רה"מ כבר לא יוכל להתחמק מהחוק למיסוי 3 דירות
היועמ"ש הבהיר אתמול חד משמעית: נתניהו כמו גם חברי כנסת אחרים שבבעלותם שלוש דירות יוכלו להצביע על החוק. אז מה בכל זאת הסתתר מאחורי ההסתייגות של נתניהו ולמה היא הלחיצה את כחלון
בחוות דעת שפרסם אתמול משרד המשפטים הוא מאשר שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מנוע מלהצביע בכנסת על ההצעה למיסוי דירה שלישית ומעלה, למרות שבבעלותו שלוש דירות. חוות הדעת התבקשה על ידי שרת המשפטים איילת שקד, לאחר התבטאויותיו של נתניהו בסוף השבוע כי ייאלץ להימנע מהצבעה כבעל ניגוד עניינים.
עמדה זו נשענת על ההיגיון המשפטי שאישר לשרים משה כחלון, חיים כץ ויואב גלנט להצביע במליאת הכנסת בעד מתווה הגז. היא נשענת גם על העובדה שנתניהו הצביע כבר בממשלה על החוק שנכלל בחוק ההסדרים. ואם בממשלה הוא היה רשאי להצביע, קל וחומר בכנסת.
- יו״ר הקואליציה מציע: מס על דירה שלישית רק למי שברשותו הון של 20 מיליון שקל ומעלה
- משרד המשפטים: נתניהו יכול להצביע על מיסוי דירה שלישית
- כחלון: "חברי הקואליציה יבחרו אם להצטרף ללפיד שמגן על האלפיון העליון"
סוגיית ניגוד העניינים, וליתר דיוק - “העניין האישי”, נבחנה על ידי היועץ המשפטי של הכנסת עו”ד אייל ינון שאישר לשלושת “מנועי הגז” להצביע במליאת הכנסת. עמדת המוצא של ינון היא האבחנה בין מליאת הכנסת לוועדת הכנסת. בוועדה יכול חבר כנסת בעל “עניין אישי” למצוא מחליף, במליאה אמנם ניתן להתקזז, אבל כשאפשרות זו חסומה בפניו אז אין לחבר הכנסת תחליף ולכן אין למנוע ממנו את הזכות והחובה הדמוקרטית להצביע. בהקשר זה ניתן לשקול את עוצמת העניין האישי: גודל ההטבה/הפגיעה, גודל הקבוצה הנהנית/הנפגעת, הנגיעה האישית של הח”כ המצביע. במקרה של נתניהו יישקלו כך שלושת הפרמטרים: הראשון - הפגיעה נוגעת לו אישית (וסביר להניח, בהכירנו את המילייה החברתי שלו, גם לרבים מחבריו). אבל, שני הפרמטרים האחרים עשויים להכשיר את הצבעתו: היקף הפגיעה הוא מידתי, והקבוצה הנפגעת מונה עשרות אלפי אנשים. זהו השיקול של הפגיעה הרוחבית. חברי כנסת מצביעים בעניינים שנוגעים לחינוך, ביטחון ובריאות למרות שיש להם בני משפחה בבתי ספר, בצבא, ולמרבה הצער בבתי חולים. וכך הדבר בסוגיות מס שנוגעות בדרך כלל לרבים. ולכן, מן הסתם, אין מניעה שיצביעו בנושאים אלה.
ועדת האתיקה תקבע
אבל, אם וכאשר חוק ההסדרים יגיע לכנסת ואם מס הדירה השלישית ייכלל בו, המילה הקובעת איננה של משרד המשפטים, אלא של ועדת האתיקה של הכנסת והיועץ המשפטי שלה. במידה שאלה יאשרו את ההצבעה, הם יתנו אותה בגילוי נאות של הנכסים לפני ההצבעה. בעניין הגז טענו שלושת השרים - חברי הכנסת הרלוונטיים - שיש להם “עניין אישי” בהצבעה, ולכן חויבו בגילוי נאות כתנאי להצבעה. בעניין הדירות, תידרש בחינת “העניין האישי”, ואם כן - תותנה ההצבעה בגילוי מוקדם לפי סעיף 6 לכללי האתיקה ליו”ר הכנסת, לוועדת האתיקה ולמליאת הכנסת לפני הדיון או ההצבעה.
