"כל יום שהממשלה עובדת בלי תקציב מאושר זו פגיעה במשק המדינה"
היועצת המשפטים של ועדת הכספים העבירה מסמך לקראת דיון שייערך הבוקר ובו היא מפרטת מדוע היא מתנגדת לדחיית התקציב; היא גם הזכירה לחברי הוועדה כי משרד האוצר שמבקש כעת להאריך את מועד האישור ל-175 ימים מכינון הממשלה, התנגד רק לפני שנה להארכת המועד ל-100 ימים
ועדת הכספים תדון הבוקר (ב') בתיקון לחוק יסוד: תקציב המדינה, שייתכן כי יאפשר לממשלה להעביר את מרבית 2014 ללא תקציב, ולאשר רק בנובמבר את התקציב הראשון שלה שיהיה תקף לסוף 2015 ול-2016. אולם התיקון לחוק נתקל עתה בשאלות מהותיות מצד שגית אפיק, היועצת המשפטית של ועדת הכספים, שאלות שעשויות לגרום לשינוי בנוסח החוק. אתמול דנו חברי האופוזיציה בוועדה עם היו"ר משה גפני על שינויים אפשריים.
קראו עוד בכלכליסט:
- אושר בקריאה ראשונה: התקציב נדחה לנובמבר
- תקציב המדינה: מה כל כך רע בשנה שלמה של 1/12
- התקציב הסודי של משרד הביטחון נחשף
על פי החוק הקיים, על הממשלה להגיש את התקציב לכנסת בתוך 45 ימים מיום כינונה, ולאשר אותו בקריאה שלישית בתוך 100 ימים מכינונה, אחרת הכנסת מתפזרת. החוק תוקן רק בשנה שעברה - אך מעולם לא יושם. הקואליציה הנכנסת הצהירה כבר בהסכמים הקואליציוניים שבכוונתה לדחות מאוד את מועד אישור התקציב, ולמעשה הצהירה שבכוונתה להעביר את רוב 2015 בלי תקציב בפועל.
על פי הצעת החוק החדשה, הממשלה תעביר את התקציב לכנסת בתוך 101 ימים מכינונה (עד 23 באוגוסט), והיא תוכל לאשר אותו בתוך 175 ימים (5 בנובמבר). כמו כן, נקבע שהתקציב שיאושר יהיה דו שנתי, ויחול בחודשים שנותרו ב-2015 וב-2016. עד שיאושר התקציב, יפעלו משרדי הממשלה על בסיס תקציב חודשי המשכי, בגובה 1/12 מתקציב 2014. תקציב זה נועד לכסות רק התחייבויות קודמות של הממשלה, הוא אינו מתקצב פעולות חדשות למעט חריגים, ואינו מתייחס לגידול באוכלוסייה.
שר האוצר, משה כחלון. להעביר את 2014 ללא תקציב צילום: אמיל סלמן
הממשלה מיהרה לקדם בכוחניות את התיקון לחוק, והביאה אותו לקריאה ראשונה כבר לפני שבועיים, עוד לפני שוועדות הכנסת הוקמו. לאחר אישור הבזק, המתין החוק להקמת ועדת הכספים הקבועה, אולם עתה נראה שהשאלות המשפטיות, יחד עם התנגדות האופוזיציה, יצריכו את יו"ר הוועדה גפני לנסות להגיע להסכמה על שינויים בחוק.
במסמך הכנה לדיון, הצביעה אפיק על מספר בעיות מהותיות בהצעת החוק. הביקורת המרכזית שלה היא על הארכת מועדי הגשת התקציב. אפיק מזכירה עובדה מעט מביכה: משרד האוצר שמבקש כעת להאריך את מועד אישור התקציב ל-175 ימים מכינון הממשלה, התנגד רק לפני שנה להארכת המועד ל-100 ימים (לעומת 45 ימים כפי שקבע החוק עד אז). אפיק מצטטת דברים שנציג אגף התקציבים אמר בסוף 2013 בדיונים על תיקון החוק: "כל יום שהממשלה עובדת בלי תקציב מאושר זו פגיעה במשק המדינה".
אפיק מצטטת גם דברים שאמר אז היועץ המשפטי של משרד האוצר, יואל בריס: “משמעות ההארכה של המועד היא שהממשלה פועלת בתקציב שלא על פי אישור הכנסת. כל הגדלה של מספר הימים צריכה להיעשות מתוך ראייה שזה פוגע במשילות. לכן אנחנו ממליצים לשמור על 45 ימים, לא לקפוץ ל-100 ימים שהם מקרי הקצה”. בריס אף אמר כי, "במצב של 1/12 אני מצפה שנסתובב בתחושה של מועקה כי אבן היסוד לא מתקיימת, אנחנו לא פועלים מכוח תקציב שאושר בכנסת".
היועצת המשפטית מציעה לוועדה לברר עם משרד האוצר האם כדי לפתור את הבעיות האלה, נשקלה האפשרות להעביר במהירות את תקציב 2015בנפרד מ-2016. במקום אחר במסמך, היא מזכירה שלמרות טענת האוצר שהממשלה הקודמת לא הגיעה להסכמות על תקציב 2015, הוא דווקא עבר בקריאה ראשונה כבר בנובמבר 2014. כזכור, התקציב שאותו הוביל שר האוצר הקודם יאיר לפיד, אושר בממשלה כמעט פה אחד, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו הצביע בעדו גם בממשלה וגם בקריאה ראשונה בכנסת.
אפיק מצביעה על עוד בעיה בהצעת החוק: לכאורה הכנסת מקבלת יותר זמן לדון בתקציב: 74 ימים במקום 55 לפני כן. אולם למעשה, משום שהתקופה נופלת על חגי תשרי, לכנסת יש בפועל רק 40 ימי עבודה לדון בתקציב – פחות ממה שהיה אפילו בחוק הנוכחי. חברי האופוזיציה מסיעת יש עתיד, מיקי לוי ועופר שלח, ניסו לשכנע אתמול את גפני שיקצה לכנסת יותר זמן לדון בחוק, על חשבון הזמן שהוקצב לממשלה.