ההסתה האלימה מתחילה באינטרנט
הרשתות החברתיות הערביות קוראות לאינתיפאדה - והצעירים יוצאים לרחוב
בגל הפיגועים הנוכחי נראה כאילו נעלמו ארגוני הטרור הגדולים. זמן קצר לאחר כל פיגוע מתברר שהוא בוצע ביוזמה של אדם יחיד או על ידי התארגנות מקומית. ואולם מי שעוקב אחרי הרשתות החברתיות אינו יכול להתעלם מהתחושה שיש יד מכוונת הקשורה לאסלאם הקיצוני, שמלבה את האש.
זהו חלק משימוש הולך וגובר באינטרנט מצד הגורמים האסלאמיסטיים הקיצוניים ביותר, כמו דאע"ש. הם מבינים את הפוטנציאל האדיר של השיתוף ברשת ומשתמשים בו במניפולטיביות שנועדה להוציא את הצעירים הפלסטינים המשולהבים לרחוב, חמושים בסכינים ובמברגים. ההסתה הפרועה נגד ישראל אינה מגיעה רק ממקורות פלסטיניים אלא גם מסעודיה, מכווית ומקטאר. בשלב זה האתרים הגדולים כמו יוטיוב, פייסבוק או טוויטר אינם פועלים באופן נרחב נגד ההסתה ואינם סוגרים חשבונות של משתמשים מסיתים.
- הרשות מעדיפה התקוממות עממית
- חברת החשמל רצתה לצמצם את אספקת החשמל לרש"פ; בשל המצב הביטחוני המהלך הוקפא
- המיתון בדרך? המשק יתקשה להתמודד עם עוד אינתיפאדה
קריאה לג'יהאד מהמפרץ
לאנשי הדת הפופולרים תפקיד חשוב בליבוי היצרים וביצירת אווירה של מלחמה וג'יהאד. אחת הדוגמאות לכך היא המטיף הסעודי עאיד אלקארני, שנחשב לאושיה ברשתות החברתיות. די אם נציין כי לאלקארני כ־10.5 מיליון עוקבים בטוויטר. השבוע פרסם תמונה של הדגל הפלסטיני במסגד אלאקצא וכתב: "אלוהים חזק את רגלי גיבורי פלסטין, הבא להם ניצחון, הבס את היהודים וגבור עליהם". הציוץ זכה לכ־2,000 ציוצים מחדש.
אמירה כזאת עוד עשויה להיחשב מתונה. אנשי דת אחרים אינם מסתירים את רצונם לראות דם יהודי נשפך ברחובות. בעמוד הפייסבוק שלו, ש־118 אלף איש עוקבים אחריו, כתב איש הדת הכורדי עלי מוחי א־דין אלקרדגי כי "חובתו של כל מוסלמי לסייע לאינתיפאדה שפרצה למען מסגד אלאקצא ופלסטין. מי שיכול שיעשה מעשה".
לצד אנשי הדת משחקים תפקיד חשבונות פופולריים בעולם הערבי, כמו זה המכונה "הכי נפוץ" ולו יותר מ־3.3 מיליון עוקבים. שלשום פרסם תמונה של רעול פנים האוחז אבן וילדה מושיטה אליו פרח, ועליה הכיתוב "הבטיחי לי שתשימי את הפרח הזה מעל קברי, ואני מבטיח לך שאזרע פחד בלב הציונים". הציוץ הזה זכה ליותר מ־1,000 ציוצים מחדש בתוך זמן קצר.
סמל פלסטיני חדש
את הפיגועים אתמול קשה לקשר לפרסום מסוים, אולם שלשום בערב הוצפו הרשתות החברתיות בסרטון שבו נראה הדוקר הפלסטיני בן ה־13 מפסגת זאב מתבוסס בדמו, ומסביבו שוטרים ואזרחים ישראלים המקללים אותו. הסרטון הלהיט את הרוחות ברחוב הפלסטיני. "הווידיאו חושף את כיעור הציונים שהורגים ילד פלסטיני בדם קר", נכתב בלי להזכיר שהנער דקר שני נערים ישראלים. התגובות היו קשות ומלמדות על הלך הרוח המיליטנטי בקרב הגולשים הערבים. "תנוח בשלום על משכבך, שהיד, גיבור, כל הכבוד וההוקרה לך", נכתב, ומשתמש אחר הוסיף "בגלל וידיאו מסוג זה בתקופת הכבוד, יש לצאת למלחמות".
עד מהרה זכו הפרסומים על המחבל בן ה־13 לתיוג פופולרי ברשתות החברתיות (האשתאג): מוחמד דורה החדש — על שם הילד העזתי שהפך לסמל האינתיפאדה השנייה. גם אתרי אינטרנט פלסטיניים מערכתיים הצטרפו לגל התוקפני. אתר "קול האומה" המשמש בימים כתיקונם מקור חדשותי חשוב בעזה טען בכתבה על האירוע כי "הסרטון מוכיח את הדאעשיות והסדיסטיות של הצבא הישראלי ששמע את נשימותיו האחרונות של ילד פלסטיני, אך לא הושיט לו עזרה".
התגובות לא הותירו ספק כיצד יתפתחו העניינים. אחד מהם כתב: "הסרטון מוכיח שאנחנו בתחילת אינתיפאדה עממית שלישית. הזעם הפלסטיני אדיר והוא לא ייעצר גם אם יתערבו כל צבאות העולם".
חלק מהפוסטים קשים לעיניים ישראליות. אתמול לאחר פיגוע הדריסה בירושלים פרסם בטוויטר המשתמש "ע'ריב עזה", שלו יותר מ־8,000 עוקבים, ציוץ בצירוף תמונה של הנפגעים הישראלים בזירה וכתב: "תמונות של המתנחלים והם שחוטים כמו חזירים על הארץ".
דורון פסקין הוא מומחה לכלכלת המזרח התיכון ולמימון הטרור