מקור הכנסה חדש לשותפויות הגז: אושר דלק חדש הכולל גז
מכון התקנים אישר את M15, שצפוי להיות זול מבנזין בכ־20%. צריכת הדלק תתאפשר רק ברכב עם מנוע מותאם, ורק בעוד כמה שנים הוא ייכנס לשימוש
מכון התקנים אישר לאחרונה תקן ישראלי חדש לדלק אלטרנטיבי לתחבורה. התקן הוא עבור דלק שמשלב בנזין ומתנול, כשחלקו של המתנול הוא עד 15%. הדלק החדש ישווק בשם הגנרי M15, והוא מיישר קו עם מדינות שונות באירופה ומרכז אמריקה שמשווקות מוצר דומה.
- אבנר ודלק ק' מכרו יחידת גז בפחות כסף - הרווח עלה ב-7%
- הממשלה אישרה את מתווה הגז המתוקן; השר אבי גבאי התנגד
- מתווה הגז החדש לא מבטיח את פיתוח לווייתן
מכון התקנים אישר את התקן הישראלי החדש לאחר עבודה משותפת עם משרדי האנרגיה, האוצר ומינהלת תחליפי הנפט שבמשרד ראש הממשלה.
מתנול, הידוע גם כמתיל אלכוהול, מופק בין השאר מפחם ומגז. התקן החדש הוא בין השאר תולדה של גילוי מאגרי הגז תמר ולווייתן שאמורים לזרום אל תחנות הכוח, אבל גם לשמש כחומר גלם לשוק הרכב המקומי, בין שמדובר במכירה ישירה דרך חברות הדלק ובין שבמכירה עקיפה למפעלים שייצרו מתנול.
יתרונות השימוש במתנול הם מחירו הנמוך ביחס לבנזין וצמצום פליטת המזהמים ממנועי הבנזין. הדלק החדש מצטרף לתקן שנקבע ב־2008 עבור אתנול, כוהל נוסף שניתן למהול בבנזין וכך לצמצם את זיהום האוויר.
בשיחה עם ד"ר מיכל פילוסוף, מנהלת הפרויקטים של תחום האנרגיה במכון התקנים, השימוש במתנול יתקיים רק בכלי רכב ייעודיים שהמנוע שלהם יותאם לכך. "הדגש הוא על מעבר מבנזין נקי לבנזין בעל מתנול, מה שיצמצם את זיהום האוויר. גילוי המאגרים מול חופי ישראל מאפשר ייצור יעיל ומהיר של מתנול באמצעות שימוש בגז טבעי. מהילת החומרים
תתבצע על ידי היצרן, והתוכנית ארוכת הטווח היא להגיע לשימוש רחב מאוד במתנול ולרמה שבה כל ליטר יכיל 80% מתנול ורק 20% בנזין. אבל יידרשו לזה כמה שנים", אמרה.
לגבי המחיר פילוסוף לא מתקשה להתנבא. מחיר הדלק בישראל הוא נושא רגיש. נכון להיום גובה המדינה כ־67% מס מכל ליטר בנזין שנמכר בשירות עצמי, ולכן התמחור הסופי יחושב במשותף על ידי משרדי האנרגיה והאוצר.
עם זאת, בניסוי שנערך לפני כארבע שנים קבעה המדינה כי מחיר ליטר M15 יהיה נמוך בכ־50 אגורות ממחיר ליטר בנזין (שמחירו היום 5.85 שקלים והוא יעלה בכ־10–15 אגורות לקראת יוני). בחינה של התמחור הנוכחי מעלה הפרש של 20 אגורות לטובת הדלק החדש. המתנול הוא מועמד מבטיח בתעשיית הדלקים החליפיים. הוא מיוצר מגז טבעי בתהליך יעיל ופשוט, ויכול לתרום לעצמאות אנרגטית ולגיוון מקורות הדלק הנסמכים כמעט ב־100% על נפט מיובא.