$
מעסיקים

הרעיון הגאוני של גוגל: עובדים יכולים לתרום ימי חופשה אחד לשני

בעקבות עובד שנאלץ לטפל באביו החולה, ענקית מנועי החיפוש החליטה להעניק לכלל העובדים את האפשרות לתרום את ימי החופשה שלהם. מדוע זה יכול לעודד את המוטיבציה יותר מבונוס?

גוגל ידועה כמי שמציעה לעובדים שלה לא מעט הטבות ייחודיות, אך מתברר שמדיניות ימי החופשה שלה היא דווקא סטנדרטית למדי בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות. עובדים עם ותק של עד שלוש שנים מקבלים 15 ימי חופשה בתשלום בשנה, בשנה הרביעית המכסה עולה ל-20 ימים בשנה, ועובדים עם ותק של שש שנים ומעלים זכאים ל-25 ימים בשנה.

 

אך מדיניות החופשים כוללת פרט נוסף וייחודי לגוגל: העובדים רשאים לתרום את ימי החופשה שלהם לחבריהם לעבודה. הנוהג החל לפני כמה שנים, אז אחד העובדים נאלץ לקחת חופשה כדי לנסוע לטפל בהורה חולה. כשמכסת ימי החופשה שלו בתשלום הסתיימה אך המצב של ההורה לא השתפר, התנדב חבר בצוות שלו לתרום לו כמה מימי החופשה שלו. כך יצאה לדרך מערכת תרומות החופשות של גוגל.

לדברי ד"ר גיא הוכמן מבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה בבינתחומי הרצליה, הרעיון יכול לגרום לעובדים לחוש מאושרים יותר. תרומת ימי חופשה דומה לבונוס פרו חברתי - בונוס בו נותנים לעובד להעניק את הפרס לאדם אחר. בונוס כזה נמצא במחקרים כגורם לאנשים לחוש מאושרים יותר. למשל, החוקר מייקל נורטון מבית הספר לעסקים של אוניברסיטת הארווארד מצא כי עובדים שקיבלו בונוס, בסכום ממוצע של 5,000 דולר והשתמשו בו עבור אחרים, דירגו עצמם כמאושרים יותר מאשר עובדים שהשתמשו בבונוס לצרכים שלהם עצמם, בעוד שלגובה הבונוס לא היתה השפעה על מידת האושר. ד"ר הוכמן עובד בימים אלה על מחקר בנושא, הבוחן את השפעת הבונוס הפרו חברתי על תפקוד העובדים. עד כה נראה כי בונוס כזה תורם יותר לתפקוד מבונוס רגיל שניתן לאדם עצמו.

עובדים במשרדי גוגל בתל אביב (ארכיון) עובדים במשרדי גוגל בתל אביב (ארכיון) צילום: עמית שעל

 

בנוסף, הרעיון יכול להוות פתרון לעובדים ותיקים שהצטברו להם הרבה ימי חופשה שקשה להם לנצל תוך טווח קצר ולעיתים "מוחקים" להם את ימי החופשה או פודים אותם בכסף.

 

הסיפור על תרומת החופשה בגוגל נחשף על ידי לאזלו בוק, מנהל משאבי האנוש של גוגל, במהלך יום "הבא הורה לעבודה" שקיימה החברה, זו השנה השלישית. האירוע, בו משתתפים הורים של עובדים שמגיעים מכל רחבי המדינה והעולם למטה של גוגל במאונטן ויו, בקליפורניה, כולל הרצאות מצד מנהלים בכירים, שיעורים ומצגות, וכן סיורים במטה המפורסם.

 

"הקמנו מערכת שבה, אם עובד אחר זקוק לימי החופשה ניתן להעביר לו ימים של עובד אחר", הסביר בוק. "מה שנחמד בסיפור הוא שהרעיון לא הגיע מהאנשים במחלקות התפעוליות, אלא מהמשפחות שהסבירו שזה חשוב, אז הכנסנו את זה למערכת כדי שכולם ירוויחו מהרעיון, ולא רק עובד אחד".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x