ההסתבכויות של ברקליס
קנסות במיליארדים כבר הוטלו על הבנק הבריטי בגין שחיתויות
ברקליס. אם יש תאגיד בנקאות בריטי עם סניפים בכל העולם שהוא מופת להסתבכות בכל פרשת שחיתות הרי זה ברקליס. ב־2007 הוא העניק שורה של הלוואות לממשל של רוברט מוגבה בזימבבואה, למרות הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על מהלכים מסוג זה.
ב־2009 הואשם הבנק בהלבנת כספים עבור שלטונות עולם שלישי מושחתים, וב־2010 הוא נמצא אשם בהפרה של חוקים אמריקאיים למלחמה בטרור כשעזר למדינות ולארגונים שנמצאים ברשימת הטרור האמריקאית לעקוף את ההגבלות הבנקאיות, והוא נקנס ב־300 מיליון דולר. באותן שנים הוא גם הואשם בהתחמקות ממס בסדר גודל של מיליארד ליש"ט, וב־2012 הוא נאלץ להחזיר לקופת האוצר הבריטי חצי מיליארד ליש"ט שניסה להתחמק מתשלומם כמס. זו היתה גם השנה שבה שילם ברקליס 290 מיליון ליש"ט על חלקו בפרשת הטיית ריבית הליבור, ושנה לאחר מכן הוא שילם 300 מיליון ליש"ט על מניפולציה בשוק מחירי החשמל בארצות הברית.
1. תשלום על סגירת חקירה
ברקליס נפרד מעוד 150 מיליון דולר
בחודש שעבר שוב מצא את עצמו ברקליס משלם קנס, הפעם צנוע יחסית בסכום של 150 מיליון דולר בלבד: הבנק הסכים לשלם תמורת סגירת החקירה נגדו על פרקטיקות מסחר מפוקפקות, שקרים ללקוחות ושימוש במידע פנימי שהתקבל ממערכת מסחר מטבע החוץ שלו, כדי להיטיב עם השקעותיו הפרטיות.
הפרשה, שקיבלה את השם "מערכת מבט אחרון" (Last Look System), משקפת בבירור את סדר העדיפויות של ברקליס: השקעות הבנק הן חשובות יותר מביצוע פקודות לקוחות הבנק.
2. ברקליס פעל נגד לקוחותיו
סירב לפקודות שהוזנו במערכת המט"ח
ברקליס הפעיל אלגוריתם שניצל פערים זעירים של חלקי שניות בין פקודות מכירה וקנייה במט"ח של לקוחות ובין ביצוען בפועל.
האלגוריתם ‑ שהעיף "מבט אחרון" בפקודות הלקוחות, שבחלק מהמקרים היו קרנות הון ומשקיעים כבדי משקל ‑ בחן אם ההוראות האלה מזיקות לעמדות ההשקעה הפרטיות של הבנק. במקרה שהן סיכנו את השקעות הבנק, קיבלו הלקוחות תשובת "סירוב ביצוע". ככה, בלי שום הסבר. הרווח של ברקליס מהשקעות המט"ח שלו חשוב יותר לבנק מהלקוחות.
3. הבנק התעלם מהשאלות
לקוחות החלו לדרוש הסבר לסירוב
מדיניות ברקליס משקפת סדר עדיפויות ברור: יש לעשות הכל כדי לשמור על שורת הרווח של הבנק, גם אם זה דורש להונות את הלקוח. כשלקוחות החלו לדרוש מהבנק תשובות, הבנק בחר פשוט להתעלם מהם. "הבחנו ש־300 הוראות
נדחו ביום אחד", טען לקוח נגד הבנק. "האם אתם יכולים לספק הסבר מדוע? מדוע גופים פיננסיים אחרים מבצעים את הוראותיי, ואילו אצלכם אותן הוראות נדחות ב־90% מהמקרים?". במזכר פנימי של הבנק נכתב: "אם לקוח שואל, תגידו לו שזה בגלל עיכוב בהוראה".
4. לא מערבים בתי משפט
אין כתבי אישום ואין אחריות אישית
בכל הפרשות האלה שברקליס, כמו גם תאגידים בנקאיים אחרים בעולם, היה מעורב בהן לא הוגש מעולם כתב אישום בבית משפט, ומעולם לא נמצאו אשמים שהוטלה עליהם אחריות ישירה.
מדיניות האנטי־לקוח הזו היא המשך ישיר לתעלולי הבנק במסחר במט"ח, שהסתיימו במאי השנה בקנס של 2.4 מיליארד דולר. ברקליס, סיטיגרופ, ג'י.פי.מורגן ו־RBS הודו בקשירת קשר להטיית מחירי הדולר והיורו, אבל באתר הבנק עדיין לא שינו את המוטו: "אנחנו כאן כדי להציע לך את השירות היעיל ביותר".