אֵלון מאסק, יזם טכנולוגיה
האיש שהפריט את החלל עומד לחולל מהפכה גם בתחבורה היבשתית
60 שנים מפרידות בין אֵלון מאסק והווארד יוז, אבל קשה לתאר דמויות דומות יותר בהיסטוריה של הטכנולוגיה. כמו יוז, מחלוצי התעופה, מאסק אובססיבי להנדסה פורצת גבולות בתחום כיבוש החלל; וכמו יוז, גם הוא ממזג את האובססיה עם אופי יזמי חסר מעצורים שמוביל אותו להפריט את החלל, התחבורה והטכנולוגיה. מאסק אפילו מכונה "איירון מן", כשם הסופר־גיבור שמבוסס על דמותו של יוז.
מאסק עשה את הונו כשייסד את שירות הסליקה המקוון פייפאל, אבל מזוהה כיום בעיקר עם שתי חברות. הראשונה היא SpaceX המפתחת טילים וחלליות ומספקת שירותי שיגור. כיבוש החלל, פעם יעד אסטרטגי אמריקאי, איבד מזוהרו בתום המלחמה הקרה, וקפא על שמריו עד שמאסק ניפץ את המונופול הממשלתי על החלל: SpaceX שייסד ב־2002 שיגרה בהצלחה שורה של לוויינים, ב־2012 הפכה לחברה הפרטית הראשונה שמשגרת חללית לתחנת החלל הבינלאומית, וב־2015 מתעתדת לשגר טיסה מאוישת. מעמדה כאחת היורשות של נאס"א בשוק הפרטי קיבל גושפנקא בשבוע שעבר, כשחתמה עם סוכנות החלל על חוזה של 2.6 מיליארד דולר להטסת אסטרונאוטים לתחנת החלל.
גם טסלה, החברה השנייה שעמה מאסק מזוהה, הסתערה על הבטחה קוסמת שצברה אבק על המדף - רכב חשמלי. מדובר ביוזמת ענק: טסלה מעריכה כי השנה תמכור 35 אלף מכוניות חשמליות, ומתעתדת להשקיע 5 מיליארד דולר בהקמת מפעל סוללות למכוניות הללו ולהעסיק בו 6,500 איש. במקביל, מאסק מקדם מודל תחבורה יבשתית על־קולית בשם Hyperloop, מעין רכבת במהירות של מטוס שתהפוך את העולם לנגיש מאי־פעם. בין לבין הוא מושקע בחברת האנרגיה הסולארית SolarCity ובמיזם האינטליגנציה המלאכותית Vicarious המפתח מכונה בעלת יכולות למידה.
לצד פרויקטים בומבסטיים, מאסק מעולם לא חשש מהצהרות בומבסטיות. הוא הודיע, למשל, שמטרתה של SpaceX היא להוזיל פי עשרה את ההגעה לחלל ולשפר פי עשרה את האמינות; וכשדגם הטסלה S ספג לאחרונה ביקורת קטלנית, הוא השיב שהליקויים תוקנו וחזר על המנטרה: "המכוניות שלנו יהיו טובות פי עשרה מכל מכונית אחרת על הכביש".
יש גם נפגעים מההצלחה של מאסק. מדינת קליפורניה למשל, שבה שוכן מטה SpaceX, העניקה באפריל הטבות מס נכבדות לחברה, אבל באוגוסט החליט מאסק למקם משגר טילים ראשון מסוגו דווקא בטקסס. מאסק גם תבע את חיל האוויר האמריקאי בטענה שהליך ההתמחרות לשיגור לוויינים עבור הפנטגון מפלה את SpaceX לרעה. גם מדיניות ההעסקה של מאסק שנויה במחלוקת: עובדים לשעבר ב־SpaceX תבעו את החברה בטענה שזו לא אפשרה לקחת הפסקות, לא שילמה עבור שעות נוספות ולא הודיעה די זמן לפני פיטורים.
זה כלום לעומת מה שיקרה אם אחד הפרויקטים הגרנדיוזיים של מאסק יתרסק: אלפי עובדים ישלמו מחיר כבד. עד שזה יקרה, מאסק ימשיך לחלום (ולהפיץ) את החלום האמריקאי - ולשנות את פני התחבורה לנצח.