בלעדי לכלכליסט
הבנקים דורשים הטבות לחוסכים כמו בקופת הגמל החדשה
במכתב ששיגר איגוד הבנקים לאוצר הוא דורש השוואת תנאים עבור בעלי הפיקדונות ותוכניות החיסכון. חוסך בקופת הגמל להשקעה שמקדם שר האוצר, שלא ימשוך ממנה כספים אלא כקצבה חודשית לאחר הפרישה, ייהנה מפטור מלא ממס על רווחי ההון
באיגוד הבנקים בראשות משה פרל החליטו שלא להסתפק בהבעת חשש מהמהלכים שמקדם שר האוצר משה כחלון לעידוד החיסכון ארוך הטווח, ועברו לצעד אקטיבי יותר. לידי "כלכליסט" הגיע מכתב ששלח האיגוד למשרד האוצר לקראת סוף ינואר, ובו הוא מביע את חששם של הבנקים מהטבות המס שמהם צפויים ליהנות מי שישקיעו כספים פרטיים (לא הפרשות לפנסיה מהשכר) בקופת הגמל להשקעה - זאת לעומת חוסכים בפיקדונות או תוכניות בבנקים. איגוד הבנקים מבקש, למעשה, להעניק לחוסכים אצלם לטווח ארוך הטבות מס על התשואה, בעוד כיום הם משלמים מס בשיעור של 15% או 25%, תלוי בסוג החיסכון. בקשה זו נשענת על תזכיר החוק שפרסם האוצר, ולפיו יקבלו החוסכים בקופה החדשה פטור מלא ממס על רווחי הון, בתנאי שלא ימשכו כספים עד גיל הפרישה ויקבלו אותם כקצבה חודשית לאחר הפרישה.
גורם בנקאי בכיר אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "היעדר חיסכון לטווח בינוני מאז 2008 פוגע ביכולת משקי הבית לחסוך. צריך פתרון לחיסכון ל־20–15 שנה, והצעת האיגוד לאוצר מבורכת".
בעצם שליחת המכתב מבקשים הבנקים לשמר את כוחם ולהמשיך לשלוט בכסף של הציבור - אם באמצעות פיקדונות וחסכונות ואם באמצעות פעילותו בשוק ההון. בבנקים חוששים כי המהלך שמקדם כחלון יביא להסטת הכספים שמופקדים היום בבנקים למוצר החדש, ולמעשה ירוקן את הבנקים מחסכונות ופיקדונות.
לקוח בעל חיסכון בבנק, שאינו מרוצה מהתשואה הנמוכה בתקופות של ריבית אפסית כמעט, כמו בשנה האחרונה, יכול לעבור, למשל, להשקעה בתעודת סל. אך אם אותו לקוח ימשוך את הכסף כדי להעבירו לקופת הגמל החדשה, יאבד הבנק הן את הלקוח והן את השליטה בכספו.
בתקופה של ריבית אפסית התשואות על פיקדונות וחסכונות בבנק נמוכה מאוד, ולכן הציבור יעדיף להשקיע בשוק ההון - מה שמציעה בעצם קופת הגמל החדשה. אך השקעה זו טומנת בחובה גם סיכון. לעומת זאת, בתקופות של ריבית גבוהה יותר, בהנחה שיינתנו הטבות מס גם לחוסכים בבנקים, יוכל ציבור זה ליהנות מתשואה מובטחת, הטבות מס ואפס סיכון כמעט - לעומת החוסכים בקופת הגמל החדשה.
איגוד הבנקים מציין במכתבו כי נכון לספטמבר 2015 רק 29% מתיק הנכסים של הציבור מנוהלים בבנקים, בעוד 47% מהתיק מנהלים הגופים המוסדיים. לשם ההשוואה, לפני יישום רפורמת בכר הסתכם חלקם של הבנקים ב־53%.
איגוד הבנקים מסביר עוד במכתבו כי מעבר ליתרונות של תשואה בטוחה וסיכון אפסי, מאפשר החיסכון בבנק נגישות גבוהה למוצרים בנקאיים. הכוונה היא לכך שלא כל הציבור בקיא בשוק ההון, ולכן קל לו יותר להפקיד את כספו בחיסכון בנקאי. האיגוד מבהיר כי הטבות מס על החסכונות בבנקים יסייעו גם בהיבט הכלל־משקי. הטבות המס, אם יאושרו, יסייעו, לדברי האיגוד, להגדלת תיק האשראי של הבנקים, לשיפור היציבות וליצירת תשתית לצמיחת המשק.
האיגוד מביא דוגמה מבריטניה, שבה הונהגו ב־1999 תוכניות לעידוד החיסכון של משקי הבית באמצעות מתן פטור ממס על רווחים מפקדונות ומהשקעות. בשנת 2014 הוסרו בבריטניה עוד מגבלות וניתנו הקלות נוספות לחוסכים.