הון אנושי: רק היום, רק היום
מנהלי רשתות השיווק השונות ניצלו את טקס מוצר השנה כדי להסביר למה הכי כדאי לצרכנים לעשות קניות דווקא אצלם
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, שניסו לשווק אותו השנה על הטיקט של העממיות והוא כיכב בפרסומות של שופרסל כאילו היה רמי לוי, אמר לי: "אין פתרונות קסם. הדרך היחידה להוריד את המחירים זה דרך המותג הפרטי, וחבל שאנחנו לא מקבלים את הקרדיט שלו זוכה לוי כשאנחנו מורידים מחירים".
בחוץ כולם היו עסוקים בבחירות, אבל פה כולם דיברו על התפטרותו של דודי ויסמן מתפקידיו כמנכ"ל אלון ויו"ר מגה. רוב הנוכחים אמרו כי עכשיו יפטרו את מנכ"ל מגה מוטי קרן, ורצה בורסת שמות על מי יחליף אותו. כדי לא לעסוק ברכילות, הלכתי לשוחח עם קרן עצמו. אמרתי לו שכל מי שדיברתי איתו אמר לי שעומדים לפטר אותו. "אני לא שמעתי דבר כזה", אמר, "ועד כמה שאני יודע אני גם לא מועמד לפיטורים. אל תיתן לשמועה להפוך למציאות". הוא סיים לשוחח עם מנכ"ל שופרסל, והוסיף: "אנחנו לא מורידים מחירים, אבל יש לנו מבצעים. אם תעקוב אחרי המבצעים, תראה שבסופו של דבר אצלנו תוכל להשיג את הסל הזול ביותר". אלא שבינתיים תפס אותי רמי לוי והבטיח: "חכה לעוד שבועיים, אז אני מתחיל עם שיווק המותג 'רמי לוי'. זה ישבור את השוק לגמרי. אף אחד לא יוכל להתחרות בנו, נהיה הזולים ביותר".
מנכ"ל יבואנית הממתקים ליימן שליסל, ראובן שליסל, אמר: "אני מכיר עשרה יבואנים שקורסים היום בגלל המותגים הפרטיים, אבל אנחנו יודעים להיות תחרותיים ולכן אנחנו גדלים".
ג'יל גמון, מנכ"ל סוגת, הסביר לי מדוע המוצרים שלהם יקרים יותר ממוצרי המותג של הרשתות: "כשאשה ענייה, נגיד קשת יום מקריית גת, באה לסופר, היא תעדיף את האיכותי שלנו, כי אנחנו בוררים את האורז, ועל אורז לא מתפשרים. מה היא תגיד למשפחה שלה? שמתי את המותג, או את האיכותי ביותר? זה מעליב לקבל אורז זול". מנכ"ל סופר־פארם ניצן לביא הסביר לי מדוע בחרו בסופר־פארם לא לייצר מזון תינוקות ולא לעשות את אותו מהלך שהם עשו עם חיתולי התינוקות, שאותם מייצרים במיוחד למותג הפרטי של הרשת. "על מזון תינוקות אנחנו לא מרוויחים אלא מפסידים, וכל זאת כדי למשוך לקוחות. ממש לא ישתלם לנו לייצר את מזון התינוקות לבד".
האירוע עצמו היה משעשע כבכל שנה. אותי תמיד מצחיק לראות אנשים שמקבלים פרסים על זה שהם החליטו לייבא לארץ ממרח לוטוס או את המתחרה שלו.