המתמודדות במכרז לניוד מכלי האמוניה לנגב מאיימות לפרוש בגלל החמרת תנאיו
המשרד להגנת הסביבה הצמיד את מחיר האמוניה למחירה במפעל בים השחור, שנקבע ע"י הממשל הרוסי שרירותית. בתגובה הודיעו המתמודדות במכרז, שנדחה כבר 7 פעמים מינואר, שהן מסרבות להגיש הצעות
המכרז להקמת מפעל אמוניה בנגב עלול לעמוד בפני קריסה: לאחר שבחודש שעבר נדחה המכרז בפעם השביעית השנה, שלוש המתמודדות שנשארו במירוץ להעתקת מכלי האמוניה ממפרץ חיפה לנגב הודיעו למשרד להגנת הסביבה שהן מסרבות להגיש הצעה רשמית בתנאי המכרז החדשים.
- בפעם השביעית השנה: דחייה במכרז לניוד מכלי האמוניה
- שוב דחייה במכרז להעתקת מכלי האמוניה מאזור חיפה; יסגר בסוף ספטמבר
- משרדי הגנת הסביבה והאוצר יעניקו רשת ביטחון להקמת מתקן האמוניה בדרום
ארבע המתמודדות שנותרו במירוץ הן משקי הקיבוצים המתמודדת יחד עם חברת לנדה הגרמנית, קבוצת מנרב, האצ'יסון הסינית וטיסנקרופ הגרמנית. נציגי המתמודדות נפגשו לאחרונה עם אנשי המשרד להגנת הסביבה והעבירו את המסר כי תנאי המכרז לא כלכליים. טענתם העיקרית היתה כי המדינה רוצה להצמיד את מחיר האמוניה למחיר שבו הוא נמכר במתקן ייצור המוצב בים השחור ואשר נקבע על ידי ממשלת רוסיה.
המתמודדות טוענות שמחיר האמוניה ברוסיה סובל מתנודתיות גבוהה שאינה מאפשרת להשתמש בו כעוגן צרכני לצרכי תמחור בשוק הישראלי. כך לדוגמא מחיר של טון אמוניה המיוצר בים השחור עומד היום על כ־170 דולר בעוד שעד לא מזמן הוא נע סביב ה־400 דולר לטון. "לקשור את המחיר של האמוניה למצב הרוח של פוטין ותמחור הגז שלו זה לא נכון", אמר אחד המתמודדים.
במשרד להגנת הסביבה שדחה את מועד הגשת ההצעות למכרז שבע פעמים בשנה האחרונה מסרבים לשנות את תנאי המכרז פעם נוספת. במכתב שיצא מטעם המשרד לפני ימים אחדים נאמר רשמית לכל המתמודדים שאין שום כוונה לשנות את התנאים, ולכן תאריך ההגשה הקיים יישאר כמו שהוא.
"ככה לא בונים מפעל. המכרז בנוי באופן לא רציני ולא מקצועי", אומר גורם המעורב במכרז.
הסיטואציה הנוכחית עלולה להוביל כרגע לאחת משתי האפשרויות: או שהמשרד להגנת הסביבה ידחה פעם נוספת את המכרז, כאשר ברקע שמועות לא מאוששות על עזיבה אפשרית של המנכ"ל המשרד ישראל דנציגר, שלקח את הטיפול במכרז באופן אישי, או שהמכרז "ייכשל בכוונה" - מה שיכריח את המדינה לממן את ההעתקה שלו בעצמה ומתקציבה.
כך או כך, התוצאה של כל אחת משתי האפשרויות היא שהקמת מפעל חדש לייצור אמוניה והעתקת המכלים הנוכחיים ממפרץ חיפה יידחו שוב, כך שקבלת הצעות תתאפשר רק בשנה הבאה, ובחירת הזוכה תעשה רק ב־2018. הקמת המפעל צפויה לאורך כ־36 חודשים. בדו"ח מבקר המדינה מ־2012 נטען כי קיום המכלים הנוכחיים באזור חיפה מסכנים את הציבור לכאורה כיוון שבמקרה של דליפה רצינית האמוניה (שמקורה ביבוא המאוחסן שם) עלולה לגרום לפגיעות בנפש לתושבי הסביבה.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "כחלק מהליך המכרז, הועברו לידי הוועדה הערות ובקשות מטעם המציעות הפוטנציאליות. נכון למועד זה, פורסמו כלל מסמכי המכרז, וועדת המכרזים התייחסה להערות ובקשות שהועלו על ידי המציעות ואף שיפרה באופן משמעותי את ההגנות שניתנו למציעים".