לא רק טויוטה ולקסוס: הברקזיט יוביל להתייקרות כוללת בשוק הרכב הישראלי
העלייה בשער הין בעקבות הברקזיט גרמה להתייקרות של רכבים המיוצרים ביפן, ותוביל בקרוב לעליית מחירים של כל הרכבים בארץ
ביום ראשון האחרון נפל דבר בענף הרכב הישראלי: היבואניות של טויוטה ולקסוס הודיעו בו־זמנית על ייקור מספר רחב של דגמים. במקרה של לקסוס עלה המחיר של רכב הכביש־שטח לקסוס RX ורכב המנהלים לקסוס GS, ובמקרה של טויוטה מדובר בלנד קרוזר שהתייקר בן לילה ב־8,000 שקל ובראב 4 שהתייקר ב־5,000 שקל. המשותף לרכבים הוא שהם מיוצרים ביפן, ונראה כי מדובר בתחילתה של מגמה שתכה בקרוב בשוק הישראלי.
- החל שיווק לקסוס RC200T בישראל - גרסת הטורבו של לקסוס RC
- ב.מ.וו חוברת לאינטל ליצירת רכב אוטונומי - בשיתוף עם מובילאיי
- עוד נפגעים מהברקזיט: ספקי חלפי הרכב הישראלים
התייקרות הדגמים אינה נובעת מגחמה של היבואניות, אלא מהווה המשך ישיר לאירועי השבוע שעבר ובראשם הברקזיט, שגרם לעליה חדה בשער הין היפני. בן לילה הצטמצם משמעותית הרווח של יבואני רכב רבים, והתוצאה כבר נראית בשטח. כעת נשאלת השאלה — אילו יבואניות נוספות יחליטו להעלות את מחירי הרכבים, ואילו ישמרו את המחירים ברמתם הנוכחית?
ראשית, היבואניות שמתבססות על רכבים המיוצרים ביפן: על פי הערכות בענף הרכב, אלו צפויות במהלך השבועות הקרובים לייקר את הרכבים בשיעור של 3%—5%. חלק מהיבואניות לא ישנו את מחירי המחירון של הרכבים, אלא יצמצמו את ההנחותשניתנות לרוכשים. כך או כך, משמעות המהלך בסופו של דבר היא התייקרות.
כיום מחיר המחירון של רוב המכוניות הנמכרות בישראל מהווה רק נקודת פתיחה לאינספור מבצעים, הטבות, הוזלות והנחות. החל במכירה של מכוניות 'יד ראשונה אפס קילומטר' וכלה במכירה למועדוני צרכנות. לדברי גורמים בענף, ציי הרכב הגדולים כבר החלו לקבל "איתותים" מיבואניות רכב המייבאות בין על צמצום ההנחות.
גם יבואניות הרכב שרוכשות מכוניות במטבעות אחרים אינן יכולות לנוח. במקרה של יבואניות שהמטבע שבו הן מייבאות לא נשחק באופן קיצוני, כמו לדוגמה יבואניות שרוכשות ביורו, עדיין קיימת בעייתיות שנובעת גם היא משער הין, אך תורגש רק בטווח הרחוק יותר.
כיום רבות מיצרניות הרכב, גם היפניות וגם האירופיות, מרכיבות את המכוניות באירופה, בעוד החלקים עצמם מיוצרים במפעלים ביפן. בחלק ניכר מהמקרים החלקים עצמם נרכשים בין, וכשמדובר בחלקי רכב משמעותיים כגון מנועים ותיבות הילוכים, הייסוף בשער הין מייקר את החלקים — מה שבעקיפין גורם לעליה במחיר המכוניות.
ייקור זה יורגש בעוד כמה חודשים לנוכח העובדה שמפעלי הרכב ניזונים כעת ממלאים קיימים של חלקים, אך יצטרכו להזמין בסופו של דבר חלקים מיפן — שיהיו עכשיו יקרים יותר.
יש לזכור עובדה חשובה: ענף הרכב הישראלי אינו נוהג בדרך כלל להעלות את מחיר המכוניות באמצע השנה. רוב יבואניות הרכב ממתינות לסוף השנה, ומפרסמות מחירונים חדשים בתחילת השנה החדשה. אלא שהפעם מדובר בנסיבות חריגות — ויבואניות טויוטה ולקסוס ירו את יריית הפתיחה.
בתחילת 2017 צפוי להיכנס לתוקף המתווה החדש של המס הירוק — אותו מתווה שבאמצעותו מחושב שיעור המס אשר מוטל על מכוניות חדשות. המתווה החדש יהיה מחמיר מקודמו, ונראה כי חלק מיבואניות הרכב, במיוחד אלה המייבאות את הרכבים בין, יפרסמו כבר בחודשים הקרובים מחירונים חדשים.
לדברי גורמים בענף, "אין עוד טעם לחכות, המכוניות יתייקרו בכל מקרה בינואר הקרוב, אז אין סיבה שלא להקדים תרופה למכה ולפרסם את עדכוני המחירים כבר כעת, יש לכך לגיטימציה בגלל הברקזיט". אגב, מישהו זוכר את חוק רישוי רכב, שהבטיח להוזיל את מחיר המכוניות? במפתיע או שלא, גם אנחנו הספקנו לשכוח.