בכפוף לשימוע: 6 חברות מעליות יוכרזו כמונופולים
רשות ההגבלים העסקיים טוענת כי התחרות הדלה בשוק התקנת המעליות בבנייני מגורים, הנובעת מהסכמי בלעדיות, מאפשרת לחברות לעלות מחירים על מתן השירות. מטרת המהלך: מתן הוראות לחברות שיאסרו עליהן לנצל לרעה את מעמדן
הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, שלח בתחילת השבוע מכתבי שימוע לשש חברות העוסקות בהתקנה ושירות למעליות לפני הכרזה עליהן כמונופולים במתן שירותים למעליות בבנייני מגורים. כך הודיעה הבוקר הרשות.
החברות שיוכרזו כמונופולים, בכפוף לשימוע, הן: ישראליפט (שירותים ותעשיות), שינדלר נחושתן מעליות, אלקטרה, אינטר-אפ מעליות, כפיר שרותי מעליות וטיסנקרופ מעליות ישראל. לדברי הרשות כל חברות ההתקנה הללו קשורות עם יצרני מעליות זרים בקשרי בעלות או בלעדיות. ההכרזה תהיה עבור המעליות שלפחות עיקר חלקיהן יוצרו על-ידי או עבור אותו יצרן זר לשם הרכבתם יחד ("מעליות חסומות").
שימוע לחברות מעליות צילום: בלומברג
במקביל להכרזה שוקל גילה לתת לחברות הוראות שנועדו לפתוח את השוק לתחרות ולאפשר לחברות שירות אחרות להתחרות על בתי המגורים. בין ההוראות: התחייבות בעת ההתקנה למחיר שירות מקסימלי לעשר השנים; פרסום מחירון לחלקי חילוף, הכולל מחיר וזמן אספקה מרביים; איסור על אפליה באספקת חלקי חילוף על בסיס זהות הלקוח וזהות נותן השירות למעלית; חובה לספק מידע טכני שכולל כל מידע המאפשר שליטה במעלית (כולל קוד, סיסמא וכל הסבר אחר), שיקל על מתן שירות על-ידי נותן שירות אחר; והגבלה של החתמת עובדים שעזבו את החברות על הסכם שמגביל את יכולתם להתחרות בה.
על פי הודעת הרשות, מבדיקה שנערכה עולה לכאורה כי רוב רובם של הדיירים שבבניין מגוריהם הותקנה מעלית חסומה נאלצים, בלית ברירה, להמשיך לרכוש שירות למעלית מהחברה שהתקינה אותה. החשש הוא שבגלל הקשר של חברות ההתקנה עם היצרן הזר, קשה לחברת שירות מתחרה לקבל גישה לחלקי חילוף, חומרה ותוכנה ייעודיות, שרטוטים טכניים, וידע והכשרה הנדרשים למתן השירות. הנתונים שבידי הרשות מלמדים על שיעור מעבר זניח של לקוחות מחברת ההתקנה לחברת שירות מתחרה.
דיוויד גילה צילום: אוראל כהן
"אין בתחרות בהתקנת מעליות כדי לרסן כוחן של חברות ההתקנה להעלות את מחיר מתן שירות למעליות", נכתב בהודעת הרשות. "זאת, בין היתר, נוכח היחס בין עלותה הגבוהה של מעלית חדשה לבין עלות השירות למעלית; העובדה שדיירי הבניין, ולא רוכשי המעליות המקוריים (קבלנים או יזמים), הם אלו הנושאים בעלויות השירות למעלית; אורך החיים הארוך יחסית הצפוי למעלית (כ-25 שנה) שמקשה על לקיחה בחשבון של עלויות השירות בעת ההתקנה; בנוסף, אפילו אם דיירי הבניין היו לוקחים חלק בהליך הרכישה של המעלית, הם היו מתקשים להעריך מראש את עלות האחזקה והתיקונים לאורך זמן ולהשוות בין הצעות שונות ובין סוגי חוזים שונים".
ההכרזה על החברות כמונופולים, אם תאושר לאחר השימוע, תגרור איסור עליהן לנצל לרעה את מעמדן. בכלל זה, אסור יהיה להן להפריע לחברות השירות האחרות להתחרות בהן. זאת, בין היתר, באמצעות גביית מחיר גבוה מדי על חלקי חילוף שחברות השירות זקוקות להם, אספקה מאוחרת מדי של חלקי החילוף, אספקה של חלקי חילוף לא מתאימים, וכיוצא באלו. במקביל למהלך פועל הממונה מול משרדי ממשלה אחרים לקידום תקינה שתכפה על חברות בנייה להציג את מחירי השירות למעליות לרוכשי הדירות.