נפרדנו כך: טסלה ומובילאיי יוצאות לדרך חדשה - בנפרד
למובילאיי חלק בלתי נפרד בחדשנות של טסלה, גם אם מאסק לא נתן לה קרדיט
נדמה כי מייסד טסלה אילון מאסק היה עד לפני זמן קצר בלבד ידידה הטוב ביותר של חברת מובילאיי. מהביקור המתוקשר בירושלים ועד להעמדתן של צמד מכוניות טסלה מודל S לשירותה של מובילאיי כדי שזו תבחן היטב את מערכות הנהיגה האוטונומית. אלא שבין הצדדים עבר חתול שחור במהירות מפחידה. רק בשבוע שעבר פירט אילון מאסק את תכניותיה העתידיות של טסלה: משאיות, טנדרים ואפילו אמצעים לתחבורת המונים. את מובילאיי מאסק לא הזכיר בנאומיו למרות שהיא מהווה חלק בלתי נפרד מחדשנותה של טסלה. את הניצנים הראשונים לאיבה שהלכה והתפתחה אולי היה ניתן לחוש בהודעת טוויטר שכתב אילון מאסק ב־17 ביולי, לפני פחות משבועיים "דרך אגב, אני רוצה להודות לבוש ולמובילאיי על תמיכתן בשיפור מערכת ה־Autopilot. אנא הפנו את כל הביקורת שלכם לטסלה". בוש, יש לציין, היא עדיין ספקית של טסלה. מובילאיי כבר לא תהיה השנה.
- מובילאיי וטסלה כבר לא ייסעו ביחד אל העתיד
- וול סטריט: מובילאיי נפלה ב-8%, הנפט בשפל של שלושה חודשים
- מובילאיי: המערכת לא יודעת עדיין לזהות תאונות מהצד
אז נכון, הפרשה שהחלה את הסיפור היא התאונה המחרידה שאירעה בפלורידה, כאשר בעליה של מכונית טסלה נסע במצב האוטונומי הישר אל מתחת לגלגליה של משאית, אך התמונה בפועל היא הרבה יותר רחבה. טסלה היא יצרנית הרכב שיצרני הרכב שונאים: זוהי יצרנית הרכב שכבר לפני חמש שנים הודיעה על יצור של רכב חשמלי. היצרנית הראשונה שהציגה רכב שטח חשמלי והיצרנית הראשונה שהטמיעה מערכת נהיגה אוטונומית. בקיצור — היצרנית שהצליחה להכעיס את כל תעשיית הרכב העולמית.
כאן ניצבת עוד תמורה: עד השנה שעברה יצרני רכב רבים עדיין לא ידעו באמת אם ברצונם להיכנס לתחום הרכב האוטונומי. השנה יותר ויותר יצרנים הודיעו שאוטוטו הם מציגים בעצמם רכב אוטונומי. והשותפה החדשנית של טסלה, ההיא שכולם אוהבים לשנוא, כבר לא נחשבת יותר לחדשנית. אולי זוהי הסיבה מדוע דווקא השבוע החליט מאסק להודיע על השלב השני בתכניותיה של טסלה, הכולל יצור של טנדרים ומשאיות.
במגירה של מובילאיי יש חוזה חתום עם חברת ניסאן. החוזה הזה אמור להניב בעתיד פיתוחים של רכב אוטונומי. לצידו יש גם חוזה עם פולקסווגן. חוזה אחר, שכבר פורסם כולל שיתוף פעולה עם ב.מ.וו להצגה של מכונית אוטונומית כבר בשנת 2021. וכשיצרני הרכב הגדולים ביותר בעולם עומדים לצידה של מובילאיי, ופוזלים כל הזמן בחשדנות בכיוונה של טסלה, היריבה השנואה מימים ימימה, מדובר במצב לא בריא.
פה נכנסת לתמונה הזדמנות פז: מכונית הטסלה מפלורידה היתה מעורבת בתאונה שגררה חקירה על ידי הרגולטורים האמריקאיים והאירופיים. מדובר בבעיה שמומלץ להפיל על טסלה. למוניטין של מובילאיי זה ממש לא טוב. ולמוניטין של טסלה תאונות בטח שלא מועילות. כעת כל אחד מהצדדים יפרוש לפינה שלו: טסלה תחבור לשותפה חדשה ומובילאיי לעומת זאת יוצאת לדרך חדשה עם הפרטנריות החזקות ביותר.