עתידות: המקצוע שלכם עומד להשתנות
גם אם התחזיות הקודרות לפיהן הרובוטים יחליפו כמחצית מהעובדים בעולם לא יתממשו, כבר היום הטכנולוגיה משנה את אופיים של תחומי עיסוק שלמים. הכירו שלושה מקצועות שנמצאים בתהליך השינוי ואת האנשים שמתאימים את עצמם לעולם החדש
- הטרנדים בשוק העבודה ב-2016, כיצד הם ישפיעו עליכם?
- רוצים קריירה מצליחה וגם חיים אישיים? אלה הם המקצועות בשבילכם
- אין לכם ניסיון? מחפשים אתכם במקצועות החמים ביותר בהייטק
גם אם התחזיות הקודרות לא יתממשו מה שברור כבר היום הוא שהטכנולוגיה והדיגיטציה משנות את אופיים של מקצועות ותפקידים. עובדים שלא ישכילו להתאים את עצמם לסביבת העבודה המשתנה, אלו שלא ימשיכו ללמוד, להתפתח ואף להחליף עיסוק - ימצאו עצמם מחוסרי עבודה, כלואים במשבצת ה'לא רלוונטיים'.
כבר היום ישנם כאלה שמסתכלים סביבם ומגלים שסביבת העבודה שלהם משתנה לנגד עיניהם, חלקם בוחרים להתמקצע, לשנות ולהתאים את עצמם לעולם החדש. הכירו שלושה מקצועות שנמצאים בהליכי שינוי ואת אנשי המקצוע שבחרו להתגמש עם השינויים.
מנהלי שיווק
אחד התחומים שמשתנים בשנים האחרונות בקצב מהיר הוא תחום השיווק, שפונה יותר ויותר לכיוון דיגיטלי. עשהאל שחף, מנהל תקשורת שיווקית בבית החולים לניאדו, החליט שהוא חייב להתאים את עצמו לעולם המשתנה. "התפקיד שלי כולל עבודה דיגיטלית. היות שיש לי ספקים שמנהלים רכש מדיה ותוכן בפייסבוק וגוגל הרגשתי שאני צריך להתמקצע כדי שאוכל לפקח בצורה טובה יותר על הפעילות של הספקים, בין אם בתמחור ובין אם בהבנה עד כמה הפעילות יעילה", הוא אומר.
העבודה של מנהלי השיווק לא השתנתה בבסיסה. תפקידם הוא לחפש הזדמנויות חשיפה והגעה לקהלי היעד. לוודא שהמוצר או השירות מגיע לקהל ומייצר עניין. "מה שכן השתנה בשנה האחרונה זה בעצם הגדלה של אפשרויות שימוש בפלטפורמות האונליין. זה הכריח את מנהלי השיווק להכיר הרבה יותר לעומק אפשרויות פילוח שקיימות באונליין", אומרת מאשה דשקוב, מנכ"לית ומייסדת digitalent, לשעבר מנהלת השיווק והדיגיטל של המכללה למנהל.
דשקוב פתחה בית ספר שנועד להכשיר אנשי שיווק לעבודה בתעשיית השיווק הדיגיטלי. בהתחלה הגיעו ללמוד בוגרי אוניברסיטאות או מכללות צעירים שגילו שהאקדמיה לא הכינה אותם לעבודה בתחום. היום, מרבית המשתתפים בקורסים הם דווקא מנהלי שיווק או אנשי שיווק שמעוניינים להתמקצע בתחומים החדשים. "מנהלי שיווק אומרים הרבה פעמים בפגישות הייעוץ שהם מרגישים שאין להם מספיק כלים כדי לקבל החלטות שהן בתחום אחריותם. למשל, איזה תקציב נדרש לפעילות, או שהם עשו קמפיין ורוצים להבין אם הוא מצליח או נכשל. הרבה פעמים הכלים הדרושים להבנה זו הם פרקטיים וצריך לדעת לעשות פרסום דיגיטל בפועל", היא אומרת.
מעצבים גרפיים
עיצוב הוא אמנם מקצוע הדורש כישורים יצירתיים וככזה אינו נמצא בסכנת היכחדות ברורה ומיידית, אך הסביבה בה עובדים המעצבים השתנתה בשנים האחרונות. מהות המקצוע לא השתנתה, מי שלומד היום עיצוב בשנקר למשל, עדיין צריך להבין דברים כמו קומפוזיציה בדיוק כפי שצריך היה לעשות מעצב גרפי שעבד לפני עשור. מה שכן השתנה הוא הפלטפורמה, כאשר אם בעבר מרבית המעצבים עבדו במה שמכונה 'פרינט' – בעיצוב עיתונים, ספרים, שלטים, חומרים פיסיים – הרי שהיום יש יותר דרישה למעצבים בעולם הדיגיטל. "המעבר הוא לא טריוויאלי מכיוון שמדובר בעצם בדיסציפלינה אחרת, בעולמות תוכן אחרים", אומר עמרי רויטר, מנכ"ל נטקראפט. "מי שיודע איך לסדר שלט או כריכת ספר אין לו שום ידע או ניסיון בדרך בה צריכה להיראות אפליקציה", הוא אומר.
