6 שנים אחרי ההלאמה: נתיבי ישראל פתחה לתנועה את המקטע הראשי בכביש 531
מדובר בקטע כביש של 4 ק"מ שמחבר בין כביש 4 באזור צומת רעננה מרכז לרחוב ירושלים במערב העיר; העלות - 700 מיליון שקל
חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) פתחה הבוקר (שישי) לתנועה את המקטע הראשי בכביש 531. מדובר בחלק שמחבר בין כביש 4 באזור צומת רעננה מרכז לרחוב ירושלים במערב העיר. הכביש החדש יהווה תחליף למערב ברחוב "אחוזה" ברעננה שהוא משופע רמזורים ואינו מאפשר תנועה מהירה לרוחבה של העיר, הן עבור תושבי רעננה והן עבור תושבי כפר סבא ואזור השרון.
- גם השכנים מתנגדים: כביש 531 יעבור בסמוך לבית ספר בהרצליה
- כך הפך כביש 531 למזללת כספים
- כפר שמריהו: ייעוד הקרקע שונה - והבעלים תובעים 82 מיליון שקל
אורך מקטע הכביש החדש הוא כ-4 ק"מ והוא כולל 6 גשרים (עבור הולכי רגל); 2 מחלפים חדשים (מחלף ח"ן רעננה ומחלף רעננה הרצליה) ושתי מסילות רכבת שעתידות לשמש בשנה הבאה אלפי נוסעים. עלות המקטע שנפתח היא כ-700 מיליון שקל
שר התחבורה ישראל כץ טוען שכביש 531 עתיד להיות אחד מכבישי הרוחב המרכזיים באזור השרון. "מדובר בכביש רוחב אסטרטגי. הקטע הראשון שנפתח יקל משמעותית על עומסי התנועה עבור תושבי רעננה ובהמשך גם לתושבי השרון. אנו ממשיכים לקדם את התשתיות ואת התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ", סיכם השר. מנכ"ל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ הוסיף שהקטע המרכזי בכביש 531 מהווה "הגשמת חלום לרבים מתושבי האזור שאיכות חייהם תשתפר באופן משמעותי".
חריגה של 55% בתקציב ו-4 שנים עיכוב בפתיחה
כביש 531 מחבר למעשה בין כביש 6 לאזור כפר שמריהו. חציו של הכביש במזרח (מכביש 6 למבואות כפר סבא) כבר פתוח לתנועה מזה מספר שנים, כאשר בסוף 2016 או תחילת 2017 יפתח גם המקטע השני שיחבר בין כפר סבא לבין כפר שמריהו - ויאפשר תנועה רציפה לרוחב המדינה.
במשרד התחבורה טוענים שהתכנון והביצוע "תוכננו בקפידה רבה, לאור הצרכים התחבורתיים האסטרטגיים העתידיים של מדינת ישראל ותוך הצבת סטנדרטים הנדסיים ובטיחותיים גבוהים ביותר". מה ששוכחים לספר במשרד התחבורה, זה שהכביש היה אמור להיפתח כבר בשנת 2012.
מי שזכתה בפרויקט המקורי במסגרת מכרז ממשלתי היתה שפיר הנדסה, שקיבלה את הרישיון ביולי 2008 והייתה אמורה לבנות את הפרויקט ולפתוח אותו כבר ב-2012 וזאת בעלות של 2.4 מיליארד שקל. שפיר והמדינה הסתכסכו על עלויות הבנייה ובפברואר 2010 ביקשה שפיר מהמדינה הקלות שונות בטענה שהמשבר הפיננסי מנע ממנה להשיג את כל מקורות המימון.
המדינה התעקשה על קיום הפרויקט והלאימה אותו מידי שפיר. עד פה עוד ניתן להבין את ההתנהלות. אולם, מסיבה שאינה ברורה, הפרויקט פוצל לכמה מקטעים כאשר כל אחד מהם ניתן לקבלן אחר. אם לא די בכך, חלק מהתכנון שודרג לטובת הרכבת, ותחקיר כלכליסט מאז מצא שהפרויקט נוהל לכאורה שלא על פי הסטנדרטים שהמדינה קבעה לעצמה.
השורה התחתונה היא כפולה ועצובה: עלות הפרויקט זינקה מ-2.4 מיליארד שקל במקור לכ-3.7 מיליארד שקל בסופו, כאשר מועד הפתיחה זז כאמור מ-2012 לשנת 2016 (עבור המקטע הנוכחי) ועד 2017 (לכלל הכביש כולל מסילות הברזל שלו)