בג"ץ אישר את הפחתת תעריפי ביטוחי רכב חובה
במסגרת הרפורמה מציע התאגיד המנהל של המאגר לביטוחי חובה (הפול) תעריפי ביטוח מוזלים עד 40% לעומת התעריפים שגובות חברות הביטוח המסחריות. עם זאת נענה בג"ץ לדרישת חברות הביטוח לפסול סעיף שדרש מהן להפחית תעריפים ל-90% מתעריף הפול
בג"ץ אישר היום את רפורמת תעריפי ביטוח רכב חובה של המפקחת על הביטוח דורית סלינגר במסגרתם מציעה החל מפברואר חברת 'הפול' (התאגיד המנהל של המאגר לביטוחי רכב חובה) תעריפי ביטוח חובה מוזלים עד 40% לעומת התעריפים שגובות חברות הביטוח המסחריות. הפול היא חברה שהוקמה מכח חוק ונמצאת בבעלות חברות הביטוח. עד כה מכרה הפול בעיקר ביטוחים לנהגי אופנועים ומשאיות שחברות הביטוח סרבו לבטח והייתה חברה הפסדית. החל מפברואר הפול מוכרת ביטוחים לכלל הציבור תוך הצעת הנחות לפי קריטריונים מסויימים כמו מין הנהג, קיומה של מערכת ניטור נהיגה ועוד.
- האוצר לחברות: הפרזתם במחירי ביטוח חובה לרכב
- הוזלת תעריפי הרכב לא חלחלה לחברות הביטוח
- כחלון: נהגת צעירה עם רכב מאובזר תשלם עד 50% פחות על ביטוח רכב חובה
חברות הביטוח הגישו בג"ץ נגד הרפורמה שהופכת את הפול למתחרה שלהן למרות שהן הבעלים שלו. בג"ץ אישר את האפשרות לתת לפול להתחרות בחברות אך פסל סעיף מסויים ברפורמה - באוצר רצו כי החל מינואר 2017 חברות הביטוח כולן יידרשו להפחית תעריפים ל-90% לכל היותר מתעריף הפול. לכאורה מדובר בסעיף דרמטי שבוטל והישג לחברות הביטוח. זאת במיוחד שעד כה הצטרפו רק מאות בודדות של לקוחות לביטוח שמציע הפול.
אלא שבג"ץ איפשר לאגף שוק ההון באוצר להחיל את הסעיף בשתי דרכים - או לסרב לאשר תעריפי ביטוח באופן פרטני לכל חברה (תעריפי ביטוח החובה כפופים לאישור הפיקוח) או להעביר את דרישת ה-90% הרוחבית בתקנות של שר האוצר.
ל"כלכליסט" נודע כי בכוונת אגף שוק ההון לסרב לאשר תעריפים החל מ-2017 שיהיו גבוהים מ-90% מתעריף הפול ובמקרים מסויימים אף לדרוש תעריף נמוך עוד יותר.