פרשנות
החלפת דרעי: סיכוי נמוך להתערבות מצד בג"ץ
שינוי התפקיד לדרעי לא מעורר קושי משפטי להבדיל מהפעלת ס' 52 אבל גם בו לא צפויה התערבות
אם אריה דרעי אכן יתפטר מתפקידו כשר הכלכלה, תצליח הממשלה לבצע עקיפה כפולה: גם של הכנסת וגם של הממונה על הגבלים עסקיים.
ההתפטרות תחסוך מהממשלה את הצורך לקבל את אישור הכנסת לנטילת סמכויות השר, שהתעקש שלא לחתום על עקיפת הממונה על הגבלים. דרעי מסרב לחתום על הפטור
אלא שהאישור לא הועמד להצבעה בגלל סירובם של שלושה שרים שהצהירו על ניגוד אינטרסים - משה כחלון, יואב גלנט וחיים כץ. אפילו היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון התקשה לשכנע את השלושה שבהצבעתם כחברי כנסת אין בעיית ניגוד עניינים, להבדיל מהצבעתם כשרים.
ואולם, אם דרעי מתפטר, החוק קובע שאת מקומו ממלא ראש הממשלה, או שר אחר שתקבע הממשלה, והוא יוסמך לחתום על הפטור למתווה הגז. התמרון הזה יגיע בסופו של דבר לבג"ץ. לא בעניין תרגיל הממשלה, אלא משום שהפעלת הפטור בסעיף 52 לחוק ההגבלים מתנה את עקיפת הממונה אך ורק "מטעמים של מדיניות חוץ או ביטחון". ראש הממשלה או שר הכלכלה החדש יצטרך לשכנע את בג"ץ שאכן מדובר בשיקולי חוץ או ביטחון. בזה הם יצליחו כנראה. קשה לראות את שופטי בג"ץ שוללים שיקולי חוץ וביטחון שהממשלה חתומה עליהם.