$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

שפיר איחרה בעבודות, הרכבת תקזז 31 מיליון שקל מהתשלום

הרכבת הודיעה שתחלט ערבויות של 11 מיליון שקל ותקזז עוד 20 מיליון שקל מתשלומים עתידיים בשל איחור בעבודות על קו המסילות החדש בין תל אביב לירושלים. בתחילת השנה הודיעה הרכבת כי תקזז סכום דומה, אך השהתה ההחלטה בעקבות עתירה לביהמ"ש

ליאור גוטמן 07:5821.09.16

רכבת ישראל הודיעה לחברת שפיר הנדסה כי תחלט ערבויות שהחברה הפקידה בשיעור של כ־11 מיליון שקל, עקב איחור בסיום העבודות שהחברה מבצעת במסילות הרכבת בין תל אביב לירושלים. בנוסף הודיעה הרכבת על קיזוז 20 מיליון שקל מתשלומים שהחברה הייתה אמורה לקבל עבור עבודות שונות באותו הפרויקט, שוב בנימוק של איחור לכאורה במועדי סיום העבודה.

 

בכך מחדשת הרכבת את הריב שניצת בין הצדדים בתחילת השנה, אז האשימה שפיר את הרכבת בכשל לכאורה בתכנון וביצוע של מעברי הרכב הפרטי (מינהרות שירות) הסובבים חלק מתוואי הרכבת החדש בין תל אביב לירושלים.

 

בועז צפריר מנכ"ל רכבת ישראל בועז צפריר מנכ"ל רכבת ישראל צילום: יובל חן

 

ההודעה ראשונה על קיזוז התשלומים וחילוט הערבויות נשלחה כבר בחודש ינואר האחרון. שפיר עתרה לבית המשפט בטענה כי הרכבת משתמשת בקיזוז התשלומים וחילוט הערבויות כמנוף לחץ במטרה לסיים את סכסוך משפטי שנולד לאחר ששני הצדדים האשימו אחד את השני באחריות לכשל במנהרות השירות הסובבות את תוואי המסילות החדש בין תל אביב לירושלים.

 

בתגובה החליטה הרכבת להשהות את ביצוע הקיזוז והחילוט אולם שלשום הודיעה הרכבת לשפיר כי החליטה לחלט את הערבויות ולקזז את הכספים באופן מידי.

 

נזילות, קריסה ועיוותים

 

מי שהוביל את המהלך הוא מנכ"ל הרכבת בועז צפריר, המסיים בעוד כחודש את תפקידו לאחר 4 שנים. צפריר נימק את המהלך בעובדה שכחברה ממשלתית הממומנת בכספי הציבור, הרכבת מחוייבת בשמירה קפדנית על ניהול הכספים למען הציבור.

 

בדיון שנערך בכנסת בינואר האחרון אמר המהנדס הראשי של שפיר אבי פנטורין שלמעלה מ־50% ממנהרות השירות בתוואי הרכבת החדש בין תל אביב לירושלים סדוקות. "ראיתם את הכוחנות של הרכבת, שמחלטת ערבות עוד לפני הבירור, וכך היה גם תוך כדי הביצוע. ביצענו את התוכניות למרות שחברה חיצונית סברה שהן לא טובות. המשכנו לבצע את זה בהנחיה חד משמעית של הרכבת ולצערנו בסופו של דבר קרו כשלים במנהרות. בלמעלה מ־20% מהמנהרות השירות יש נזילה. מנהרה מספר 24 למעשה קרסה ולפי סקר שביצענו באחוז גדול מהקירות יש עיוותים", אמר.

 

משרד התחבורה ניסה לפשר

 

מי שניסה לפשר בין הצדדים הוא משרד התחבורה ששכר חברת ייעוץ זרה כדי לבדוק אילו עבודות יש לבצע כדי לתקן את הכשלים. הדו"ח שחיברה החברה הועבר לחברת אלקטרה, שהחליפה את שפיר בעבודות על המסילה החדשה בין תל אביב לירושלים. לטענת הרכבת העבודות בשלבי סיום והן צפויות להסתיים כבר בסוף חודש אוקטובר הקרוב — יותר משנה לפני שקו הרכבת יפתח באופן רשמי. קו זה אמור לחבר במהלך 2018 בין דרום תל אביב לבנייני האומה על ידי רכבת חשמלית, כשזמן הנסיעה הרשמי של רכבת זו יהיה 28 דקות.

 

משפיר הנדסה נמסר כי "אין מדובר בחילוט. שפיר והרכבת קרובים להסכמה, כי שפיר תעביר לרכבת סכום של 10 מיליון שקל כנגד התחשבנות על מקדמות אשר שולמו לחברה, ואילו הערבות שהעמידה שפיר תיוותר על כנה ולא תיפגע. התשלום יבוצע עוד לפני הדיונים הנוגעים לגמר החשבון בין הצדדים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x