$
קיימות בעולם

מרחב ציבורי: למה קונים מוצרי סחר הוגן?

מחקר בדק אם הסיבה היא שיקול אתי או היצע המוצרים

גיל קליאן 08:2823.11.16
מוצרי סחר הוגן הולכים ותופסים נתח שוק יותר ויותר גדול עם הזמן, בזכות פעילותה של תנועת הסחר ההוגן, שהיתה בין הראשונות לטעון כי על הצרכן מוטלת אחריות לקנות מוצרים שמיוצרים בצורה אתית. תנועה זו גם ייצרה לצרכן תוויות לסימון ההשפעה החברתית והסביבתית של מוצרים, במיוחד חומרי גלם שמופקים במדינות העולם השלישי.

 

ב־2015 למשל צמחו מכירות הקקאו מסחר הוגן ב־27%, ויותר חברות מזון הבטיחו ייצור של שוקולד וממתקים אחרים באמצעות מוצרי סחר הוגן, המבטיחים למשל מחירים טובים יותר לחקלאים, תמיכה בקהילותיהם והקטנת נזקים סביבתיים.

 

מחקר שפורסם לאחרונה בגרמניה בדק מדוע צרכנים בוחרים במוצרי סחר הוגן: האם זה השיקול האתי, ההכנסה הפנויה או היצע המוצרים. הנבדקים היו גרמנים ושוויצרים.

 

1 הכמות לא קובעת

יותר מוצרים על המדף, פחות צריכה

המחקר מצא כי השוויצרים רוכשים יותר מוצרי סחר הוגן, לעומת הגרמנים, בגלל תפיסה אתית יותר, שמכירה באחריות הצרכנים. זאת אפילו שהיצע מוצרי סחר הוגן גדול יותר בגרמניה מאשר שבשווייץ. 

 

פועלי קקאו ב חוף השנהב פועלי קקאו ב חוף השנהב צילום: בלומברג

 

עיקרון ידוע בקמעונאות של מוצרי צריכה הוא ככל שקיימים יותר מוצרים, שתופסים יותר שטח מדף - כך אנשים יצרכו אותם יותר. לכן המסקנה של החוקרים מפתיעה כל כך, שכן היה אפשר לצפות כי מדינה בעלת מגוון גדול יותר של מוצרי סחר הוגן תהיה גם צרכנית כבדה יותר של מוצרים אלה.

 

2. השפעה חברתית

גרמנים בשווייץ צרכו כמו שוויצרים

המחקר בדק גם את ההשפעה של הסביבה החברתית על צריכת מוצרי סחר הוגן. החוקרים הצליחו למצוא הבדלים ברורים בין דפוסי הצריכה של השוויצרים לעומת אלה של הגרמנים, אולם הבדלים אלה נעלמו במקרה של גרמנים שחיו בשווייץ לתקופה של יותר מחמש שנים. עם זאת, הבדלים אלה לא נבעו מלאומיות.

 

אותם גרמנים שחיו תקופה ארוכה בסביבה שוויצרית שינו את הרגלי הצריכה שלהם, עד כדי כך שההבדלים בינם ובין השוויצרים ילידי המדינה נעלמו כמעט לחלוטין.  

 

3. 11 יורו בלבד בשנה

הצרכנים לא מתעניינים בסחר הוגן

כאשר בוחנים את המספרים עצמם, התוצאה לא ממש מרשימה. נתוני ארגון הסחר ההוגן הבינלאומי מראים כי השוויצרי הממוצע משקיע רק 58 יורו בשנה ברכישת מוצרי סחר הוגן. הנתונים עגומים עוד יותר כאשר בוחנים את הגרמני הממוצע - שמשקיע רק 11 יורו בשנה ברכישת מוצרים כאלה.

 

בארגון הסחר ההוגן מוסיפים כי המודעות לתווית הסחר ההוגן גבוהה יותר בשווייץ מאשר בגרמניה, 88% לעומת 83%, וכי ההוצאה למזון כאחוז מההכנסה הפנויה גבוהה יותר בשווייץ מאשר בגרמניה. 

 

4. גם בלי תמיכת צרכנים

יותר חברות מזון עוברות לסחר הוגן

בהיעדר תמיכה צרכנית, יורדת המוטיבציה של חברות להשקיע במעבר למוצרי סחר הוגן. למרות זאת, לא מעט חברות בוחרות לעשות את המעבר. חברת הגלידות בן אנד ג'ריס היתה סמן ימני בתעשייה ועברה מוקדם יחסית למוצרי סחר הוגן כמעט בכל הגלידות שהיא מייצרת. כעת מותגים כמו קדבורי בבריטניה שוקלים לעבור לייצור המבוסס על קקאו מסחר הוגן. האם כל הצרכנים של קדבורי מפגינים אכפתיות חברתית? מן הסתם לא, אבל בחירה של קדבורי לעבור לסחר הוגן יכולה לעשות שינוי של ממש בתעשייה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x