תיקון עולם: בלונדון יש מנהרות לאופניים
המעבר של לונדונים רבים לשימוש באופניים דחף את הבירה הבריטית להסב מנהרות לא פעילות של הרכבת התחתית לשימוש הרוכבים. על הדרך הם גם מייצרים חשמל
בלונדון יש יותר מטלוויזיה מצוינת. עיר הבירה הבריטית הולכת והופכת בהדרגה לאמסטרדם השנייה. רוכבי האופניים בעיר, שאוכלוסייתם צמחה באלפי אחוזים בעשור האחרון, הצליחו לגרום לשינוי תפיסתי של ממש בקרב מקבלי ההחלטות בעיר, ואפילו משרד ראש העיר יצא בינואר בהצהרה כי “רכיבת אופניים היא כיום צורת תחבורה המונית וחייבים להתייחס אליה ככזו”.
- צרפת שילמה לרוכבי האופניים והקפיצה את השימוש ב־50%
- בקרוב: פרויקטים להשכרת אופניים בר"ג, חולון ובת ים ומערך הסעות לאזורי תעסוקה
- בקרוב באילת: "אילת-אופן"
אחד הפרויקטים המסעירים בנושא זה הוא הפיכת מנהרות רכבת תחתית שיצאו מכלל שימוש למסלולים תת־קרקעיים להליכה ולרכיבה על אופניים.
מדובר ביוזמה של פירמת העיצוב גנסלר (Gensler), שזכתה בשבוע שעבר בפרס הפרויקט הקונספטואלי של לונדון. אבל מלבד רשת מסועפת של מסלולי רכיבה מהירים ומוגנים, המיזם של גנסלר מציע לרצף את מסלולי ההליכה והרכיבה במרצפות של חברת Pavegen, הרותמות את האנרגיה הקינטית של צועדים ורוכבים ליצירת חשמל. “ההצעה שלנו מחזירה חלקים של העיר לידי האזרחים על ידי איסוף האנרגיה שהיא תוצר לוואי של השימוש הזה”, אומרים בגנסלר. “גידול האוכלוסין המהיר בלונדון מפעיל לחץ עצום על תשתית התחבורה של העיר, שתצטרך לספק מענה ל־2 מיליון תושבים חדשים בתריסר השנים הבאות”.
מלבד זאת, לונדון צפויה להפוך לעיר הראשונה באירופה שתהיה בעלת כביש שיוקדש כולו למדוושים: ראש העיר בוריס ג’ונסון אישר בסוף ינואר כביש מהיר חוצה לונדון לרוכבי אופניים. “יותר רוכבי אופניים בעיר יגרמו להפחתה משמעותית של הלחץ בכבישים ולהורדת זיהום האוויר”, אמר ג’ונסון בראיון ל־BBC“.
מדובר בשני נתיבים מהירים שיחצו את העיר מצפון לדרום וממזרח למערב. כל מסלול כזה יורכב משניים עד שלושה נתיבים לכל כיוון ויכלול גם מעקפים בצמתים מסוכנים, שבהם איבדו את חייהם 11 רוכבים בשנה החולפת. הפרויקט הזה הוא יריית הפתיחה לתכנית שקיבלה תקציב מיוחד של 913 מיליון פאונד, ומטרתה להפוך את לונדון לאחת הערים הידותיות בעולם לרוכבי אופניים.
יזמי הנדל”ן בעיר כבר מגיבים להתפתחויות: פרויקט הנדל”ן 250 City Road, שנבנה בימים אלה, יכלול חניית אופניים בת 1,500 מקומות לדיירי הפרויקט, כמו גם חניית אופניים נוספת בעלת היקף דומה למבקרים העתידיים בחלל המשרדים, ובמרכז הקניות המסחרי שיוקם בו.