דו"ח המבקר
מבקר המדינה: סחבת ופגמים בתהליך הפרטת נמלי הים
ב-2009 אימצה הממשלה מתווה הפרטה בדרך של הנפקה לציבור, ואולם רשות החברות – מי שהייתה אחראית על ההפרטה – לא הציגה בפני הממשלה חלופות אפשריות וכן לא הציגה את היתרונות של מתווה ההנפקה לעומת מתווים אחרים. בנוסף, הרשות לא הציגה נתונים חשובים לגבי מצב שוק בענף נמלי הים, והשיפור שיושג כתוצאה מההפרטה
מבקר המדינה בחן את תהליך הפרטת נמלי הים, ומצא כי נפלו בו לא מעט פגמים. תהליך ההפרטה נסחב כבר קרוב ל-10 שנים, מאז הרפורמה בנמלים של 2005 אז הושגה הסכמתם העקרונית של העובדים להפרטה – הסכמה שעלתה למדינה מעל ל-1.2 מיליארד שקל. הסוף עדיין לא נראה באופק, למרות שהרשות מקווה להפריט את נמל אשדוד כבר בשנה הבאה, ואת נמל חיפה ב-2016.
דו"ח המבקר מתייחס בעיקר לשנים 2009 ואילך. ב-2009 אימצה הממשלה מתווה הפרטה בדרך של הנפקה לציבור, ואולם רשות החברות – מי שהייתה אחראית על ההפרטה – לא הציגה בפני הממשלה חלופות אפשריות, כמו מכירת גרעין שליטה למשקיע אסטרטגי, וכן לא הציגה את היתרונות של מתווה ההנפקה לעומת מתווים אחרים. בנוסף, הרשות לא הציגה נתונים חשובים לגבי מצב שוק בענף נמלי הים, והשיפור שיושג כתוצאה מההפרטה. מבקר המדינה מתייחס גם לסוגיית המחלוקות מול עובדי הנמלים בכל הקשור להפרטה, וחולק ביקורת על הרשות שכלל לא יידעה את הממשלה על חלק מהמחלוקות, ולא הציעה דרכים לפתור אותם. למחלוקות הייתה השפעה על יכולת המדינה להפריט את החברות ועל פיתוח הנמלים החדשים. הרשות מצידה טענה שחלק מהמחלוקות לא היו אמיתיות, אלא נבעו מרצון העובדים לסכל את ההנפקה – ובכל מקרה היא יידעה את שר האוצר.
המבקר מתייחס גם לכך שהרשות לא תיעדה כלל את הפגישות עם העובדים – לא ערכה פרוטוקולים ולא סיכומי דיון. המבקר מעיר כי תיעוד זה הוא חלק מהזיכרון הארגוני המאפשר להוכיח את קיום הפגישות ואת תוכנם. הרשות מצידה טוענת כי חלק מהפגישות היו בלתי-רשמיות, ולכן היא לא יכלה לתעדם. עוד עולה מדו"ח המבקר כי אגף התקציבים באוצר ניהל מו"מ עם הנהלת נמל אשדוד והעובדים, מבלי ליידע על כך את הרשות - לעמדת המבקר אין מדובר בגישושים ראשוניים אלא מו"מ ארוך ואינטנסיבי שחייב יידוע הממשלה.
המבקר מעיר כי בשלב מסוים רשות החברות הפסיקה לפעול לקידום ההפרטה, ולא יידעה על כך את הממשלה. לדעת המבקר היה על הרשות ושר האוצר ליידע את הממשלה על אי הצלחתם בביצוע ההפרטה.
מרשות החברות נמסר: "רשות החברות מקבלת את טענות המבקר במלואן במסגרת עבודתו על הדו"ח, והפיקה את כל הלקחים העולים מהדו"ח.
בשנה האחרונה מובילה רשות החברות הממשלתיות, בשיתוף עם חברת McKinsey, מהלך הנפקות מיעוט של חברות ממשלתיות. בעקבות עבודת מטה מעמיקה שהוגשה לשרי הממשלה, אושרה לאחרונה החלטת ממשלה לקידום תוכנית להנפקות של מספר חברות ממשלתיות, לפיה נמל אשדוד יונפק כבר בשנת 2015 ונמל חיפה בשנת 2016, וזאת במקביל ובהמשך להקמת שני הנמלים הפרטיים החדשים באשדוד ובחיפה".