נתע לא תיקנה ליקויים שרו"ח דיווח לה עליהם כבר ב־2015
יותר משמונה חודשים חלפו מאז שהנהלת החברה הממשלתית קיבלה דו"ח שהצביע על ליקויים בפעילותה, אך אלה טרם תוקנו במלואם. עיקרי הדו"ח: מינהל לא תקין ואי־מניעת הונאות. נתע: "ממשיכים בתיקונים"
- נתע מחפשת חברה בעלת ניסיון קלוש
- "ניהול הרכבת הקלה לוקה בחסר, ספק אם ישלימו בניית הקו האדום"
- מחשש להפסד בתביעה: האוצר מציע לאחד את מכרזי הקרונות והמערכות של הרכבת הקלה
הדו"ח של שגב כלל טענות לכאורה על מינהל לא תקין במכרז הקרונות הענק בו זכתה החברה הסינית CNR. הדו"ח נכלל גם בדו"ח הכספי של נתע ל־2015 שאושר בדירקטוריון החברה במאי האחרון ופורסם לאחרונה בפרסומי האוצר. ל"כלכליסט" נודע שדירקטוריון החברה קיים סדרת דיונים שעסקה בדו"ח שגב לאחר שלא כל הליקויים שהועלו בו תוקנו.
שגב מצא כי בחברה האמונה על הקמת מערכת הרכבות הקלות במטרופולין דן קיימים ליקויים משמעותיים ובהם היעדר בקרות בהתקשרות עם ספקים, הפרדת תפקידים בביצוע רכש, טיפול בניגוד עניינים, תוכנית למניעת הונאות תרמית, זכויות חתימה וליקויים בתקשורת בין הנהלת החברה לדירקטוריון. למרות מסקנותיו הקשות של רואה החשבון, שלטענתו עלולות לפגוע בקיומו של ממשל תאגידי תקין, בדו"ח נטען שדירקטוריון נתע דן בחלק מהבעיות והוא לא מצא בעיות מיוחדות הדורשות התערבות חריגה.
מהדו"חות עולה שלא כל פעילותה של נתע עוגנה משפטית ושהטיפול בהסדרה נמשך ארבע שנים. ב־2012 העבירה החברה טיוטה משפטית להאוצר להסדרת פעילותה בכמה תחומים לרבות ממשקי בקרה, שימוש במקרקעין ואומדני ביצוע, אולם זו טרם אושרה. למרות זאת, באוצר התירו לנתע לעבוד על בסיס הטיוטה.
מהדו"ח הכספי ל־2015 עולה כי נתע סיימה את השנה בהפסד של 75 אלף שקל לעומת 138 אלף שקל ב־2014. הכנסות החברה, שכולן ממקורות ממשלתיים, הסתכמו ב־2015 בכ־730 מיליון שקל, עלייה של 81% מ־2014. העלייה בהכנסות וצמצום ההפסדים נובעים מתחילת העבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה ב־2015.
שני קווים נוספים, הכחול מחולון לרחובות והכתום, שעתיד להיות קו פנימי בנתניה, נמצאים בסכנת ביטול כיוון שהרשויות המקומיות שבשטחן הם עוברים לא משתפות פעולה.
מנתע נמסר: "הליקויים שעליהם מצביע רו"ח שגב מקורם בתקופת נתע הישנה, וההנהלה ממשיכה לתקן אותם. החברה החלה בבניית תוכנית לתיקון הליקויים ובכוונתה להתמקד בכך ב-2016".