקציות העיקריות, כגון מערכת השמע ובקרת השיוט, ויש גם עשר כריות אוויר.
חיסרון בולט בקרוז נוגע למערכות הבטיחות: המכונית מצוידת במערכת ישראלית המשמיעה התראה קולית בלבד כשמכונית מתקרבת יתר על המידה למכונית שלפניה או סוטה מנתיב הנסיעה. בארצות הברית שברולט קרוז מוצעת עם מערכות שיודעות לסייע לנהג במלאכת הבלימה, ואפילו להחזיר את קרוז לנתיב הנסיעה בשעת הצורך ללא מגע נהג. קשה לא לתהות מדוע בעידן שבו יותר ויותר יבואני רכב מבינים את חשיבותן השיווקית של מערכות בטיחות ש"משתלטות" על ההגה, רוכשי קרוז נדרשים להשלים עם מערכת שעושה רק חצי עבודה. מעבר לכך קרוז מצוידת במערכת שמדוממת את המנוע בעצירה. זה מצוין לחיסכון בדלק, אך המערכת אינה ניתנת לניתוק, כלומר בפקקים בקיץ ייתכנו בהחלט רגעים שבהם המזגן לא יפעל.
קרוז עולה צפונה, אל תוך העננים הענקיים שעל הכרמל. קרוז טסה את פרויד בגשם. בצדדים שרוף, בפנים חם. קרוז החדשה אינה בעלת קווי דמיון הנדסיים לדגם היוצא. היא מבוססת על פלטפורמה חדשה שעליה מבוססת גם אופל אסטרה. גם המנוע שלה חדש לחלוטין: 1.4 ליטרים, טורבו, 153 כוחות סוס. מנוע חזק מאוד, שעובד מצוין עם תיבת ההילוכים האוטומטית. מעט חבל שאין לקרוז מנגנון יעיל להעברת הילוכים מגלגל ההגה, אך זה לא נורא: כוח לא חסר לה בכל מקרה. עוד נקודה חשובה: היא הרבה יותר שקטה מן הקרוז היוצאת. הדור הקודם של הקרוז אהב לאבד את דרכו בין ההילוכים, להתבלבל, לכעוס ולמחות על השידוך הבלתי אפשרי של מנוע ספק אמריקאי ספק גרמני עם תיבה ספק קוריאנית ספק אמריקאית. הדגם החדש מסתדר מעולה, יש כאן שלום בית, שמתבטא גם בפעולה שקטה מאוד. התיאור הטוב ביותר לשילוב הזה הוא "נינוח".
איכות הנסיעה בקרוז בסך הכל טובה. עם זאת, קרוז מכוילת להיות מעט נוקשה, מה שגורם לה לשייט היטב בכבישים בינעירוניים, אך לסבול מהתנהגות מעט נוקשה בכבישים משובשים. גם הבלמים דורשים מעט הסתגלות: בלחיצה ראשונית הם חזקים מאוד, לנו זה בהחלט מתאים, אך יש נהגים שידרשו תקופת הסתגלות מסוימת.
משפחתיות ויצירתיות
פלח השוק של המכוניות המשפחתיות הולך וקטן בישראל ובעולם לטובת רכבי כביש־שטח, ויצרני המשפחתיות נדרשים ליצירתיות גם במחיר וגם בתכונותהרכב, בניסיון להביא לקוחות שמתעניינים פחות בסמל שעל חזית המכונית ויותר בפרטים המשניים. חלק מציעים מכוניות מקושרות לאינטרנט, חלק מציעים מערכות בטיחות מתקדמות להפליא, וחלק מציעים מנועי דיזל חסכוניים. קרוז מציעה חבילה משופרת ומשודרגת באופן מהותי ביחס לדגם הקודם. היא מרווחת יותר, המנוע ותיבת ההילוכים שלה הופכים אותה גם לאחת המכוניות המהירות ביותר בקבוצה, ורמת הגימור והביצוע שלה טובות לאין שיעור מאלה של הדגם היוצא.
עם זאת, את הצלחתה של קרוז יקבעו מהלכי השיווק של היבואן. כיום ישנם בשוק דגמים משפחתיים רבים, טובים ברובם. על כן המאמצים שתשקיע יבואנית שברולט בשיקום תדמיתה של הקרוז, בסחירותה ובשמירת הערך שלה הם אלה שיחזירו את אמון הצרכנים בדגם. הפעם יש בהחלט במה להאמין.
שברולט קרוז - תעודת זהות
מנוע: בנזין, נפח 1,399 סמ"ק, הספק מרבי 153 כ"ס, מומנט מרבי 24.4 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 198 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש 7.7 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 14.8 ק"מ לליטר. נתוני מבחן 10.7 ק"מ לליטר
בטיחות: 10 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי
קבוצת זיהום: 4
מחיר: 130 אלף שקל
אהבנו: מרווחת, מנוע מצוין
פחות אהבנו: אבזור בטיחותי חסר, חלק קדמי נמוך
מתחרות: טויוטה קורולה, מאזדה 3, סקודה אוקטביה
לסיכום: צעד מהותי קדימה עבור שברולט, אך עדיין דורש מעט ליטוש