הוועידה הכלכלית
היועמ"ש: "רגולציה עשויה להיות נחוצה ומבורכת למניעת שחיתות"
ד"ר אביחי מנדלבליט מנה שתי המלצות של הצוות שהוקם לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק: שינוי הרכב ועדות המכרזים להרכב מקצועי ולא פוליטי, בדומה להרכבן בשלטון המרכזי. ובנוסף, החלה של חוק ההשעיה, כך שתתאפשר השעיית נבחר ציבור מתפקידו בשל הגשת כתב אישום בעניינו
"רגולציה עשויה להיות נחוצה ומבורכת, מאחר שהיא בעלת פוטנציאל עצום לחסכון בכספי הציבור, למניעת שחיתות ולתרומה משמעותית לעלייה באמון הציבור בממשלה, בחברות הממשלתיות ובשלטון המקומי" אמר היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט בפתיחת הוועידה הכלכלית לאומית של כלכליסט, והוסיף: "במסגרת תפקידי הנוכחי גיליתי, כי במקרים רבים, האסדרה עשויה דווקא להביא להגברת יעילות, לכל הפחות, בטווח הארוך".
היועץ מנה דוגמאות. למשל, "הקמת צוות לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר המידות בשלטון המקומי". בראש הצוות עמדה המשנה ליועץ, עו"ד דינה זילבר, שהוקם על רקע השחיתויות בפרשת הולילנד ופרשות נוספות שנחשפו ברשויות המקומיות. "אני יכול רק לומר בהקשר זה שאנחנו מטפלים בדברים הללו בנחישות, ומבינים שהמלאכה מרובה", אמר מנדלבליט, וציין את שתי ההמלצות החשובות של הצוות: "שינוי הרכב ועדות המכרזים להרכב מקצועי ולא פוליטי, בדומה להרכבן בשלטון המרכזי. ובנוסף, החלה על כלל חברי המועצה, ולא רק על ראשי הרשויות, את "חוק ההשעיה", כך שתתאפשר השעיית נבחר ציבור מתפקידו בשל הגשת כתב אישום בעניינו".
המלצה נוספת היא "להקים גוף מרכזי – יחידה למניעת ניגוד עניינים בשלטון המקומי – גוף אשר יוסמך לבחון את סוגיית ניגוד העניינים של ראשי הרשויות והיועצים המשפטיים לרשויות ולגבש בעבורם הסדרים למניעת ניגוד עניינים במקרים שבהם יעלה צורך בכך, נוכח הקשיים והחוסרים שעולים בהקשרים אלו מן המצב הקיים".
בפרשת חקירת חשדות השחיתות בחברה הממשלתית נתיבי ישראל התגלה כשל עמוק בהתנהלות החברה ובפיקוח של המדינה על הנעשה בה. "ממצאים אלו", אמר היועץ, "חייבו חשיבה ממשלתית מחודשת לגבי אסדרת פעילות החברה וחברות ממשלתיות אחרות, שעיקר תקציבן מגיע מתקציב המדינה".
אני יכול לבשר לכם, כי תהליך חשיבה משותף זה כבר נשא פירות. כך למשל, רשות החברות עובדת בימים אלו על חוזר שמטרתו לחזק את נוהלי הבקרות הפנימיות בחברות הממשלתיות".
היועץ סיכם נקודה זו: "בסופו של דבר, הכל שאלה של איזונים בין הצורך למנוע שחיתות ולסתום פרצות מזה, שגם דבר זה יביא בסופו של דבר להגברת היעילות והמחיר של כשלון בו הוא יקר מאוד, לבין שמירה על יעילות תפקודית ויכולת משילות מזה".
לעניין המשילות דיבר היועץ על נושא שמעסיק את המערכת הפוליטית – האם עודף המשפטיזציה מסכן את המשילות. "שלטון החוק אין משמעו שלטונו של היועץ המשפטי", אמר היועץ, "הדרג המדיני הוא הדרג הנבחר, והוא בעל הסמכות לקביעת מדיניות הממשלה והוא גם זה שנושא באחריות להחלטותיו".
הוא הצביע על האיזון הראוי: "באותם מקרים שבהם קיימת מניעה משפטית מלנקוט בפעולה מבוקשת, עלינו לומר זאת בקול רם וברור, ובצד זאת, לנסות יחד עם הדרג המדיני למצוא פתרונות חלופיים שעומדים בדרישות החוק".