5 מיתוסים על משבר הרכבת
הסטטוס קוו שמעולם לא נשמר, חילול השבת שלא נמנע, הזיגזגים של נתניהו על עבודה בשבת והדאגה הריקה מתוכן לציבור: הדרמה סביב עבודות הרכבת מלאה בטיעוני סרק, שיתלקחו מחדש עד סוף השבוע
מנכ"ל הרכבת בועז צפריר קיים אתמול בשעות הצהרים הערכת מצב כדי לאמוד את הנזקים השונים מהשבתת קו תל אביב חיפה. אף שקו ת"א־חיפה חזר לעבוד כבר בשבע בערב, העבודות הבהולות לא מנעו את הנזק: הרכבת הפסידה כ־10 מיליון שקל ממכירת כרטיסים, שאותם היא אמורה לקבל ממשרד התחבורה, והשירות שחוטף חבטות על ימין ועל שמאל שוב רשם נקודת שפל. הפעם באשמה המלאה של הפוליטיקאים, וביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו.
- הסתיימו עבודות הרכבת בין חיפה לת"א והתנועה שבה בהדרגה לסדרה
- בדרך לרגיעה: גורמים בליכוד - האחריות לשקט בידיים של ישראל כ"ץ
- אווירה מתוחה בישיבת הממשלה; נתניהו: "לא אתן שיעשו לי פוטש"
והפרשה רחוקה מסופה. בהמשך החודש יושבתו הרכבות לצפון שוב, הפעם לשמונה ימים, כדי לחבר את קו המסילה לירושלים. לפני שהפוליטיקאים ישובו להתכתש, "כלכליסט" מפריך את חמשת המיתוסים הגדולים שניפחו כל הצדדים בפרשה — ראש הממשלה, המפלגות החרדיות, שר התחבורה ורכבת ישראל — ואת האמיתות הקטנוניות מאחורי טיעוניהם חמורי הסבר.
נמנע חילול שבת
אם מתעלמים מהאוטובוסים, משרדי הממשלה והתקשורת
מדובר באמירה הכי צינית שנשמעה במהלך הסופ"ש האחרון. ראשית, הרכבת עצמה החלה לעבוד על המסילה ביום שישי לקראת 17:30, כאשר בסביבות 18:30 משרד התחבורה הורה לה לעצור. עד שההוראה ירדה לשטח, התברר שהרכבת כבר ביצעה עבודות בחושך, כלומר בשבת עצמה.
שנית, כל מערך האוטובוסים החלופי, צה"ל, משרד הביטחון וחברות התחבורה השונות רצו מסביב לשעון כדי לנפק פתרון לאלפי החיילים שנתקעו. על אלה תוסיפו את אנשי משרדי הממשלה שעבדו ברקע, ואת התקשורת שדיווחה על זה, ותקבלו את אחד ממפגני חילול השבת הגדולים של העשור האחרון, בוודאי מצד הסקטור הציבורי.
הסטטוס קוו נשבר
אם מדחיקים את העובדה שהרכבת חורגת ממנו כבר שנים
מנכ"ל הרכבת לשעבר עמוס עוזאני תיאר אתמול איך רה"מ לשעבר אריאל שרון הורה לו לבצע את כל העבודות בשבת, תוך שהבטיח כי ינזוף בו פומבית בצאת השבת כדי שכולם יהיו מרוצים. ולא במקרה. השמירה על השבת היא באחד הבלופים הכי גדולים של הפוליטיקאים, בעיקר בסקטור החרדי. בכל שבת מועסקים 500–1,500 עובדים ב־10–20 מתחמים, בהתאם בפרויקט. רק בחופש הגדול, שנגמר בשבוע שעבר, רכבת ישראל עבדה לפחות פעמיים בשבת, אבל נראה שאף אחד לא שם לב, פשוט כי זה לא קרה בתל אביב.
באמצע יולי נסגר המקטע "לב המפרץ נהריה", והרכבות הפרבריות של אזור חיפה היו מושבתות בגלל תחזוקה בשבת. בשבוע הראשון של אוגוסט שוב סגרו תחנות, הפעם את הקו בין הוד השרון ות"אבגלל תחזוקה, כולל בשבת, והתחנות בבני ברק, פתח תקווה, ראש העין, כפר סבא והוד השרון היו מושבתות. איפה היו אז דרעי וליצמן?
גם האופוזיציה, שידעה להרים בשבת הפגנה במרכז תל אביב, לא יוצאת צדיקה גדולה. איפה היו ראשי מרצ, המחנה הציוני או יש עתיד בשבוע שעבר, כשביטלו את עבודות הרכבת בעתלית ובכבר יהושע, והשאירו "רק" את העבודות בנתיבי איילון. למה יצאו בשלטי מחאה בעתלית על הכניעה לחרדים?
נתניהו מחויב לשבת
אם שוכחים שלפני כשנה הוא בעצמו אישר עבודות בשבת
בסוף השנה שעברה סירב שר הכלכלה דאז אריה דרעי לחתום על ביצוע עבודות בשבת ברכבת. בדו"ח הרכבת לסוף 2015 היא מתארת כי "במהלך הרבעון השלישי התקבל מכתב ממשרד הכלכלה המודיע כי מאחר וטרם ניתן אישור שר התחבורה לעניין חיוניות העבודות בשבת, ההיתר לביצוע עבודות פיתוח בשבת הקרובה מותלה, וכן משעה את חידוש ההיתר המיוחד השנתי שתוקפו מסתיים ביום 31 בספטמבר 2015".
