שלמה נחמה עתר לבג"ץ כדי לסכל הקמת תחנת כוח מתחרה
חברת אלומיי בניהול שלמה נחמה ורני פרידריך, המקימה תחנת כוח ירוקה בצוק מנרה, טוענת בעתירה שהגישה לבג"ץ כי שר האנרגיה שטייניץ אישר שלא כדין לחברות תהל וקרן נוי להאריך את מועד השגת המימון הדרוש להקמת תחנה מתחרה
חברת אלומיי קפיטל בניהולם של שלמה נחמה רני פרידריך וחמי רפאל (שותפות קניר), עתרה אתמול לבג"ץ נגד שר האנרגיה יובל שטייניץ בטענה שאישר לכאורה שלא כדין אבני דרך חדשות להקמת תחנת כוח מתחרה של החברות תהל וקרן נוי.
החברות אלומיי, תהל וקרן נוי מנסות לקדם במקביל הקמה של תחנת כוח ירוקה שתפעל בכוח מים. זו של תהל וקרן נוי ממוקמת בין קיבוץ נווה אור למושב השיתופי מולדת, וזו של אלומיי בצוק מנרה. הספק כל תחנה ינוע בין כ־300–340 מגה־ואט, שהם כ־2.5% מכושר הייצור של חברת החשמל.
המדינה קבעה מכסה לייצור חשמל במים לתקרת ייצור של 800 מגה־וואט. על המכסה מתמודדות שלוש תחנות כוח, אחת מהן, של שיכון ובינוי, בשלבי בנייה מתקדמים וללא דרך ביטול. זו "גזלה" מהמכסה כ־300 מגה־ואט, מה שמשאיר לשתי התחנות כ־500 מגה־ואט להתחרות ביניהן. מכיוון שכל תחנה אמורה להפיק 340 מגה־ואט, המכסה שנשארה אינה מספיקה לשתיהן ולכן אלומיי מנסה לבטל את הרישיון של תהל וקרן נוי בתקווה לזכות במכסת הייצור המיועדת.
לטענת אלומיי, שטייניץ חרג לכאורה מסמכותו והאריך לכאורה שלא כדין את המועד הסופי לסגירה הפיננסית של תהל וקרן נוי. "עניינה של עתירה זו הוא בהחלטה של השר והרשות להאריך למשיבה 3 (תהל וקרן נוי – ל"ג) את 'אבן הדרך' הקבועה ברישיון המותנה לביצוע סגירה פיננסית בחמישה חודשים נוספים, וזאת בניגוד מוחלט לתנאי הרישיון המותנה לפיהם השר והרשות מנועים מלהאריך 'אבן דרך' זו בכל מקרה שהוא", לשון העתירה. לתפיסתם, לשר מותר להאריך אבני דרך שונות שעוסקות בהשגת ציוד או חיבורים למערכת החשמל הארצית, אך לא כך בתחום הסגירה הפיננסית, כלומר השגת המימון הדרוש.
הם מסבירים בעתירה ש"היה על המשיבה להגיע לסגירה פיננסית עד למועד שלא יאוחר מיום 27.8.16, אלא שהמשיבה 3 לא הצליחה לעמוד באבן דרך זו, ועל כן רישיונה המותנה למעשה פקע, אך בהחלטה הוארך, שלא כדין, המועד לביצוע סגירה פיננסית בחמישה חודשים נוספים, כלומר עד ליום 27.1.17".
באפריל האחרון דווח שסינו היידרו הסינית וג'נרל אלקטריק יבנו יחדיו את תחנת הכוח של קרן נוי ותהל. עלות בניית התחנה נאמדת ב־1.7 מיליארד שקל. ג'נרל אלקטריק נבחרה עבור עבודות התפעול והתחזוקה לתקופה של 18 שנה תמורת 16 מיליון שקל כאשר תהל העריכה את ההכנסות השנתיות שלה מההפעלה בכ־200 מיליון שקל. גם עלות בניית התחנה של אלומיי נאמדת ב־1.7 מיליארד שקל.
מכוכב אגירה שאובה של תהל וקרן נוי נמסר: "החברה פעלה לפי דין ואין מקום לעתירה. נגיב בביהמ"ש". ממשרד האנרגיה נמסר ש"העתירה התקבלה, היא תבחן ותשובתנו תינתן בבית המשפט".