מנפצות את הסטיגמה: למה יש כ"כ הרבה מנכ"ליות בלונדיניות?
מחקר של אוניברסיטת בריטיש קולומביה בקנדה מצא כי 48% ממנהלות החברות הנסחרות במדד S&P 500 הן בלונדיניות. הסיבות האפשריות לכך משלבות דעות קדומות והחלטה אסטרטגית מצד המנהלות
רק נשים מעטות משמשות כמנהלות של חברות גדולות היום, ובמקביל מספר הבלונדינים באוכלוסייה נמוך גם הוא. עם זאת, מתברר כי השיעור המנכ"ליות וסנאטוריות בארה"ב שלהן שיער בהיר גבוה במיוחד, כך לפי מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת בריטיש קולומביה שבקנדה.
לפי ממצאי המחקר, 48% מהמנכ"ליות של החברות הנסחרות במדד S&P 500 ו-35% מהסנטוריות בארה"ב הן בלונדיניות, בזמן שרק ל-2% מאוכלוסיית העולם ו-5% מהאנשים הלבנים בארה"ב יש שיער בלונדיני. המחקר מצא עוד כי גם יש סבירות גבוהה יותר שנשיאות של אוניברסיטאות יהיו בלונדיניות.
לדברי מחברות המחקר, ג'ניפר ברדהאל ונטליה אלונזו, מרצות למנהל עסקים באוניברסיטה, אחד ההסברים לייצוג-היתר הבלונדיני קשור לדעות הקדומות הכלליות כלפי גזעים ומגדר. הן הסבירו כי שיער בלונדיני שכיח בעיקר בקרב אנשים לבנים, ואנשים לבנים שולטים בדרגות הגבוהות של עולם העסקים והפוליטיקה, ולכן זה רק הגיוני שיש מספר לא פרופורציונאלי של בלונדיניות.
הסבר אחר קשור לכך שיש יותר ילדים בלונדינים ממבוגרים זהובי שיער, כך שייתכן וצבע השיער הזה מסמל נעורים. עם זאת, האפליה הזו לטובת הבלונדיניות לא תקפה אצל הגברים: מחקר שפורסם ב-2005 מצא שרק מעט יותר מ-2% מהמנכ"לים של 500 החברות הגדולות בעולם הם בלונדינים.
נדמה שהנתונים סותרים את סטריאוטיפ "הבלונדינית הטיפשה", אך ברדהאל דווקא מציינת כי דווקא להיפך, סטיגמת הבלונדינית הטיפשה עשויה להסביר את ייצוג היתר של הבלונדיניות בחדרי הישיבות. "הנתונים שלנו מצביעים על כך שנשים בלונדיניות נתפסות צעירות יותר לעומת עובדות ברונטיות וכבעלות חשיבה פחות עצמאית ונטייה מופחתת להביע דעה נחרצת לעומת נשים עם צבע שיער אחר ולעומת גברים", הסבירה. "במילים אחרות, ברבי יכולה להיות המנכ"לית כל עוד היא צעירה או צייתניות, או שהיותה בלונדינית מאפשרת לה להיות מבוגרת וכוחנית יותר".
בנוסף, ישנן אלה שצובעות את שיערן, מה שמגדיל את שיעור בהירי השיער באוכלוסיה, אז זה עדיין לא מספיק כדי להסביר את היחס הגבוה של בלונדיניות בקרב המנכ"ליות והסנאטוריות. ברדהאל אף מציינת שהפופולריות של הצבע הבלונדיני רק מחזקת את הטענה שלה. "אם נשים בוחרות לצבוע את השיער שלהן לבלונדיני, זו כנראה בחירה אסטרטגית", היא אומרת. "אם המראה הוא נשי, לא מאיים וילדותי, אפשר להפגין התנהגות אסרטיבית, עצמאית ובעלת גינוני גבריים יותר מבלי להסתבך".
כמו כן, בחינת התנהלות המחקר מספקת הסבר נוסף: במסגרת המחקר, התבקשו 100 גברים לדרג תמונות של נשים בלונדיניות וברונטיות לפי קריטריונים של אטרקטיביות, צייתנות ועצמאות. שתי הקבוצות של נשים קיבלו את אותו הציון בקטגוריה הראשונה, אך הבלונדיניות קיבלו ניקוד נמוך יותר בשתיים האחרות. בשלב הבא בניסוי, הראו לגברים תמונה של אותה אישה, פעם עם שיער בלונדיני ופעם כברונטית, והם התבקשו לקבוע מי לדעתם תהיה מנכ"לית או סנאטורית טובה יותר. הרוב בחרו בברונטית.
הקשר למנכ"לים שחורים
הנשאלים התבקשו גם לדרג נשים בלונדיניות וברונטיות שצירפו להן משפטים אסרטיביים כמו "הצוות שלי יודע מי הבוס", במקרה הזה הם חשבו שהבלונדינית חמה ואטרקטיבית יותר ממקבילתה הברונטית.
המסקנה של המחקר היא שאנשים מצליחים לעכל בצורה טובה יותר מנהיגה אם היא נתפסת בעיניהם כעדינה, פחות דורשת וחלשה לעומת העמיתים האחרים.
המסקנה הזו תואמת למחקר מוקדם יותר שנערך על גברים שחורים בעמדות גבוהות. לפי המחקר, שפורסם ב-2009, אם לחברה גדולה יש מנכ"ל שחור, יש לו קרוב לוודאי תווי פנים עדינים יותר לעומת מנכ"לים לבנים. זאת בעוד שללבנים יש פחות סיכוי להגיע לעמדות גבוהות אם תווי פנים עדינים.
ובישראל? הנה כמה דוגמאות: