משרד האנרגיה: סגירת מתקני בזן תוביל למחסור קשה בבנזין
ראש עיריית חיפה הוציא צו סגירה למתקני כרמל אולפינים מקבוצת בזן בעקבות חשד לזיהום אוויר חריג. חוות דעת שהגיש מינהל הדלק במשרד לבית המשפט קובעת כי במידה שהמתקנים יושבתו, המשק יסבול ממחסור חמור בבנזין ובגז לבישול
- ביהמ"ש עיכב את סגירת מפעל כרמל אולפינים במפרץ חיפה
- בזן אוסרת על עובדיה לשחק בפוקימון גו במתקניה
- בקיצור, כלכלה: למי יש אינטרס להשאיר את בתי הזיקוק המזהמים במפרץ חיפה?
הבוקר אמור להתקיים הדיון המכריע בסוגיה בבית משפט לעניינים מקומיים בחיפה ומינהל הדלק התבקש לקבוע מה תהיה ההשפעה המשקית של סגירת המתקנים. במינהל הדלק מציינים כי בהתבסס על ממוצעי השנים 2014—2015 בחודש נובמבר הצריכה במשק צפויה לעמוד על 50 אלף טונות גז בישול ו־340 מיליון ליטר בנזין. סגירת המתקנים תגרום לקיצוץ של 6000־10,000 טונות גז בישול ו־40 מיליון ליטר בנזין בחודש.
בישראל קיימים רק 2 בתי זיקוק שמספקים את כל צורכי הדלקים של המשק. הראשון בחיפה (בשליטת משפחת עופר) והשני באשדוד תחת פז שעד לאחרונה הייתה בשליטת צדיק בינו.
בית הזיקוק החיפאי מספק ברמה הטכנית 60% מהביקוש בסקטורים שונים וסגירה שלו או של חלק ממתקניו עלולה לפגוע במשפחת עופר ובהכנסות בזן.
על הנייר קיימת אפשרות לייבוא דלקים ממדינות שונות דרך מסופי קצא"א, אך אפשרות זאת תגרום להתייקרות במחיר הבנזין בשל השינוע. בנוסף אפשרות זאת יכולה לצאת לפועל רק במידה שיהיה ניתן למצוא מעכשיו לעכשיו מטעני בנזין לטובת המשק המקומי.
לפיכך, במסמך שנשלח לבית המשפט מסכם משרד האנרגיה את הבעיות העיקריות ומצהיר שש"ניתן לקבוע כי סגירת כרמל אולפינים תוביל למחסור בבנזין במשק כבר בתחילת חודש נובמבר בהיקף של 3 מיליון ליטר ליום מתוך 11 מיליון ליטר נצרכים", כמו גם ל"מחסור בגז בישול (גפ"מ) בקרב החברות הקטנות (המספקות לכ-30% מבתי האב) החל מתחילת נובמבר, ובחברות הגדולות מספר ימים אחר כך. כמו כן הסתמכות על יבוא בהיקף של 60% לקראת החורף- תוביל למצוקת אספקה בשל בעיית פריקת אוניות. המשמעות היא כי חלק מבתי האב בישראל עלולים כבר בימים הקרובים לסבול ממחסור במוצר"