אחווה וגיבוי או קרע
מה שהתחיל כתשובה מיתממת של ראש הממשלה בנימין נתניהו לעניין הימנעותו מתמיכה בחוק, עשוי להפוך בימים הקרובים לקרע אמיתי בינו לבין שר האוצר שלו, משה כחלון. יו״ר סיעת כולנו, רועי פולקמן, אמר אתמול כי ״מי שמתבטא נגד הצעת החוק, פועל מתוך צרות עין מהניסיון של כולנו להוריד את יוקר הדיור״. לצדו של כחלון במאבק, נרתמה אתמול שרת המשפטים שקד שאמרה כי אין כל ניגוד עניינים בנושא זה: ״שרים וחברי כנסת בעניין רוחבי וכללי כמו מיסוי, לא נמצאים בניגוד עניינים. אפנה ליועץ המשפטי שיבהיר זאת, אסור לנטרל נבחרי ציבור״. ואכן, בהמשך היום כבר יצאה חוות הדעת ממשרד המשפטים.
נתניהו נמצא בימים אלה בניו יורק, לשם המריא כשכחלון עמו. השניים ניפקו תמונות המעידות על אחווה בין השניים במטוס ראש הממשלה. אך בראיון במהלך סוף השבוע התבטא נתניהו בנושא ואמר כי יימנע מלהצביע בנוגע לחוק. לנתניהו שני נכסי נדל״ן בבעלות מלאה - הווילה בקיסריה ודירה ברחוב עזה בירושלים. בנוסף, מחזיק נתניהו בבעלות חלקית על דירה שקיבל בירושה מהוריו, ביחד עם אחיו, ואילו רעייתו שרה מחזיקה גם היא בבעלות חלקית על דירה שקיבלה ביחד עם אחיה בירושה מהוריה. בעבר התבטא נתניהו בעד מיסוי על ריבוי דירות. גם מנכ״ל משרדו אלי גרונר התבטא באחרונה בעד החוק וכחלון עצמו קיבל גיבוי רשמי מכיוון ראש הממשלה על המהלך.
בסביבת כחלון התעקשו אתמול שחוק דירה שלישית יעבור בכנסת. זה אולי נכון, אבל אם זה יקרה - החוק שייכנס לכנסת לא יהיה דומה לזה שיאושר. בכנסת ממתינים יו״ר הכנסת, יו״ר הקואליציה, יו״ר ועדת הכנסת ויו״ר ועדת הכספים - כולם חומה בצורה של התנגדות. ההערכות אתמול במערכת הפוליטית היו שכחלון יתקפל, ולא ישבור את הכלים. ואולי, לנוכח הביקורת על החוק, הוא עוד יודה בשקט לנתניהו שמנע ממנו את המהלך.
ואולם עד להתקפלות, אם היא תקרה, בלשכת כחלון נתנו אתמול בליץ תקשורתי להוכיח את חשיבות החוק. כך פורסמו הנתונים : ב־3 דירות ומעלה מחזיקים בסך הכל כ־54 אלף משקי בית. מתוכם, ב־3 דירות מחזיקים 38,232 משקי בית, ב־10 דירות מחזיקים 101 משקי בית, וב־20 דירות ומעלה מחזיקים 21 משקי בית. רק ביולי השנה פרסמה רשות המסים נתונים אחרים המתייחסים למספר הישראלים המחזיקים בבעלות על דירות. איסוף הנתונים בצורה שונה (יחידים מול משקי בית) מעיד על כך שגם באוצר עוד לא ממש סגורים מה הנתונים הרלוונטיין להצדקת החוק.
ובינתיים, ראש הממשלה נתניהו כבר מיהר לסייג את התבטאותו הקודמת, ואמר: ״אחרי שתמכתי בחוק בממשלה, קיבלתי ייעוץ משפטי שאמר לי שאני בניגוד עניינים. אם אין בעיה - אתמוך״.