ברקוד פתוח
אפליקציית OpenLabel משתמשת בחוכמת המונים כדי לספק מידע על הערך הסביבתי, החברתי והפוליטי של מיליוני מוצרים
לא מעט אפליקציות מנסות להגביר מודעות ולהשפיע על בחירות הקנייה שלנו. האפליקציה של Food Scores, למשל, תספר לקונים מה ערכם התזונתי של מוצרי המזון שהם רוכשים באמצעות סריקת הברקוד. Think Dirty עושה דבר דומה במוצרי טיפוח אישי - היא מספקת ציון למוצר לפי החומרים המסרטנים, האלרגנים והחשודים האחרים שהוא מכיל. GoodGuide מדווחת לקונים על האחריות החברתית של היצרנית, ו־Buy Partisan תספר לכם לאיזו מפלגה תורמת החברה שאת המוצר שלה אתם רוכשים. אבל האפליקציות הללו מוגבלות: הן מתמקדות בתחום אחד (ערך תזונתי, סביבה, פוליטיקה, אחריות תאגידית), ונסמכות על מאגרי נתונים לא תמיד מעודכנים. כעת מנסה אפליקציה חדשה בשם OpenLabel לתקן את החסרונות האלה. בניגוד לאחיותיה לדירוג, OpenLabel משתמשת בחוכמת המונים כדי ליידע את הקונים לגבי המוצרים שהם רוכשים. היא מאפשרת לסרוק ברקוד של מוצר ולקבל עליו מידע מקהילה פתוחה של תורמי אינפורמציה. הציבור - וגם ארגונים - יכול להוסיף ולדרג מידע, כך שלמעשה נוצרת רשת חברתית שבה משתמשים חולקים את דעתם ואת המידע שברשותם לגבי מוצר, ובכך עוזרים לאחרים להחליט אם לרכוש אותו.
קחו למשל את יצרנית החלב האמריקאית Organic Valley ואת החלב שלה Organic Half & Half. קהילת הצרכנים משבחת את החלב הזה, ומסבירה שהוא נטול הנדסה גנטית ונטול תוסף המזון המסוכן קרגינן שנחשד כמסרטן. החברה עצמה היא קואופרטיב שעובד על שולי רווח נמוכים במיוחד כדי לספק לחקלאים ולעובדים שלו תגמול גבוה, ומשקיע בקהילות מקומיות. אבל משתמש בשם אריאל עדכן לאחרונה את רשימת השבחים, וסיפר כי היצרנית חברה באגודה למוצרי חלב שמריצה קמפיינים בארה"ב נגד הגבלת השימוש בהנדסה גנטית. הוא גם עדכן שהמתחרה, חברה בשם Stonyfield Farms שמשווקת מוצר דומה עם יתרונות דומים, פרשה מהאגודה. בעקבות זאת רבים מהקונים המיודעים שינו את הרגלי הרכישה שלהם. לזה קוראים שקיפות בזמן אמת.