חשיפת כלכליסט
הוחלט: יבואנים יוכלו לרשום מכוניות כחדשות גם לאחר 13 חודשים מייצורן
הצעד שנקט משרד התחבורה נובע ממבצע "צוק איתן"; כיום, רכב שממועד ייצורו חלפה יותר משנה מוגדר לצורך מכירה כרכב משומש
משרד התחבורה הודיע אחה"צ (ד') לכל יבואני הרכב על היתר לרשום מכוניות לאחר 13 חודשים ממועד ייצורן. כך נודע ל"כלכליסט". על פי הודעת משרד התחבורה, כל עוד שורר בעורף מצב חירום, ליבואני הרכב מותר לרשום מכוניות רק 13 חודשים מאז מועד יצורן.
כיום, על פי החוק, כל רכב שמשווק בישראל מותר למכירה ללקוח כרכב חדש רק במהלך 12 חודשים שחלפו מאז מועד ייצורו. כלומר, רכב שממועד ייצורו חלפה מעל שנה הוא רכב שאסור למכירה כרכב חדש, אלא רק כמשומש. עקב מבצע "צוק איתן", שפגעה במתקני המסירה של יבואני רכב רבים, מתיר משרד התחבורה בעת הקרובה רישום של רכב לאחר 13 חודשים ממועד ייצורו.
בפועל, בימים אלה מביעים גורמים רבים בענף הרכב חששות מפני חודש מסירות חלש, כאשר הנתונים הראשוניים הצביעו על כ-16 אלף מסירות. ואולם, ל"כלכליסט" נודע שמספר יבואני רכב החליטו לתגבר את יכולות העבודה במחסני הערובה על מנת שיוכלו להציג נתונים טובים החודש.
בין היתר בחרו חלק מן היבואנים להעביר את עובדיהם האדמיניסטרטיביים ממרכזי המסירה והערובה בדרום אל המרכז. אחרים הציבו מיגוניות בשטחי הערובה בדרום הארץ והתוצאה ככל הנראה מצביעה על נתון מסירות העשוי להגיע אפילו עד 20 אלף מכוניות. עם זאת, לדברי גורמים בענף הרכב, בחודש ספטמבר ייתכן שתורגש ירידה עקב הימנעות הלקוחות מהזמנת מכוניות חדשות ביולי-אוגוסט.
בפועל, גם בעלי מוסכים מתלוננים על ירידה ניכרת בהיקף ההכנסות עקב הימנעות של לקוחות מהגעה למוסך ודחיית טיפולים. השבוע הודיע איגוד המוסכים על כוונתו לפעול לשיפור תנאי האשראי שמקבלים המוסכים, כדי להקל עמם בתקופת המלחמה.