בלעדי לכלכליסט
כ־200 עובדים בתעשייה האווירית ייצאו לפרישה מוקדמת מרצון
רוב הפורשים הם עובדי חטיבת בדק מטוסים שמתמודדת מאז 2008 עם הפסדים מתמשכים. החטיבה עוסקת בהסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען. הליך הפרישה יחל בחודש ספטמבר, לאחר שב־2014 הצטמצמה מצבת העובדים בחברה ביותר מ־100 איש
התעשייה האווירית צפויה לעבור לפסים של צמצום מהותי בכוח האדם בחטיבת בדק המטוסים, אחת החטיבות ההפסדיות של החברה בשנים האחרונות. מדובר בפרישה מוקדמת מרצון של כ־200 עובדים החל מספטמבר הקרוב. חטיבת בדק מטוסים מהווה חלק מהותי מהתחום האזרחי של פעילות החברה המהווה כיום כ־30% מכלל פעילות התעשייה האווירית, פעילות המשקפת שווי של למעלה ממיליארד דולר בשנה.
- שבוע אחרי שמונה מחליף לחיים כץ - תע"א בדרך לסכסוך עבודה
- אהוד נוף, מקורבו של חיים כץ מונה ליו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית
- חיים כץ לעובדי התעשייה האווירית: "יש לכם שגריר בממשלה"
חטיבת בדק מטוסים נאבקת מאז 2008 בחולשה המתמשכת בתחומי הסבות מטוסי נוסעים למטוסי מטען ותדלוק ובשירותי תחזוקת המטוסים שהתבטאו בהפסדים כבדים שהכבידו על ביצועי החברה. הניסיון לייצב את פעילותה של חטיבת הבדק הוביל את הנהלת החברה ליזום שורת מהלכים במטרה להחזיר את חטיבת הבדק לפסים של רווחיות.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי לפני כחצי שנה הוקמה בתעשייה האווירית קבוצה אזרחית המרכזת תחתיה את כלל הפעילות האזרחית, במטרה לייצר ראייה כוללת שתאפשר לייעל את ניהול החטיבות לצד הרחבת סל המוצרים, איחוד משאבים והגברת אפקטיביות בשווקי היעד. לצורך העניין נעזרה החברה באחת מחברות הייעוץ המובילות בארץ שסייעה לחברה להכין אסטרטגיה עסקית חדשה לחטיבה האזרחית שתהליכי יישומה נמצאים כיום בשלבים מתקדמים.
בארבעת הרבעונים שהסתיימו ב־31 במרץ 2015 רשמה חטיבת בדק המטוסים הכנסות בהיקף של 419 מיליון דולר אולם עלות ההוצאות על המכירות עמדה על 481 מיליון דולר, מה שהוביל להפסד גולמי של כ־62 מיליון דולר. בתוספת הוצאות המחקר ופיתוח הסתכמו הפסדי חטיבת הבדק בארבעת הרבעונים הללו ב־93 מיליון דולר. החברה אף הפסידה לאחרונה במכרז בשווי 1.3 מיליארד דולר לאספקת ארבעה מטוסי תדלוק לחיל האוויר של דרום קוריאה.
בסך הכל חתמה התעשייה האווירית את הרבעון הראשון ב־2015 עם רווח נקי בהיקף של 2 מיליון דולר בלבד, שיעור של 0.22% בלבד מההכנסות. ברבעון הראשון ב־2014 הסתכם הרווח הנקי ב־9 מיליון דולר, שיעור של 0.92% מההכנסות. עם זאת רשם הרווח התפעולי ברבעון בראשון עלייה והסתכם ב־2.17% מהמכירות לעומת שיעור רווח תפעולי של 1.55% מהמכירות ברבעון הראשון ב־2014.
מצבת העובדים של התעשייה האווירית לישראל הצטמצמה במהלך 2014 ב־107 עובדים, ירידה של 1% כשבמקביל עלו הוצאות השכר בחברה מכ־5 מיליארד שקל ב־2013 לכ־5.3 מיליארד שקל ב־2014. בסך הכל הכנסות התעשייה האווירית בשנת 2014 צמחו בכ־5% והגיעו ל־3.8 מיליארד דולר. עם זאת, הצמיחה בהכנסות החברה לא התבטאה ברווח התפעולי שלה שעמד בשנת 2014 על 4% מהכנסותיה, כשליש מהיחס בחברה המקבילה במגזר הפרטי אלביט מערכות. בתעשייה האווירית סירבו להתייחס לדברים.