מבקר המדינה: ברכבת לא עומדים בזמנים, בירושלים מבצעים בלי לתכנן
פרויקטים שתקציבם תפח פי 8.5, עיכוב של שנתיים בתכנון מסילת רכבת ורפורמה בתחבורה הציבורית בירושלים שאיש אינו יודע אם הצליחה. משרד התחבורה: "כל הליקויים תוקנו"
פרויקטים של הרכבת לא תוקצבו וחורגים בלוחות הזמנים, הרפורמה בתחבורה הציבורית בירושלים נעשתה ללא שיתוף הציבור וברכבת הקלה בתל אביב שוכרים אנשים וחברות ללא מכרזים - כך עולה מדו"ח מבקר המדינה בנושא התחבורה.
בחלק מהפרויקטים של רכבת ישראל, מצא שפירא, כבר מסתמנת אי עמידה בלוח הזמנים ודיווח שאינו מספק. "חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ - ל"ג) מדווחת למינהלת על התקדמות הפרויקט, לוחות הזמנים, חריגות צפויות, ביצוע התקציב ותחזיות ביצוע התקציב. הדיווח הוא באופן כללי, אך ללא פירוט שיעור ביצוע תקציבי מפורט של אבני הדרך", כותב שפירא. הביקורת תואמת את חשיפת "כלכליסט" מחודש ספטמבר על חריגות תקציב של כ־2 מיליארד שקל במיזמי תחבורה, שמצא משרד האוצר.
תכנון המסילה הרביעית שיועדה להיבנות לאורך נתיבי איילון טרם הושלם, "אף שעברו כשנתיים מהמועד שנקבע לכך בהחלטת הממשלה. (...) וטרם הוקצה תקציב לביצוע המסילה", כותב המבקר.
פארסה לא קטנה התגלתה גם סביב נושא חשמול הרכבת. "אומדני העלויות לחשמול הרכבת שהציגה חברת הרכבת ב־2004 (1.6 מיליארד שקל) ולפני קבלת החלטת הממשלה ב־2010 (11.2 מיליארד שקל) לא היו מבוססים ולא מציאותיים. לפי אומדנים מעודכנים של החברה, עלות הפרויקט צפויה להסתכם ב־13.7 מיליארד שקל. התייקרות עלות הפרויקט פי 8.5 בתוך עשר שנים מלמדת על היעדר עבודת מטה מסודרת ויסודית ועל היעדר בדיקה של אומדני עלויות (...) וכן על כשל של משרדי הממשלה", מוסיף שפירא. תוכנית החשמול אושרה ימים ספורים לפני פרסום הדו"ח.
בלאגן ברפורמה בתחבורה הציבורית בירושלים
בשנה האחרונה ערך משרד התחבורה רפורמה במערך האוטובוסים בירושלים, אך המבקר מצא שהיעדים שקבע לתוכנית היו כלליים בלבד: קיצור משך הנסיעה, הקטנת רמת זיהום האוויר במרכז העיר והוצאת קווי אוטובוס ממרכז העיר. לא נקבעו כל מדדים כמותיים ברורים שיאפשרו למדוד את ביצוע התוכנית ולהעריך את הצלחתה.
לפי שפירא, "לא נערכה בדיקה כוללת של זמן ההגעה של הנוסע מתחנת המוצא ליעד כדי לוודא שאכן הארגון מחדש הביא לשיפור השירות לציבור בירושלים. המשרד לא קבע מראש מועדים ליישום הפעימות וגם לא את פרק הזמן לסיום הארגון מחדש של כל מערך התחבורה הציבורית בעיר. בהיעדר מועדים מתוכננים, חסר כלי ניהולי ואמצעי מהותי לביקורת אחר העמידה במימוש הפעימות, הן למבצעים והן לציבור הנוסעים".
אם כך איש אינו יודע אם הארגון מחדש בתחבורה הציבורית בירושלים עבר בהצלחה. שפירא אף אומר כי "לא נקבעה מסגרת תקציב כוללת לתוכנית הארגון מחדש, והמשרד תקצב את התוכנית בכל שנה מחדש בהתאם למשימות שהועלו".
נת"ע מתנהלת בלי מנהל לאגף הרכש
נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) היא החברה שמקימה את הרכבת הקלה בתל אביב ובעבר כבר נמצא בה ניהול כושל וחריגה של 6 מיליארד שקל מהתקציב. הפעם שפירא גילה כי "רק ארבע מ־12 המשרות התקניות של אגף רכש ומכרזים מאוישות. בין המשרות הלא מאוישות - מנהל אגף הרכש, מנהל מגה־מכרזים וראש תחום חוזים ומגה־מכרזים". ובנוסף, "הרכש בנת"ע אינו מנוהל על ידי אגף הרכש, שאמור להיות מומחה בנושא".
ממשרד התחבורה נמסר: "כל הליקויים שהועלו בדו"ח המבקר עוד בשלב הטיוטה תוקנו או נמצאים בהליך תיקון. באשר לרכבת הקלה, משרד התחבורה הקים לפני כשנה וחצי אגף רגולציה ובטיחות שנועד לבקר את פעילות הרכבת ולהסדירה. בנושא פיתוח הרכבות, כל התוכניות מיושמות כיום במלואן והרכבת נמצאת בתנופת פיתוח חסרת תקדים. משאבים עצומים הושקעו בחידוש התחבורה הציבורית בירושלים והתוצאות מדברות בעד עצמן. תהליך התכנון נעשה בצורה יסודית, מקצועית ומדורגת, בהסתמך על סקרים ועל ניתוח צרכי הציבור".
אם כך איש אינו יודע אם הארגון מחדש בתחבורה הציבורית בירושלים עבר בהצלחה. שפירא אף אומר כי "לא נקבעה מסגרת תקציב כוללת לתוכנית הארגון מחדש, והמשרד תקצב את התוכנית בכל שנה מחדש בהתאם למשימות שהועלו".
נת"ע מתנהלת בלי מנהל לאגף הרכש
נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) היא החברה שמקימה את הרכבת הקלה בתל אביב ובעבר כבר נמצא בה ניהול כושל וחריגה של 6 מיליארד שקל מהתקציב. הפעם שפירא גילה כי "רק ארבע מ־12 המשרות התקניות של אגף רכש ומכרזים מאוישות. בין המשרות הלא מאוישות - מנהל אגף הרכש, מנהל מגה־מכרזים וראש תחום חוזים ומגה־מכרזים". ובנוסף, "הרכש בנת"ע אינו מנוהל על ידי אגף הרכש, שאמור להיות מומחה בנושא".
ממשרד התחבורה נמסר: "כל הליקויים שהועלו בדו"ח המבקר עוד בשלב הטיוטה תוקנו או נמצאים בהליך תיקון. באשר לרכבת הקלה, משרד התחבורה הקים לפני כשנה וחצי אגף רגולציה ובטיחות שנועד לבקר את פעילות הרכבת ולהסדירה. בנושא פיתוח הרכבות, כל התוכניות מיושמות כיום במלואן והרכבת נמצאת בתנופת פיתוח חסרת תקדים. משאבים עצומים הושקעו בחידוש התחבורה הציבורית בירושלים והתוצאות מדברות בעד עצמן. תהליך התכנון נעשה בצורה יסודית, מקצועית ומדורגת, בהסתמך על סקרים ועל ניתוח צרכי הציבור".