בדיקת כלכליסט
הרגע שבו ביטוח לאומי לא ישלם קצבאות התקרב ב־4 שנים
גירעון ביטוח לאומי גדל בקצב מסחרר והתחזית לגבי המועד שבו המוסד לא יוכל לשלם קצבאות הוקדמה בארבע שנים, לשנת 2038. בינתיים המוסד משתמש בעודפים בקופת קיצבאות הילדים כדי לממן דמי אבטלה, 2.5 מיליארד שקל שהאוצר לא מכסה
מצבו הפיננסי של ביטוח לאומי חמור מכפי שהוערך עד כה, והיום שבו המוסד לא יוכל לעמוד בתשלום הקצבאות לציבור קרוב מכפי שהראו התחזיות, כך עולה מבדיקת "כלכליסט". בשנה שעברה גירעון ביטוח לאומי עמד על 4.3 מיליארד שקל ‑עלייה של 43% לעומת 2013.
- גירעון ביטוח לאומי חרג ב־43% מתחזיות האוצר בשנה שעברה
- ביטוח לאומי מפתיע את השבים מעבודה בחו"ל עם דרישות גבייה
- אושר בכנסת: הביטוח הלאומי לא יוכל לגבות חובות שלא דרש מעל 7 שנים
קצב גידולו המסחרר של הגירעון עלול להקדים את התחזית לפיה ב־2042 לא יהיה למוסד מספיק כסף בקופה למימון הקצבאות לציבור. בחינת הדו"חות של ביטוח לאומי מראה כי המועד המוקדם יותר הוא 2038 ‑ ארבע שנים מוקדם יותר, וייתכן אף כי גם התחזית החדשה היא אופטימית.
ללא שינוי משמעותי בצורת ניהול החשבונות של המדינה מול ביטוח לאומי, גדל הסיכוי שאזרחים שייצאו לפנסיה בעוד מספר שנים לא יזכו לקצבאות סיעוד וזיקנה בהיקף שניתן היום.
הסיבה לתחזית זו נעוצה באופן ההתחשבנות בין המדינה לביטוח לאומי על תשלומי הקצבאות. התחזית האקטוארית של המוסד — סך כל ההכנסות העתידיות פחות סך כל ההוצאות העתידיות — שפורסמה לפני שנה וחצי, הניחה כי משנת 2014 משרד האוצר יממן חלק מהתשלומים לדמי אבטלה. סכום זה הגיע בשנה שעברה ל־2.5 מיליארד שקל.
משרד האוצר מתנגד להעברת הכסף לביטוח לאומי מתקציב המדינה, ולכן המוסד משתמש בעודפים פנימיים שהצטברו בקצבאות הילדים לצורך מימון תשלומים אלה.
אלא שבדו"ח ישנה גם התייחסות למצב שבו המוסד יצטרך להמשיך בהסדר זה, ואז התחזית צופה כי הכסף בקופת ביטוח לאומי לא יספיק לתשלום קצבאות לציבור כבר ב־2038.
זו הערכה שמרנית, שכן ישנם גורמים נוספים שמשפיעים על גירעון המוסד ועלולים להעמיק אותו, כגון ירידה בהכנסות עקב אי העלאת מס המעסיקים ברבע אחוז, הזדקנות מואצת של האוכלוסיה ותשלומי ריבית נמוכים מהמצופה על אג"ח מדינה שביטוח לאומי מחזיק.
עד לפני מספר שנים, משרד האוצר העביר באמצעות חוק ההסדרים החלטה בהוראת שעה, לפיה על ביטוח לאומי לבצע העברה זו של כספים מקצבאות הילדים למימון דמי האבטלה. זאת במקום שהמדינה תישא בעלויות מימון הגירעון. צעד זה איפשר לאוצר שלא לקצץ מעל שני מיליארד שקל בשנה מתקציב משרדי הממשלה, אך מאידך הוא מהווה בעיה ארוכת טווח עבור ביטוח לאומי, שכן אם הכסף היה מגיע לקופתו אז גם הגירעון בשנה שעברה היה יורד בהתאם לכשני מיליארד שקל.
לפי התחזית ל־2015, היקף העברת הכספים מקופת קצבאות הילדים למימון דמי האבטלה צפוי להיות דומה. במקביל, ביטוח לאומי יעביר סכום גדול עוד יותר מקופת קצבאות הילדים לקופת דמי האבטלה ‑ בהיקף צפוי של כ־2.78 מיליארד שקל.
הוראת השעה אמורה היתה להסתיים בסוף 2013, כאשר האוצר האריך אותה באמצעות חוק ההסדרים עד לסוף 2014. בחוק ההסדרים האחרון האוצר ביקש להפוך אותה להוראה קבועה, וכך להוציא מאחריות המדינה את מימון הגירעון שנוצר על ידי תשלום דמי האבטלה.
לפי משרד האוצר, המדינה בין כה וכה נושאת בגירעון הכללי של ביטוח לאומי. לכן אין צורך לבצע מהלך זה שיקצץ את תקציב המדינה. לחלופין, האוצר סבור כי הוא יצליח בעתיד להבטיח את איתנותו הפיננסית של ביטוח לאומי.
אחת הדרכים לעשות זאת היא העברת האחריות על מימון מענקי האשפוז שמשולמים לבתי החולים על כל לידה לתקציב המדינה. מענקים אלה עולים על שני מיליארד שקל בשנה. מהלך זה נידון מזה זמן רב במשרד האוצר, אולם הוא טרם יצא לפועל.
עד 2010 ביטוח לאומי הצליח לצבור עודפים, אך מנקודה זו והלאה מצוי המוסד בגירעון תפעולי ומממן את תשלומי הקבצאות לציבור באמצעות הריבית שהוא מקבל על אג"ח מהמדינה.
על פי הדוח האקטוארי, ב־2020 יתחיל ביטוח לאומי להשתמש בקרן ההשקעה שלו, וכך ישתמש בכסף מפירעון של אג"ח ‑ בנוסף לריבית, עד 2038, אז צפויה קופתו להתרוקן.