הערכות בענף הנסיעות: טורקיש איירליינס לא תיפגע, אך התיירות לא תתאושש
טורקיה היא היעד הפופולארי ביותר בקרב ישראלים לפי נתוני נתב"ג, אך רובם המכריע רק עוברים דרכה בדרך ליעדים אחרים. הסכם הפיוס שנחתם השבוע היה אמור להשיב את הישראלים לאתרי הנופש, אך לאחר הפיגוע אמש לא נראה כי השינוי יגיע בקיץ הקרוב
מתקפת הטרור שהתרחשה אתמול (ג')בשדה התעופה אטאטורק באיסטנבול הזכירה לישראלים רבים שישראל כבר מזמן אינה מהווה יעד אקסקלוסיבי של ארגוני הטרור. שדות תעופה, כגון השדה בבריסל הפכו ליעד מועדף על ארגוני טרור, המקווים לפגוע במכה אחת הן במספר גדול של אזרחי מדינות שונות, והן בנציגויותיהן של מספר מדינות – על אחת כמה וכמה באזורים שלרוב נחשבים הומי אדם- ונתפסים כשער הבינלאומי של מדינה לעולם החיצון.
עם זאת, לפחות מבחינת הנוסעים הישראלים, בכל הקשור בטיסות לטורקיה, הפעילות אינה צפויה להיפגע באופן מהותי, לפחות לא בשעה זו, בבוקר לאחר הפיגוע. נציגיהן של סוכנויות נסיעות אינם מדווחים כמעט בכלל על ביטולים של טיסות בקווים של טורקיש איירליינס ולמעשה, הטיסות המיועדות לימים הקרובים עדיין מלאות.
יצויין שרובם המכריע של הישראלים אשר טסים לטורקיה אינם נשארים – אלא ממשיכים הלאה ליעדים ברחבי העולם באמצעות טיסות קישור של טורקיש איירליינס. על פי נתונים של רשות שדות התעופה, טורקיש איירליינס היא כיום החברה השנייה, נכון לחודש שעבר, בהיקף הטיסות לישראל – וממנה. כיום החברה מפעילה לא פחות מתשע טיסות ביממה לנתב"ג ולפי הנתונים התקפים לחודש שעבר, הטיסה 356,321 נוסעים אשר מהווים 6% מכלל הנוסעים מנתב"ג ואליו. טורקיה עצמה היא המדינה שאליה נסעו הכי הרבה ישראלים השנה – רובם המכריע כדי להמשיך ליעדים אחרים. מדובר ב571,885 נוסעים ישראלים שטסו לטורקיה ושבו ממנה מאז תחילת השנה (מתוכם כ-325 אלף המשיכו למדינה אחרת).
כאמור, למרות הפיגוע, הישראלים אינם צפויים כנראה להפחית את הטיסות: "אנחנו מדינה למודת טרור. פיגועים אינם מפחידים אותנו והישראלי מגיע לטורקיה כדי לחלוף בה, לא כדי לצאת משדה התעופה, שם בטוח", מסביר בכיר באחת מחברות הנסיעות. גם רונן קרסו – סמנכ"ל שיווק באיסתא מדגיש: לפעילות העניפה של טורקיש איירליינס בישראל יש שתי סיבות -הראשונה, היא כמובן המחירים הזולים, טיסות טורקיש זולות באופן משמעותי מטיסות חברות זרות אחרות, לעיתים, בשיעורים של 30-40% מחברות מתחרות.הסיבה השנייה והלא פחות חשובה היא היצע הטיסות, לטורקיש יש תשע טיסות ביום לישראל, מה שמאפשר טיסות המשך (קונקשיין), הכי נוחות לכל היעדים בעולם. שתי סיבות אלו הביאו לכך שישראלים רבים משתמשים בשירותי חברת התעופה הטורקית כאשר מרביתם כלל לא יוצאים משדה התעופה אתאטורק באיסטנבול.
עם זאת, כאשר הישראלים נאלצים לצאת משטח שדה התעופה ולהמשיך לחופשה, המצב משתנה: הסכם הפיוס עם טורקיה, שהיה אמור בעיני סוכנים רבים להחזיר בהדרגה את הנופשים הישראלים לאנטליה לא יכול לבטל את העובדה שטורקיה היא מדינה שנמצאת בימים אלה על מפת הטרור. לדברי קרסו: "טורקיה כיעד נופש לא תהיה קיימת. גם ככה לא היה פשוט לשווק אותה אחרי המרמרה והיחסים הרעועים עם הטורקים. כעת לאחר אירוע בטחוני כה חמור איני רואה הרבה ישראלים שיטוסו לנופש באנטליה ,לא בקיץ הקרוב".