$
דו"ח מבקר המדינה 2015

בלאגן בנמל אשדוד: היו"ר מתערב במכרזים, המנכ"ל לא קונה ציוד, חברי ליכוד זוכים לג'ובים מפנקים

המבקר קובע כי הנהלת הנמל "כשלה בתפקודה בכל הקשור להכנת תקציב השקעות רֵאלי וליכולתה להוציא לפועל תהליכי רכש מורכבים"; שפירא מצא לדוגמה כי החברה יצרה באופן מלאכותי תפקיד עבור חברת מרכז הליכוד ובשכר כפול מהשכר לעובדי חברת כוח אדם; מבקר הפנים של הנמל היה נשוי לאחיינית של אלון חסן

ליאור גוטמן 15:5905.05.15

את הביקורת שערך מבקר המדינה שפירא על נמל אשדוד ניתן לסכם באופן הבא - היו"ר מתלונן על המנכ"ל שלא מבצע עבודתו, אבל מתערב לכאורה במכרזים; המנכ"ל מתלונן על היו"ר שמנסה לכאורה לשבץ מקורבים לעבודה בנמל אבל לא רוכש ציוד. והעובדים? הם עסוקים לכאורה בלסדר "ג'ובים" לחברי מרכז או קרובי משפחה.

  

בחודשים מרץ-דצמבר 2013 בדק משרד מבקר המדינה היבטים בסדרי המינהל ובממשל התאגידי בחברת נמל אשדוד בשנים 2013-2010. מדובר בתקופה בה המשטרה פשטה על הנמל בשל חשש למעשים פלילים מצד עובדי הנמל ובראשם יו"ר הועד לשעבר אלון כמו גם הנהלת החברה בכללה. מבקר המדינה מזכיר שמדובר בחברה ממשלתית שמעסיקה כ-1,300 עובדים עם היקף הכנסות שנתי של כמיליארד שקל

 

שפירא כותב ש"במהלך שנת 2013 התקבלו במשרד מבקר המדינה תלונות מנכ"ל החברה (אז) מר שוקי סגיס ויו"ר דירקטוריון החברה (אז) מר גדעון סיטרמן ובהן טענות הדדיות בדבר התנהלות ותפקוד לקויים. במסגרת הביקורת נבדקו הטענות ההדדיות וכן נושאים נוספים. הביקורת לא עסקה בהכרעה בהבדלי הגרסאות בין הצדדים אלא בליקויים שבפעולות החברה ובפעולות מנהליה הבכירים.

 

יודגש כי בתיאום עם המשטרה לא עסקה הביקורת בעניינים נוספים הקשורים לחברה, שכן עלה חשש שהם עלולים להשיק לחקירת משטרה בנושא". זו אגב, כבר התפתחה מאז והובילה בין השאר למעצרו של עו"ד רונאל פישר, זאת לאחר שהוא תועד מקבל מזוודה שבה כ-150 אלף דולר שאמורים לשמש לכאורה לסגירת תיקים במשטרת ישראל.

 

ההנהלה לא משקיעה בציוד, לדירקטוריון לא אכפת

 

לפי שפירא, חברת נמל אשדוד הזניחה את רכש הציוד לנמל. "ביצוע תקציב ההשקעות החדשות של החברה בשנים 2012-2011 היה נמוך מאוד (20%-15%) ובשנת 2013 - בשיעור של 35%; גם ביצוע ההשקעות שאושרו בשנים קודמות לאותן שנים (2013-2011) היה בשיעור 58%-38%. מנכ"ל החברה והנהלתה הוציאו לפועל באופן חלקי ביותר את החלטות הדירקטוריון בדבר ביצוע תקציב ההשקעות, לא ניהלו מעקב אחר ביצוען ולא הוציאו לפועל פרויקטים גדולים אשר היו נחוצים לפיתוחה ולקידומה של החברה". השורה התחתונה? "הנהלת החברה כשלה בתפקודה בכל הקשור להכנת תקציב השקעות רֵאלי וליכולתה לבצע יעדי השקעות ולהוציא לפועל תהליכי רכש מורכבים".

 

גדעון סיטרמן, לשעבר יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד גדעון סיטרמן, לשעבר יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד

 

ומה עשה הדירקטוריון בנושא? בעיקר כלום. לפי שפירא "במהלך 2011 ועד לסוף שנת 2012 לא עמד הדירקטוריון על חומרת העניין: לא התייחס לביצועים הנמוכים של תקציב ההשקעות, לגורמים לכך ולהשלכותיהם על תפקוד החברה ועל יעילותה".

