מכירות הדיזל יורדות באירופה
בעקבות פרשת הדיזלגייט: במחצית הראשונה של 2016 נרשמה ירידה ממוצעת של 2% במכירות רכבי הדיזל ביבשת
בעוד שבועות ספורים תמלא שנה לפריצת פרשת "דיזלגייט", שבמסגרתה התגלה שקונצרן פולקסווגן שתל בחלק ממכוניות הדיזל של הקונצרן תוכנת מחשב שידעה כיצד להתל ברשויות שביצעו ברכבים בדיקות זיהום אוויר. הפרשה הציתה ויכוח כלל עולמי בשאלה האם מנועי דיזל הם אכן נקיים ויעילים וגרמה לאיחוד האירופי לשנות את הרגולציה, כך שבעוד שנה ייכנס לתוקף תקן חדש ומחמיר ביותר למדידה של זיהום אוויר ממכוניות.
- דרום קוריאה לא סולחת: 80 דגמי פולקסווגן נאסרו למכירה - בעקבות דיזלגייט
- למרות דיזלגייט: פולקסווגן היא יצרנית הרכב הגדולה בעולם נכון ל-2016
- פולקסווגן מחקה 2.5 מיליארד יורו בדוחות הרבעון בגלל הדיזלגייט
בינתיים, אחד הנעלמים נוגע להתנהגות הצרכנים כיום - האם משבר פולקסווגן גרם להם להימנע מרכישת מכוניות דיזל, או שמא הם מתעלמים? את התשובה נותנת LMC AUTOMOTIVE - פירמת אנליסטים המתמחה בשוק הרכב העולמי. לפי נתוני LMC - במהלך המחצית הראשונה של השנה נפגעו מכירות רכבי הדיזל באירופה בשיעור של 2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. השנה, לפי LMC, נתח השוק של רכבי הדיזל באירופה הוא 50.1% - בעוד שאשתקד הוא עמד על 52.2%.
מניתוח פרטני לפי מדינות, עולה שהמדינה שהפנתה עורף לדיזל באופן המוחשי ביותר היא יוון: בסך הכל, מכירות רכבי דיזל ביוון צנחו בשיעור של 19.2% לעומת התקופה המקבילה. בבלגיה צנחו המכירות במחצית הראשונה של 2016 ב־10.4% לעומת מכירות הדיזל אשתקד. בנורבגיה, מדינה המעודדת שימוש ברכב נקי, צנחו מכירות רכבי הדיזל בשיעור של 8.3%.
הסיבה העיקרית לירידה במכירותיהם של דגמי הדיזל אינה בהכרח עלייה במודעות סביבתית, קיים גם גורם נוסף - התקדמות טכנולוגית בקרב יצרני דגמי הבנזין, שכעת משקיעים יותר משאבים בצמצום של נפח מנועי הבנזין והוספה של מדגשי טורבו כדי לאפשר להם להפיק עוד כוח.
לפי LMC, הסיבה העיקרית לירידת מנועי הדיזל היא חדירתם של מנועי טורבו קטנים בעלי הזרקת בנזין מתוחכמת יותר: "מנועי בנזין קטנים בעלי מגדש טורבו חודרים באופן מאסיבי לפלחי השוק של הרכבים הקטנים", מסביר אל באלדוול, אנליסט ב־AMC.
לדבריו, "הם מפיקים כיום כוח רב והם יעילים מאוד מבחינת צריכת דלק, מה גם שהם יותר זולים לרכישה. בסך הכול הם מצליחים מאוד בפלח השוק של מכוניות הסופר מיני והדגמים המשפחתיים". עם זאת, לדבריו, קיימים פלחי שוק באירופה שעדיין רחוקים מלוותר על הדיזל - בעיקר רכבי מנהלים - ורכבי כביש שטח.