האלפיון התחתון
בעולם ההלבשה התחתונה העילית, חזייה היא גם תכשיט, ועל בגד גוף דורשים 18 אלף שקל. בישראל כבר יש קליינטית אחת
1. החזייה היקרה בעולם
בתחילת נובמבר חשפה רשת ההלבשה התחתונה הגדולה בארצות הברית, ויקטוריה'ס סיקרט, את ה־Fantasy Bra שלה לשנת 2015 — דגם שנקרא "הזיקוקים". הכנת החזייה נמשכה 685 שעות עבודה והיא מצופה ביותר מ־6,500 אבנים יקרות ובהן יהלומים, טופז כחול, ספיר ורוד וצהוב בסך של 1,364 קראט. ב־8 בדצמבר הוצגה החזייה המדוברת על מסלול תצוגת האופנה של המותג בניו יורק, שמשודרת בשידור חי לכל העולם ומעוררת הדים בכל שנה. מה מייחד את החזייה הזאת מתוך הקולקציה המגוונת שהוצגה על המסלול? ובכן לא מדובר בפריט אופנה, אלא בפנטזיה רבת־רבדים: זו הברורה והמיידית שמתעוררת למראה אשה יפה הלובשת חזייה; העובדה שמדובר בפריט שהוא ספק חזייה־ספק תכשיט; והנדירות: זהו דגם אחד ויחיד (מאז שנת 1996 החברה מציגה רק "חזיית פנטזיה" אחת בכל שנה) שעשוי כולו אבנים יקרות ויהלומים ושוויו נאמד במיליוני דולרים.
החזייה מגיעה עם אביזרים נלווים להשלמת הפנטזיה — חגורה, תחתונים, בקבוקון בושם — גם הם כמובן משובצים אבנים יקרות. וכיאה לפנטזיה, היא מוצגת על ידי המלאכית של ויקטוריה'ס סיקריט — דוגמנית נחשקת שהיא נושא לפנטזיה בפני עצמה. השנה היתה זו לילי אלדרידג' שצעדה על המסלול כשלגופה חזייה בשווי שני מיליון דולר. בשנים הקודמות עשו זאת על אותו מסלול דוגמניות ידועות אחרות, בהן היידי קלום, ג'יזל, טיירה בנקס ואלכסנדרה אמברוסיו.
עם הדגמים היקרים ביותר שהוצגו נמנים בין השאר “הפנטזיה המלכותית", שהוצג בשנת 2013 ושוויו הוערך ב־10 מיליון דולר. כאשר נוסף על שיבוץ אבנים בצבעי כחול, לבן ואדום בחזייה מזהב, כלל הדגם הזה גם תכשיט מעוצב מאבני חן שהשתלשל מקדמת החזייה; "הפנטזיה הסקסית המפוארת", שהוצג בשנת 2005 ושוויו נאמד ב־12.5 מיליון דולר, ו"הפנטזיה הסקסית מאוד", שהוצג בשנת 2003 ושוויו נאמד ב־11 מיליון דולר. לפי השמועות, אף שמיליוני אנשים בעולם ממתינים להסרת הלוט מעל הדגם מדי שנה בשנה, אף אחד מעולם לא רכש את ה־Fantasy Bra.
ההקפדה של חברת ההלבשה התחתונה על מסורת ה־Fantasy bra, על כל הבאזז התקשורתי הנלווה לה, חושפת — גם אם באופן מוקצן — את השאיפה האמיתית של היוצרים בתחום ההלבשה התחתונה: להפוך את החזייה לתכשיט, לפריט ששווה להשקיע בו אלפי ואף עשרות אלפי דולרים, אף על פי שהוא אינו נראה לעין הציבור ונחשף רק בנסיבות אינטימיות.