 

אחת הדוגמאות שמביא שפירא היא ההחלטה לרכוש גוררת לנמל, בעלות של כמה עשרות מיליוני דולרים. "ממועד החלטת הדירקטוריון לשפץ גוררת ולרכוש גוררת חדשה, דצמבר 2010, ועד דצמבר 2014, שנה לאחר מועד סיום הביקורת, לא שיפצה החברה גוררת, לא רכשה גוררת חדשה או החלה בהליכי מכרז לרכישתה ולא התקשרה עם יועץ מומחה בתחום הגוררות. מצב זה גרם לפגיעה בהמשך תפקודה התקין של החברה ולכך שהחברה לא התאימה את עצמה לגידול במספר האניות הנכנסות לנמל ובגודלן".

 

אם למישהו היה ספק מי אחראי למחדל כותב שפירא ש"התנהלות המנכ"ל והסמנכ"ל לתפעול, ים ומסופים מר אלדד וקסמן (להלן - סמנכ"ל התפעול) בעניין רכישת הגוררת הייתה כושלת, ויכולתה של החברה להתמודד עם תהליכי רכש של ציוד מקצועי מורכב שערכו הכספי רב מוטלת בספק".

 

יצוין ששני הבכירים, וקסמן וסגיס, כבר פרשו מאז מהנמל כאשר שניהם אף נחקרו בחשד לכאורה הכל הקשור למעשים שיוחסו ליו"ר הוועד דאז אלון חסן, כאשר סגיס הוזכר בעבר כמי שהתלונן כאילו סיטרמן מנסה להתערב במכרז לרכישת גוררת.

 

היו"ר מתערב במכרזים, אין רכש בנמל

 

ומה בנוגע לרכישת ציוד אחד? כאן מצא שפירא ש"אף שרכישת סימולטור מנופים עשויה הייתה לתרום להגברת התפוקה, לשיפור מיומנות המנופאים ולהגברת הבטיחות, ניהלה החברה את התהליך לרכישתו במשך כמה שנים, באופן לא ממוקד ומסורבל ולא הניב תוצאות". יצוין שבחלק ממצאי רשות החברות הצביעו על כך שהוועד ניסה להתערב באיוש משמרות לסימולטור או למשמרות עבודת המנופים, מה שהוביל בין השאר לדו"ח מלא שנמסר למשטרה על מעללי הוועד.

 

שפירא אף מתייחס להתנהלות יו"ר הדירקטוריון דאז גדעון סיטרמן וכותב ש"במקרים שנבדקו הפנה יו"ר הדירקטוריון מציעים פוטנציאליים לגורמים בתוך החברה לאחר שהחברה החלה בתהליכי רכש, דבר שלא היה ראוי לעשותו. יצוין כי עד מועד סיום הביקורת לא סיימה החברה את תהליכי הרכש. זאת ועוד, במקרים שנבדקו נקט היו"ר פעולות שהן בתחום הניהול השוטף של החברה וכן קיבל החלטות על דעת עצמו מבלי לשתף את חברי הדירקטוריון".

 

אם לא די בכך, "הדירקטוריון תקצב הליך התקשרות עם יועץ למיתוג אסטרטגי לשם ניתוח זירת התחרות של הנמל ולשם ניתוח חסרונותיה ויתרונותיה של החברה. הנהלת החברה החליטה לעצור את ההליך בלי שקיבלה את אישור הדירקטוריון לכך ובלי שהציגה לפניו את הנימוקים להחלטתה". הנושא נחשף ב"כלכליסט" והוביל בין השאר לפרישת היו"ר.

 

הסירוב לא הרפה את ידיו של היו"ר שלפי שפירא "פעל להתקשרות החברה עם גורם חיצוני בתחום סדנאות פרישה לעובדים, שלא במסגרת הליך התואם את נוהלי החברה". יצוין שסיטרמן פרש מהנמל לפני כשנתיים, ועד היום לא מונה יו"ר דירקטוריון לנמל.

 

בינתיים בוא נסדר ג'ובים לחברים

 

פרק שלם מקדיש מבקר המדינה לאיוש משרות בתוך הנמל, לפעמים ללא צורך בכלל. לפי שפירא, "ראש מטהו של יו"ר הדירקטוריון מר דניאל חלפין הציע כמועמדת לתפקיד של מתאם ביקורים וסיורי אח"מים בחברה את שמה של חברת מרכז ליכוד (מירב שמואלי - ל"ג) אשר אין לה השכלה קודמת או ניסיון בתחום התקשורת". ומה זה התפקיד המכובד? אין כזה.

