$
כנס עסקים בעולם משתנה

כך תפסיקו לפחד ותתחילו לאהוב את הדיסראפשן

יקב בוטיק? יצרנית טחינה משובחת? מעצבת שמלות כלה? ללקוחות הדיגיטליים בעולם השטוח לא אכפת אם אתם מייצרים בתל אביב או בגליל. דברים של מו"ל כלכליסט בוועידת עכו לעסקים בעולם משתנה

יואל אסתרון 09:4619.06.16
אני שמח להיות כאן בעכו. ואני שמח שהכנס לא ממוקד בנושאי הפריפריה הצפויים, אלא בנושא שמעסיק את המרכז כמו את הדרום והצפון. עסקים בעולם משתנה. כי העולם אכן טס במהירות מטורפת ואנחנו צריכים לטוס איתו, או שנישאר למטה מאחור.

 

לכן, בואו נדבר על דיסראפשן. שיבוש. זה נשמע מפחיד. אבל זה לא חדש. במאה ה-19 המכוניות הראשונות היו הדיסראפשן של הכרכרות עם הסוסים. ההבדל הוא בקצב. בעשורים האחרונים השיבושים חדים ומפתיעים. מי חלם לפני עשר שנים שענף המוניות יהיה סקסי? שחברת מוניות עם שם מוזר – Uber - תהיה שווה עשרות מיליארדים. בדולרים. שהמתחרות שלה, שאחת מהן נולדה בישראל – Gett – גם יהיו שוות מיליארדים.

 

אנחנו בעולם של שיבושים. כל אחד מבין היום שהוא יכול לצלם תמונות מצוינות בסמרטפון שלו. קודאק לא הבינה שעולם הצילום משתנה ונעלמה מהנוף. אתרי הנסיעות למיניהם, Booking.com ועשרות אחיותיה הפכו את סוכני הנסיעות למיותרים. Airbnb משבשת את המלונאות בעולם. אתרי המכירות הדיגיטליות, לא רק אמזון או עליבאבא, מאיימים על כל ענפי הקמעונות בקניונים, שיהפכו למשהו אחר תוך כמה שנים. הבנקים מנסים להסתגל לשיבושי הפינטק. העיתונות מתמודדת עם הפידים של הרשתות. רשימת השיבושים ארוכה, אבל בואו נדבר גם על ההזדמנויות שיוצר העולם החדש.

 

ההייטק הישראלי הוא שחקן חשוב, שחקן עולמי בתהליכי הדיסראפשן. מאות חברות ישראליות צעירות מנסות להשתלב בזירה הגלובאלית, לעתים קרובות בהצלחה מדהימה. Waze שנולדה בישראל ונקנתה ע"י גוגל חוללה שינוי בדרך שבה אנשים מנווטים את דרכם בעולם. Wix בנמל תל אביב מאפשרת לכל עסק קטן בעולם לבנות אתר יעיל. מובילאיי הירושלמית היא חלוצה בתחום הרכב האוטונומי שיסיע אותנו בעתיד בלי ידיים על ההגה.

 

Gett. מי חשב שחברת מוניות תהיה שווה מיליארדי דולרים Gett. מי חשב שחברת מוניות תהיה שווה מיליארדי דולרים

 

לא צריך הרבה אנשים והמון כסף כדי להקים סטארט-אפ שישנה את העולם. שלושה אנשים צעירים: יזם אחד, גאון טכנולוגי אחד ואיש פיתוח עסקי אחד יכולים להתחיל עם רעיון ומאה אלף דולר. זה קרה. זה קורה.

 

גם לעסקים קטנים מסורתיים בפריפריה יש הזדמנויות חדשות - להשתמש בכלים המדהימים כדי להפוך את העסק הקטן לעסק גדול יותר. למכור און ליין לא רק לשכנים אלא ללקוחות ברחבי העולם. כי העולם הוא שטוח. ובעולם שטוח הגליל ומדינת תל אביב הם כמעט אותה סיכה על המפה.

 

יקב בוטיק קטן בגליל יכול להיות סקסי ברחבי אירופה. הטחינה המדהימה שמייצרים בנצרת יכולה להיות אטרקטיבית לא רק במטבח שלי בתל אביב, גם בלונדון. ללקוחה הצעירה באמסטרדם שמצאה בחנות הדיגיטלית של Etsy שמלת כלה מרהיבה לא משנה בכלל אם המעצבת היצירתית חיה ברמת השרון או במגדל העמק. היא רוצה לקבל את השמלה בפדקס או DHL. והיא מוכנה לשלם ביורו.

 

לכן, דיסראפשן זה טוב. זה טוב למדינות קטנות בעולם שטוח. זה טוב לעסקים קטנים בצפון, בדרום ובמרכז שמחפשים נתח שוק מעבר לגבולות ישראל. כך תפסיקו לפחד ותתחילו לאהוב את הדיסראפשן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x