2. בעולם מדובר בתחום צומח
בעוד רוב הנשים נוטות לרכוש חזיות לפי שיקולים של נוחות ומחיר אטרקטיבי, יש מי שנוהרות אחר מותגי עילית יקרים ואיכותיים במיוחד. הלבשה תחתונה עילית או בשמה המקצועי: Couture Lingerie נחשבת כיום זרם נפרד בתוך עולם ההלבשה התחתונה ומכונה Luxury Lingerie. לפי האתר הנחשב Fashionbi.com, שמספק נתונים וניתוחים כלכליים על עולם האופנה ועוקב אחרי פעילותם של 3,500 מותגי אופנה ב־90 מדינות, מדובר בסקציה הגדלה במהירות רבה יותר מהגידול בקטגוריית ההלבשה התחתונה בכללותה. את הגדילה של התחום הסבירה אמביקה זוטשי, מנכ”לית האתר, במרץ האחרון בריאיון לאתר Luxurydaily.com: "האשה של היום מודעת יותר, עצמאית יותר ויכולה להרשות לעצמה פריטים מרשימים שיפנקו אותה ויפתו את בני זוגה, ואופנת הלקצ'ורי יכולה לצפות לגדילה נוספת משמעותית בעתיד". בקטגוריה יש גם פריטי "קוטור". בהלבשה תחתונה אפשר למצוא הן חזיית תחרה איכותית שמיוצרת בעבודת יד, אבל בעלת מראה "רגיל", והן בגדי גוף שעוצבו בדייקנות עם שיק אוונגרדי ונראים כמו פרטי לבוש לכל דבר. אך שקיפויות, חיתוכים, התמקדות במבנה אנטומי כגון קאפים לחזה והייעוד שנותנים להם יוצריהם: ללבוש אותם כהלבשה תחתונה בחדרי חדרים, הופכים אותם לפריטי הלבשה תחתונה.
3. בבית האופנה לג'בי, מיצרים חזייה אחת מ־50 חלקים
היצרנים בקטגוריית הלקצ'ורי נחלקים לשניים: יצרנים המייצרים אך ורק הלבשה תחתונה יוקרתית, והם בדרך כלל נישתיים יותר, וכאלו המייצרים גם הלבשת פרימיום במחירים נוחים יותר לצרכניות, לצד קו עילית יוקרתי. אלן פרוסט (53, ליון, צרפת) עומד בראש חברת ההלבשה התחתונה הצרפתית Lejaby, שנוסדה בשנת 1884 ונחשבת למותג ההלבשה התחתונה הוותיק ביותר בצרפת ואחד הוותיקים בעולם. היא היתה הראשונה שהביאה את הלייקרה לעולם ההלבשה התחתונה העילית (1975), והראשונה שיצאה עם דגם החזיות הפופולרי ללא תפרים (1995).
"בשנת 2012 הגעתי ללג'בי, שאז התמקדה בעיקר במותגי פרימיום, והרגשתי שיש מקום להחזיר את המותג הוותיק לימי הזוהר שלו דווקא על ידי ייצור קו עילית איכותי ויוקרתי", מסביר פרוסט ל"מגזין כלכליסט" את השינוי האסטרטגי שעשתה החברה בשנים האחרונות. "כשהמותג התמקד בייצור פרימיום, הוא אמנם עלה פחות לצרכן אך בטווח הארוך הכשיל את החברה".
מה ההבדל בין חזיית עילית לחזיית פרימיום?
"ההבדל גדול. התחרה והרקמות בחזיות העילית שלנו ייחודיות ונמצאות בשימוש גם של דיור ושאנל בעיצובים שרואים על מסלולי התצוגות. הרקמות שאנו משתמשים בהן נעשות בשוויץ באופן מסורתי על ידי מכונות מאוד ישנות. הייצור התעשייתי של הרקמה לא יכול להתחרות עם התוצאות של המכונות האלו. בחזיית עילית יש יותר מ־50 חתיכות שמורכבות מחומרים שונים, שצריך לחבר ליחידה אחת. כדי לדייק אנו חותכים אותן ביד ומאחדים בעזרת 25 סוגים שונים של תפרים. הקולקציה העילית נעשית בעבודת יד, והפריטים בה יכולים לדרוש מאיתנו גם עשרות ומאות שעות עבודה. לאחר שהם מוכנים הם ממוספרים וחתומים על ידי הקוטורייר שמייצר אותה".
4. בבית האופנה בורדל מחפשים קונה שאינה מתנצלת
"דגמי עילית מורכבים נעשים בהזמנה אישית עבור הלקוחה, והכנתם יכולה להימשך עד שישה חודשי עבודה. במהלך הזמן הזה יתקיימו איתה כמה פגישות למדידות והתאמה", מספרת אלכסנדרה פופ (33) הבריטית. פופ היא המייסדת והמנהלת הקריאייטיבית של בורדל (Bordelle), אחד מחמשת מותגי ההלבשה התחתונה היוקרתיים בעולם, שמתמקד בנישת העילית וידוע בעיקר בשל עיצובים נועזים שלקוחים מעולם הסאדו־מאזו ומתאפיינים ברצועות וסרטים רבים, אך מבוצעים באופן מעודן יותר. "הדגמים משלבים בתוכם בדים יוקרתיים כמו משי ותחרות גיפיור (תחרות שלא מסתיימות בקו ישר, אלא בגזירה שעוקבת אחרי הצורה של הדוגמאות — מ"ל) צרפתיות עם חוטי זהב", היא מספרת.
