ועדת הכספים אישרה: 220 מיליון שקל לעידוד השימוש ברכב חשמלי
התקציב יעבור לטובת הסכם בין המשרד להגננת הסביבה וקק"ל במסגרתו יינתנו מענקים לנהגי מוניות ירוקות, יירכשו מסנני חלקיקי למשאיות אשפה ואוטובוסים חשמליים ועוד
ועדת הכספים אישרה היום העברה של 220 מיליון שקלים למשרד להגנת הסביבה, זאת בהתאם להסכם בין קק"ל למשרד. בין עיקרי ההסכם מצויים מספר סעיפים המיועדים לעידוד של השימוש ברכב חשמלי. כך, במהלך החודשים הקרובים יוכנסו לשימוש בשוק הרכב הישראלי 2,000 מוניות היברידיות, ע"י תמיכה בהפרש העלות ביחס למוניות המונעות בסולר.
- תשכחו מדלק: פולקסווגן תפתח 30 דגמים חשמליים בעשור הקרוב
- עובדי משרדי הממשלה ייסעו במכוניות חשמליות משותפות
- חיפה: השכרת רכב חשמלי - עוד השנה
כיום נעות בארץ כ-20 אלף מוניות, 97% מהן מונעות באמצעות סולר. מוניות הסולר מתאפיינות בזיהום אוויר גבוה במיוחד הפוגע בבריאות הציבור. כיום, המגמה העולמית היא לעבור לשימוש באמצעי הנעה חלופיים במוניות. הפרויקט מציע פתרון ע"י הכנסת מסה קריטית ראשונית של מוניות מופחתות זיהום ומיתוגן כמוניות "ירוקות" ובכך לייצר שינוי בשוק המוניות בישראל.
כמו כן, תיווצר תשתית מיסוי שתעודד את המשך השימוש במוניות הירוקות. בעלי המוניות יזכו לתמיכה בסך 20 אלף שקל לרכישת מונית מופחתת זיהום. בנוסף יבוצעו שני פרויקטים בשתי רשויות מקומיות, במסגרתם יופעלו שני אוטובוסים חשמליים. הפרויקט יציע תמיכה ברכישת עשרה אוטובוסים בכל פרויקט כאשר גובה התמיכה ברכישת אוטובוס חשמלי אחד, כ-330 אלף שקל.
בנוסף יותקנו מסנני חלקיקים על כל משאיות איסוף האשפה בישראל, מתקן יורו 4 ומטה. המסננים מפחיתים כ-97% מהזיהום הנגרם ממשאיות אלו (חלקיקים נשימים). במדינת ישראל נעות כ-500 משאיות אשפה עירוניות, מתקן יורו 4 ומטה. משאיות אלה מתאפיינות בזיהום אוויר גבוה במיוחד, פועלות בסמיכות רבה לבתי מגורים, ונוהגות בשיטה של "עצור – סע". בשל כך, גורמות משאיות אלו לפגיעה בבריאות הציבור. הפרויקט מציע מימון ישיר ומלא של מסנני חלקיקים שיותקנו על כל משאיות איסוף האשפה בישראל, מתקן יורו 4 ומטה. ולאחר גריטת המשאיות, ניתן יהיה להשתמש שימוש חוזר במסננים אלו, למשאיות אחרות מאותו הדגם. עלות כל יחידת מסנן היא 30 אלף שקל והוא צפוי להיות מותקן על 500 משאיות אשפה.
מעבר לכך, יוקם פרויקט CAR SHARE ב-4 ערים בישראל – שבמסגרתו תוצע הכנסה של רכבים חשמליים לערים במסלול של שיתוף רכב (Car Sharing). המודל של תמיכה בהקמת התשתיות העירונית בלבד. חברות מסחריות פרטיות יתפעלו את כל המערך למטרות רווח. התמיכה מתייחסת להקמת התשתיות בערים בדמות עמודי טעינה כאשר עלות התקנת כל עמוד היא כ-5,000 שקל. הפרויקט מציע הקמת 2,000 עמודי טעינה, שישרתו לפחות 800 כלי רכב.