הרכבת עתרה לבג"צ, אך הסערה סביב מתווה הגז הביאה להתפטרותו של דרעי, ואת תפקידו נטל נתניהו לידיו. ומה הוא עשה בעניין קדושת השבת והרכבת? מה שמצופה ממנו. לפי דיווח הרכבת לבורסה "ביום 2 בנובמבר 2015 הודיעה המדינה לבג"צ כי נוכח התפטרותו של שר הכלכלה, הורה מ"מ שר הכלכלה לפעול בהתאם למדיניות שהיתה נהוגה עד כה. בהתאם לכך העתירה התייתרה". כלומר נתניהו חתם לרכבת על אישור לעבוד בשבת. אז מה קרה למדיניות "שהיתה נהוגה עד כה" בשבת האחרונה?
כץ דואג לחילונים
אם מניחים בצד את סירובו העיקש להתיר תחבורה בשבת
שר התחבורה ישראל כץ טען כי העבודות בשבת באזור תל אביב נחוצות מבחינה לוגיסטית ובטיחותית. כי אם לא יעבדו בשבת, יצטרכו לעשות זאת באמצע השבוע — דבר שיקשה על מעבר כוחות ביטחון ועלול לסכן חיים. אבל גם העדר תחבורה ציבורית בשבת מגביר את סכנת החיים — הרי תחבורה ציבורית בשבת מצמצמת את מספר המכוניות על הכביש ומורידה סיכוי לתאונות דרכים. ובכל זאת בשבע שנות כהונתו כץ התעקש לשמור דווקא על הסטטוס קוו הזה, וסיכל כל יוזמה בתחום.
"ממשלת ישראל תומכת בשימור הסטטוס קוו בעניין תחבורה ציבורית בשבת ובחג", השיב כץ לגולש שהתלונן בנושא בדף הפייסבוק שלו, "אני כשר תחבורה מהווה חלק מעמדה זו, ובאופן אישי גם חושב שהיא נכונה. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית וככזו עליה לשמר כללים יחודיים הקשורים לזהותה". על המאבק לאוטובוסים בשבת אמר כי אין בו "שום הגיון, רק ציניות וצביעות והרבה אינטרסים פוליטיים". זאת כמובן בשונה לגמרי מהמאבק שלו למען עבודות הרכבת.
השיפוצים דחופים
אם סבורים שמצב המסילות הוא הבעיה הכי גדולה בתחבורה
המזל הגדול של רה"מ נתניהו ושר התחבורה שלו כץ הוא שרכבת ישראל עשתה הכל כדי לתקן את המסילה ולהשמיש אותה לעבודה בראשון בערב. אחרת, אזרחי ישראל היו נאלצים להתנייד ימים ארוכים באוטובוסים, והיו מגלים עד כמה מערך ההסעות הזה לא עונה על צרכיו במקרה הטוב, וכושל לגמרי במקרה הרע.
ולא מדובר בתחושת בטן. בחוק ההסדרים האחרון כתב האוצר כי "מטרופולין תל אביב הוא הלב העסקי והפיננסי של ישראל ומרכז כ־50% ממקומות העבודה בישראל, ביניהם המטות הראשיים של חברות בינלאומיות ומקומיות רבות. אוכלוסיית המטרופולין מבצעת מדי יום כ־6 מיליון נסיעות ממונעות, 80% מהן באמצעות רכב פרטי". לפי האוצר, העדר מערך הסעת המונים גורם ל"בזבוז שעות רבות לאזרח בנסיעה על הכביש. הללו מביאים לאובדן כלכלי שנאמד כיום בכ־25 מיליארד שקל בשנה. המשך המגמה הקיימת, הכוללת גידול מתמיד במספר הרכבים החדשים בכל שנה (למעלה מ־250 אלף רכבים בשנה), צפויה להכפיל את אורך הגודש בקטעי הדרכים בשעות השיא, כך שכל אזרח יבזבז מעל ל־ 60 דקות נוספות מעבר למצב הנוכחי בממוצע בכל יום. בהתאם, אובדן התוצר צפוי להגיע לכדי 40 מיליארד שקל בשנת 2030".
במילים אחרות, זה לא ממש משנה אם קו תל אביב־חיפה עבד אתמול או לא. כאילו שאם היה עובד, כולם היו מגיעים בזמן, ולא היו פקקים. כאילו שהמדינה לא נהנתה מהעלייה בשימוש ברכבים פרטיים אתמול בגלל השבתת הרכבות, שמזרימים לה 66% מס על כל ליטר בנזין.
מחקר של הכנסת מ־2013 מדגיש את חומרת הבעיה: "בין השנים 2010–2000 נעשו השקעות משמעותיות בתשתיות עבור תחבורה ציבורית. עם זאת, ההשקעה בישראל עדיין נמוכה ב־86% לעומת הממוצע העולמי". וזה לא משהו שכמה מסילות רכבת משודרגות יפתור.