$
בארץ

בעקבות תאונת הברום: מנכ"ל הרכבת זומן לשימוע

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי ישקל ביטול היתר הרעלים שמאפשר לרכבת להוביל חומרים מסוכנים כדי להגן על הסביבה. המשמעות היא להעביר הובלה מהרכבת למשאיות

ליאור גוטמן 21:2016.03.16

המשרד להגנת הסביבה זימן הערב (ד) את מנכ"ל הרכבת בעז צפריר לשני שימועים שונים, וזאת בעקבות תאונת הרכבת שלשום בערב בה נשמטו שלושה קרונות מהמסילה באזור דימונה.

 

הקרונות נשמטו לאחר התנגשות של רכבת אחרת, ואחד ממכלי הברום שהיו על הקרונות נפגעו והפיצו את החומר המסוכן עד לרמה שתושבי דימונה נאלצו להסתגר בבתים שעות ארוכות. האירוע הסתיים עם שבעה נפגעים, והערב כאמור המשרד להגנת הסביבה נכנס לפעולה וכבר ביום ראשון הקרוב הוא יבקש לשמוע אילו הסברים יש לצפריר לספק על התנהלות הרכבת בנושא.

 

בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל צילום: יובל חן

 

לפיכך, במשרד להגנת הסביבה טוענים שצפריר הפר לכאורה את חוק אוויר נקי, מה שעלול לדבריהם להוביל לפתיחת תיק פלילי, מאסר של 23 חודש או קנס של כ-687 אלף שקל ליחיד או כפול לתאגיד, "לאור האמור, שוקל המשרד להגנת-הסביבה לנקוט בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותו על כל המשתמע מכך", כותבים שם.

 

במקביל, צפריר הוזמן לשימוע שני, שם הוא מואשם לכאורה בעברה על חוק החומרים המסוכנים, מה שעלול להוביל ל"ביטול היתר הרעלים על מנת להגן על הסביבה או על בריאות הציבור".

  

כוונות טובות, ביצוע עקום

 

למרות הכוונות הטובות אולי של המשרד להגנת הסביבה, הפתרונות והדרך בה הם בחרו לטפל בנושא מעלה מספר תמיהות. ברכבת ישראל טוענים שהם שמעו על השימוע מהתקשורת, ועיון בדיווחי החברה לבורסה יכול לאשש את הטענה הזו: הרכבת היא חברה בורסאית מדווחת, וזימון של המנכ"ל לשימוע, לרבות איום על פתיחת תיק פלילי נגדו או החרמת היתר הובלת רעלים עלול לפגוע בחברה, בהכנסות שלה ומכאן במחזיקי האג"ח שלה. למרות כל אלו, עד לשעה זו הרכבת לא דיווחה על הזימונים לבורסה.

 

שנית, המשרד להגנת הסביבה כיתב בשימועים שלו את כל הפקידות הבכירה שלו, אבל לא את משרד האוצר, לא את רשות החברות ולא את משרד התחבורה, הם שלושת הגופים שאחראים על רכבת ישראל. פתיחת תיק פלילי למנכ"ל, או שלילת היתר הובלת הרעלים שלה עלול לשבש את פעילות החברה.

 

ואם לא די בכך, לא ברור האיום בשלילת היתר הרעלים של רכבת ישראל. אין חולק על כך שהאירוע שהתרחש הוא חמור ויש לתת עליו את הדין, אבל האלטרנטיבה של שלילת היתר הובלת הרעלים של רכבת ישראל משאיר למעשה אפשרות אחת ריאלית להובלת החומרים, וזאת באמצעות עשרות אם לא מאות משאיות שינועו על כבישי ישראל.

 

תובת רכבת ישראל: "אנו תמהים על הודעת המשרד לאיכות הסביבה עוד טרם הושלמו הבדיקות הרלבנטיות ברכבת ובמשרד התחבורה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x