מחירים הקולקציות של בורדל גבוהים כמובן. אחד הפריטים היקרים ביותר שהחברה מציעה ללקוחותיה הוא שמלת רצועות שעולה 5,000 ליש”ט (כ־29 אלף שקל). היא עוצבה עבור בית הכולבו היוקרתי סלפרידג'ס, ונעשה בה שימוש במתכות בציפוי זהב.
המותג לג'בי אינו משאיר את לקוחותיו מקופחות, ומציע להן פריטי הלבשה תחתונה שמחירם מגיע עד ל־30 אלף דולר (יותר מ־116 אלף שקל), ובהם למשל בגדי גוף עם שיבוצי אבנים יקרות ושילובי תחרה שדורשים שעות עבודה מורכבות. עם נתונים מרשימים כאלה עולה התהייה הטבעית לגבי הלקוחה — מיהי אותה אישה שמסתובבת בינינו כאחת האדם, כאשר מתחת למחלצותיה היא לובשת חזייה במחיר שאינו שווה לכל נפש?
"הלקוחה שלנו היא קניינית מושכלת", אומרת פופ. "היא מכירה טרנדים, אך אוהבת לבלוט על ידי יצירת אמירה אישית. היא אשה שכנראה תעבוד בתחום יצירתי ומעריכה את העיצובים שלנו. היא אינה מתנצלת אלא מרגישה עוצמתית, נוח לה בעורה שלה והיא אינה מפחדת להביע מיניות ושייכות מינית".
המחיר הגבוה הנלווה לעוצמה הזאת עלול להיתפס כמרתיע בעת ההחלטה על ביצוע הרכישה, אך לדבריו של פרוסט, מדובר דווקא במעודד רכישה: "כשנשים רואות פריטי הלבשה תחתונה ייחודיים ויוקרתיים זה מעורר אצלן רצון והרגשה שמגיע גם להן ללבוש אותם. מדובר בפריט אישי ונשי מאוד".
"אנחנו רגילים שנשים מוציאות סכומי כסף גדולים על נעליים ותיקים, לכן אין סיבה שלא יבחרו להשקיע גם בהלבשה תחתונה. הכל עניין של הבנה מה משקף המחיר ולמה מדובר בקוטור".
גברים קונים לנשים או נשים קונות לעצמן?
"גברים עדיין קצת מובכים להיכנס לחנות הלבשה תחתונה ולרכוש מתנה לבת הזוג. רוב הקניות נעשות בידי נשים. מכרנו עד כה קצת יותר מעשר יחידות מדגם של בגד גוף מעוטר בשווי 15 אלף יורו ובכל הפעמים הרכישה בוצעה על ידי אשה עבור עצמה".
מניסיונה של פופ, ניכר כי גברים עדיין לא מבצעים רכישות כאלה באופן ספונטני עבור בנות זוגן. "כ־60% מהרכישות אצלנו מתבצעות על ידי גברים, אבל אני חושבת שבנות הזוג שלהן דוחפות אותם לזה. נוסף על כך, הרבה זוגות מגיעים יחד לאחר שהחליטו לבצע רכישה".
5. בישראל השוק לוהט דווקא באזור נהריה
בעולם ישנם לא מעט טרנדים שפוסחים על מדינת ישראל, או מגיעות אליה באיחור ניכר, בשל השוני האקלימי והנטייה הישראלית להשקיע פחות באופנה. אך לדבריה של פרלה זייברט־קובה (42, רמת אביב), מבעלי רשת ג'ק קובה, גם הלקוחה הישראלית לומדת להעריך את הקוטור הנסתר: "בעקבות ביקוש שהגיע מהלקוחות התחלנו לייבא גם פריטי קוטור במקביל לליין הפרימיום ממיטב המותגים שאנו מייבאים, וכיום הם כבר תופסים כ־10% מנתח המכירות. מדובר בטווחי מחירים של בין 2,000 ל־3,000 שקלים לחזיות, ובין 1,000 ל־3,000 שקלים לכותונות ממשי נקי ודנטל דה־קאלה בעבודת יד". בג'ק קובה אף הזמינו כמה יחידות של בגד הגוף של לג'בי, שמחירו בישראל עומד על 18,000 שקל.
נשים ישראליות מוציאות סכום כזה על בגד גוף?
"תתפלאי, כבר נרכשה יחידה אחת. התייחסנו אליו כחלק עליון לכל דבר, כפריט שאפשר ללבוש מעל חזייה אטומה ואני יכולה רק לגלות שמדובר באשה שקנתה את הפריט לעצמה והיא מתגוררת באזור נהרייה".