 

שפירא מגלה ש"החברה יצרה עבורה באופן מלאכותי תפקיד אשר לא היה קיים בעבר ואף לא אויש עד למועד סיום הביקורת, ואף נקבה בשכר החורג (פי שניים) מהשכר שנקבע לעובדים דרך חברת כוח אדם; הכוונה לקבל את המועמדת לתפקיד נבעה לכאורה משיקולים זרים. יצוין כי בסופו של דבר בשל לחצי ועדי העובדים לא הועסקה מועמדת זו בחברה"

 

ומה לגבי משרות אחרות? גם כאן נמצאה התערבות לכאורה של ראש המטה. לפי שפירא חלפין "העביר למנכ"ל רשימת שמות של שישה מועמדים למכרז לאיתור סוורים. הרשימה כללה את שם בנו של ראש המטה; עקב בכירותו יש בפעולה זו התערבות פסולה בהליכי מכרז, אף כי הודיע מראש שאם בנו ייבחר - הוא יתפטר מעבודתו בנמל"

 

גם מוטת ההנהלה נמצאת בחסר, ולפי מבקר המדינה "אף שסמנכ"ל כספים ויועץ משפטי הם תפקידים מרכזיים בחברה והכרחיים לפעילותה התקינה, לא מינתה הנהלת החברה עובדים קבועים למשרות הללו במשך כשנתיים, והדירקטוריון ורשות החברות לא פעלו לקידום הנושא במשך כשנה". יצוין כי בשנה שעברה המשרות אוישו.

 

דירקטוריון החברה ממשיך להיות מושבת. הוא חסר מספר אנשים ואינו מקיים בכלל ישיבות מן המנין. לפי שפירא "שר האוצר (יובל שטייניץ ואחריו יאיר לפיד- ל"ג), שר התחבורה והבטיחות בדרכים (ישראל כץ - ל"ג) ורשות החברות לא מינו יו"ר לדירקטוריון ולא אישרו מינוי כזה בין יוני 2011 לבין מאי 2012. זאת ועוד, מאז פרישתו של מר סיטרמן במאי 2014 לא מונה יו"ר דירקטוריון חדש לחברה. כמו כן, בניגוד לקבוע בתקנון החברה, בשלוש השנים האחרונות לא מינו השרים שלושה דירקטורים שהם עובדי מדינה"

 

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "עם קבלת טיוטות דו"ח ביקורת המדינה בנושאים שבנדון החלה החברה לפעול לתיקון הליקויים שהועלו בדו"ח. חלק מהנושאים כבר יושמו בחברה והאחרים נמצאים בטיפול אינטנסיבי". בסביבת הנמל מחדדים שמאז בדיקת המבקר הן היו"ר והן המנכ"ל אינם מועסקים בנמל וכי הליקויים ברובם תוקנו.

 

הפיקוח על אלון חסן התמסמס

 

מבקר המדינה התייחס גם לעיסוקיו של אלון חסן בנמל. לפי שפירא "בסוף יולי 2012 הגיש מבקר הפנים של החברה - מר אילן אבוקרט דו"ח ביקורת בנושא עיסוקיו הנוספים של מר אלון חסן. בישיבת דירקטוריון מספטמבר 2012 הודיע יו"ר הדירקטוריון כדלקמן: 'קיבלתי דו"ח ממבקר הפנים שבדק אחד לאחד את כל הטענות שעלו בעיתון ומצד שני את המידע הפומבי לגבי אחזקותיו ופעילותו של מר אלון חסן בחברות. הדוח הועבר ליו"ר ועדת הביקורת, למנכ"ל ולי. ערכתי דיון עם מבקר הפנים בארבע עיניים והגעתי למסקנה שהמסקנה שהוא הגיע אליה היא נכונה, שאין יחסים ואינטרסים של ארבע החברות האלה באופן ישיר או הסכמים חתומים מול הנמל".

 

מדובר בחלק מהחברות שהוחזקו על ידי חסן או שהיה מעורב בהן דוגמת חברת ההובלות (בן עידן הובלות) וחברת חומרי הניקיון הופס, שמכרה מוצרי ניקיון לנמל.

 

אלון חסן (ארכיון) אלון חסן (ארכיון) צילום: עמית שעל

 

לרוע מזלו של חסן, סיטרמן ביקש לבצע בדיקה נוספת, מה שהתחיל את כדור השלג שהוביל בין השאר למעצרו. הבעיה הייתה שמבקר הפנים של הנמל היה נשוי לאחיינית של אלון חסן, כך שלא היה ברור טיבו של דו"ח הביקורת.

 

לעניין זה מודיע המבקר ש"לדעת משרד מבקר המדינה, משגילה מבקר הפנים באפריל 2013 כי אחייניתו נשואה לעו"ד של יו"ר הוועד, סופו של הדבר מעיד על תחילתו. על כן, מן הראוי היה, שמבקר הפנים יודיע על החשש לניגוד העניינים עם מר חסן, ולו למראית עין בלבד, כבר בראשית הביקורת אשר ערך בעניינו (כלומר ביוני 2012)'".

 

טרם נמסרה תגובת משרד התחבורה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x