$
דו"ח מבקר המדינה 2015

מבקר המדינה: המועצה הלאומית לכלכלה מתפקדת חלקית בלבד

המועצה טוענת כי היא מקבלת את הנתונים זמן קצר מדי לפני ישיבות הממשלה. והיא גם חוששת מהדלפות. היא מודה: "אין ביכולתנו למלא את התפקיד שהוטל עלינו באופן מיטבי"

אורי תובל 15:5905.05.15

בהחלטת הממשלה מ-2006 שהקימה את המועצה הלאומית לכלכלה נקבע שמטרתה "לשמש גוף מטה לראש הממשלה בנושאי כלכלה". אולם מבקר המדינה קובע שזה בלתי סביר שהמועצה משרתת את ראש הממשלה בלבד, ועליה לשרת את הממשלה כולה. מה עוד שמועסקים בה שמונה כלכלנים, כשבמטה הכלכלי-חברתי במשרד ראש הממשלה, שאמור להתוות מדיניות לכל הממשלה, מועסקים שישה בלבד.

 

המבקר מסביר כי אחד העקרונות המרכזיים בפעולת הממשלה הוא האחריות המשותפת לכל השרים בקבלת ההחלטות, ולכן עליהם לקבל את כל המידע הכלול בחוות הדעת של המועצה. הוא מדגיש שממילא חלק גדול מהוועדות שבהן משתתפת המועצה נולדות מיוזמות של הממשלה על משרדיה השונים: 18 ועדות לעומת שלוש בלבד שאותן יזם ראש הממשלה.

 

אולם ייתכן ששרי הממשלה יתקשו לקבל את המידע. המבקר מקדיש פרק נרחב לכך שהמועצה ממעטת להגיש חוות דעת כתובות הנוגעות להחלטות העולות לשולחן הממשלה. קנדל סיפק לאנשי המבקר שני הסברים מעניינים לכך. הראשון הוא שלקראת ישיבת הממשלה ביום ראשון, המועצה מקבלת את הצעות המחליטים רק ביום רביעי ופשוט אין לה מספיק זמן להכין חוות דעת מקצועית. אפילו הבעת עמדה בעל פה בישיבת הממשלה דורשת מאמץ רב מצד עובדי המועצה. הנימוק השני הוא שחוות הדעת הכתובות עלולות להיות מודלפות לתקשורת, וכך הן "משמשות כלי לניגוח ההצעה. הדלפה כזאת מסכנת את קידום ההצעה בממשלה".

 

פרופ' יוג'ין קנדל בלשכתו פרופ' יוג'ין קנדל בלשכתו צילום: נועם מושקוביץ

 

המועצה אינה מספקת חוות דעת כתובה גם בנוגע להחלטה הכלכלית המרכזית של הממשלה, תקציב המדינה. מבקר המדינה מציין כי עובדה זו עומדת בניגוד למטרה שלשמה הוקמה המועצה, שהיתה אמורה להגיש חלופות לתקציב ולהעניק לשרים כלי עצמאי לבחינת התקציב שמגבש האוצר.

 

גם כאן שב קנדל על החשש מפני הדלפות, אך את מרבית האשם הוא כיוון לאגף התקציבים, שלדבריו מעביר את הנתונים באיחור. "(ראש המועצה) מסר כי בקשות של משרד ראש הממשלה ושל המועצה לקבל מאגף התקציבים מידע במועד

מוקדם נענות בתשובה: "עדיין איננו מוכנים". עוד הוא מסר כי המועצה סבורה שאגף התקציבים אינו "חושף קלפים" עד לזמן קצר לפני הדיון הראשון של הממשלה". התוצאה היא לדברי המועצה, ש"בלוחות הזמנים הקיימים... נפגעת יכולתנו למלא גם את התפקיד שהוטל על המועצה באופן מיטבי". באגף התקציבים השיבו למבקר שהם ריווחו את לו”ז הכנת התקציב, ושהמועצה מקבלת את כל הנתונים שלושה שבועות לפני הדיון על התקציב בממשלה. המבקר סיכם כי "המועצה ממלאת את תפקידה באופן חלקי... הפוגע ביכולתה להשיג באופן מיטבי תכלית מרכזית שלשמה הוקמה".

 

המבקר מציין גם כי טרם הושלמה חקיקת החוק המסדיר את עבודה המועצה וקובע את מעמדה, סמכויותיה ותפקידיה. כמו כן עדיין לא מונה יו"ר לוועדה המייעצת למועצה, המסייעת בגיבוש המלצות למדיניות, שההחלטה על הקמתה התקבלה כבר ב-2009. הוא גם מציין שיש בעייתיות בכך שאנשי מקצוע במועצה עסוקים בייעוץ לראש הממשלה, כלומר לדרג הפוליטי, והדבר עלול לפגוע בעיקרון אי-התלות של הדרג המקצועי בדרג הפוליטי.

 

מהמועצה הלאומית לכלכלה נמסר: "החלטת הממשלה (על הקמת המועצה) שהתקבלה ב-2006 קובעת שייעודה של המועצה לייעץ לראש הממשלה, וכך היא פועלת. את תפקיד היועץ הכלכלי לממשלה ממלא נגיד/ת בנק ישראל וזאת על פי חוק בנק ישראל".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x