שוק העבודה מכתיב עבור מעצבים רבים את השינוי. יש הרבה מעצבי פרינט שמחפשים עבודה ולעומת זאת מחסור במעצבי דיגיטל. אחת הדרכים שבהן מעצבים גרפיים ממציאים את עצמם מחדש ומתאימים את כישוריהם לעולם המשתנה היא מעבר לאיפיון חוויית משתמש (UX). זו כמובן לא הדרך היחידה להישאר רלוונטיים אך באופן כללי כדאי למעצבים גרפיים שעובדים או לומדים היום לכוון לעולם הדיגיטל. "מעצבים גרפיים שלא מכוונים לדיגיטל בוודאות נשארים מאחור. יש מעבר ברור לעולם הדיגיטל, היצע המשרות, הכסף היותר גדול הוא שם. תמיד צריך יהיה מישהו שיעצב ספר, עיתון או שלט חוצות אבל שם השוק רווי. לא בהכרח הייתי ממליץ לכל אחד להיבהל ולעבור אבל בשביל הדור הצעיר שיש לו עוד הרבה שנים לעבוד זה בהחלט תחום שצריך להיכנס אליו", אומר רויטר.
בועז רוזנברג, היה מעצב גרפי שעבד בחברות העוסקות בעיצוב ומיתוג ולפני שנה וחצי החליט לעשות קורס איפיון חוויית משתמש. "הרגשתי שכל העולם בעצם עובר לשם. כמובן שהביקוש שם גדול יותר, יש הרבה יותר כסף והרבה יותר עבודה. היום אני מתעסק גם באיפיון וגם בעיצוב ואני חושב שההפרדה בעניין הזה היא לא טבעית. מי שמתעסק ב-UX צריך לדעת את שני הדברים מכיוון שמדובר בשני צדדים שלא אותו המטבע. עיצוב זה האסתטיקה והאיפיון – הפונקציונאליות. ללא ספק אם לא הייתי עושה את ההכשרה הייתי נשאר לא רלוונטי", הוא אומר.
רואי חשבון
בתחום ראיית החשבון השינויים קשורים באופן פחות ישיר לטכנולוגיה, ומוכתבים גם מדרישות הלקוחות, אך פני המקצוע משתנים ומחייבים את העוסקים בו להשתנות בהתאם. התחזיות לפיהן את תפקידי רואי החשבון, הקשורים לביקורת למשל, יבצעו רובוטים שייתרו את הצורך באנשים לא משכנעות את איל דרורי, רו"ח יועץ אסטרטגי עסקי פיננסי וניהולי. "כבר היום יש תוכנות שמקצרות תהליכי עבודה אבל עדיין צריך את האדם. לעולם יצטרכו את האדם שיהיה מעורב בתהליך. עם זאת, המהות של רואי החשבון משתנה, כי למכור את שירותי הביקורת זה כבר לא תמיד רווחי ולא תמיד מספק את הלקוח", הוא אומר.
תהליך השינוי במקצוע ראיית החשבון אינו חדש. כבר לפני 20 שנה החלו פירמות רואי חשבון להקים לעצמם חטיבות ייעוץ וזהו תחום מפותח במשרדים הגדולים. במשרדים הקטנים יותר ההתקדמות היא איטית יותר אך תחום הייעוץ הפיננסי, העסקי או האסטרטגי מהווה מעבר טבעי יחסית עבור רואי חשבון שרוצים להמציא את עצמם מחדש ולהתאים את עצמם לעולם המשתנה.
דרורי, אשר עבד בתחילת דרכו כרואה חשבון במשרדים ולאחר מכן כחשב בחברות, מנהל כספים והתקדם עד לניהול חברות, אומר כי רואי חשבון חייבים להתאים את עצמם לסביבה וללקוחות. "רואי חשבון אוספים כלים בדרך, מפתחים אותם ויוצרים לעצמם יכולת לתת שירות טוב יותר. אם אתה חשב בחברה אתה לומד לדבר עם אנשי התפעול והמכירות ואם אתה רו"ח חשבון עצמאי אז אתה צריך לתת ללקוח שלכך פתרון כולל", הוא אומר. כספקי שירותים, רואי חשבון נדרשים לשינויים המוכתבים הן על ידי השוק המשתנה והן על ידי דרישות הלקוחות.