הון אנושי: ככה לא בונים קומה
המפלס החדש בקניון אילון לא המציא מחדש את הקמעונאות, אבל סיפק לקמעונאים הזדמנות לכמה הלצות והשמצות
פסעתי לחלק החדש, ולרגע חשבתי שהתבלבלתי. מה פה חדש בעצם? הכל נראה בדיוק כמו למטה. אותם קסטרו ופוקס, אותו עיצוב שחוק. גם הבופה ובר המשקאות לא הצליחו למנוע את מבטי מלהזדגג.
לא כך היה לפני 30 שנה, אז הוקם הקניון. זאת היתה התרגשות. הפכנו לחלק מהעולם הגדול, מהגלובליזציה. אני זוכר איך נסעתי עם הוריי לחזות בפלא. אני זוכר את התור הארוך למה שהיה גולת הכותרת בבילוי, החנות קוקיז שמכרה עוגיות פצפוצי שוקולד תעשייתיות מתוקות. ההמתנה בתור נצרבה בתודעתי עם זיכרון טעם העוגיות, משל היו עוגיות המדלן של מרסל פרוסט.
"אי אפשר היום לעשות את אותה בוננזה מטורפת שהיתה בתחילת שנות התשעים", אמר לי בכנות מנכ"ל קניוני עזריאלי ארנון תורן, "השוק היום רווי, ולא כל מי שיפתח קניון יצליח. אנחנו מנצלים את היתרון שלנו, שאנשים מגיעים למקום שהוא כבר מותג". דנה עזריאלי, היורשת, אמרה: "זו משימה לא פשוטה לשאת את עול המעמסה שאבי הוריש לי על כתפיי, אבל אני מנסה". מנחם עינן, שיסיים ביוני את תפקידו כמשנה ליו"ר הקבוצה, אמר: "בניגוד למה שמציירים בתקשורת, כוח הקנייה של הישראלים בארץ רק גדל". כששאלתי אם נכונה השמועה שפרש כי לא מונה ליו"ר, השיב: "הפרישה שלי תוכננה מוקדם יותר, בלי קשר להחלטה של דנה לקחת את המושכות. הגעתי לגיל 75, מותר לי גם קצת ליהנות מהחיים".
אחר כך פגשתי את שלמה זוהר, בעבר יו"ר דיסקונט וכיום יו"ר נעמן פורצלן, מנכ"ל חברת איי.די.או ובשאר הזמן נשיא חברת הייעוץ למשקיעים מוסדיים אנטרופי. שאלתי אותו איך הוא מנתח את המצב שאליו הגיע הבנק שבראשו עמד, עם רווחיו שהולכים וקטנים בהתמדה.
זוהר אמר: "הרווחים של דיסקונט ימשיכו לרדת. מדובר בניהול כושל. אין להם תוכניות מסודרות ולא אסטרטגיה, הכל שם ברדק. גם התייעלות ופיטורי עובדים לא יצילו אותם. זה היה בנק עם פוטנציאל, אבל הוא ייפול על ניהול כושל".
כשהמשכתי לטייל בקומה החדשה נזכרתי בשיחה שהיתה לי עם ידידה שעומדת ללדת את בתה הראשונה. היא סיפרה לי שרכשה את כל מה שנדרש באינטרנט, ובשליש מחיר. היא לא מבינה מי משוגע לעשות קניות בקניונים. העברתי את השאלה לג'ואי שוובל, יו"ר זארה ישראל, שאמר: "אנחנו נערכים לזה. על כל מוצר שאתה מזמין מזארה באינטרנט אני מקבל אחוזים. זו הטריטוריה שלי. ובכלל, קניות הפכו לבילוי של רוב הציבור הישראלי".
לדעתי הוא טועה, ועתיד מרכזי הקניות תלוי דווקא במסעדות. וכדי לחזק את טענתי ניגשתי אל טייקון ההסעדה, בעלי ארומה תל אביב, רולדין, זאפה ורשת אוליב גולן עינת, שאמר: "בעיקרון אין הבדל קונספטואלי בין ארומה לקופיקס. שניהם הולכים על טו גו, מה שאני קורא מאסט. אתה חייב לאכול משהו, אז אתה הולך על אחד מאלה". מופתע, שאלתי אותו אם הוא שינה אסטרטגיה אחרי שלפני שנה וחצי הוא התחמש ברני רהב שטבע את הביטוי "לחם פקקטה", והוא אמר: "אני לא מצליח להבין איך הם מרוויחים שם. אם הייתי לוקח את הסניף הכי מצליח של ארומה תל אביב ומוריד את המחירים כמוהם, הייתי מרוויח סכום זעום מאוד. לכן ימים יגידו".