רשות החברות אישרה הקמת שתי חברות בת לרכבת ישראל
מדובר בחברת בת לפיתוח נדל"ני, שתקים בתחנות הרכבת מתחמי מסחר להשכרה וקמעונאות, וחברה להובלת מטענים שתתחרה בצי המשאיות הקיים בישראל
מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב אישר את הקמת שתי חברות הבת החדשות של רכבת ישראל. כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בחברת בת לפיתוח נדל"ני, שתקים בתחנות הרכבת מתחמי מסחר להשכרה וקמעונאות, וחברה שנייה להובלת מטענים שתתחרה בצי המשאיות הקיים בישראל.
יו"ר שתי החברות יהיה מנכ"ל הרכבת בועז צפריר, כדי שתהיה סינרגיה בין פעילות הליבה של הרכבת (נסיעות) לפעילות חברות הבת.
בחברת המטענים, שמחפשת שותף תמורת 50% מהפעילות, ינסו לחצות את הרף הנוכחי שהוא הובלה של עד 7 מיליון טונות בשנה. המטרה היא לשלש את הפעילות עד שנת 2020 ולהגדיל את ההכנסות בתחום מכ-150 מיליון שקל בשנה כיום לעד חצי מיליארד שקל בשנה בעתיד.
בחברה לפיתוח נדל"ני ינסו לממש את ההבטחה הגדולה לפתח 7 מיליון מ"ר של מסחר ולספק עד סוף העשור 170 אלף מקומות עבודה חדשים.
הסכם הפיתוח, שנחתם לפני כארבעה חודשים מול רשות מקרקעי ישראל, כולל בין השאר הקמה של עד 3,000 מ"ר בתחנות רכבת בינוניות (באר שבע, נתב"ג, ראש העין) ועד 6,000 מ"ר למסחר במגה תחנות (תל אביב השלום, ירושלים בנייני האומה). להערכת הרכבת עם ההקמה יגדל היקף השימוש ברכבת בכ-10 מיליון נסיעות בשנה.
חברות הבת ישפרו את ההכנסות
פעילות רכבת ישראל סובלת בשנים האחרונות מהפסדים קשים. לפי רשות החברות את 2013 היא סיימה בהפסד של כ158 מיליון שקל והכוונה שפורסמה בתחילת 2014 - ושלא יצאה לפועל בשל שורת בעיות מבניות - היא לממן חלק מהרכש הכבד של הציוד באמצעות הנפקת אג"ח בהיקף של כ-2 מיליארד שקל תוך שעבוד הכנסות החברה. רק לאחרונה חשף "כלכליסט" שעשרות קרונות ישנים (מדגם IC3) מושבתים בגלל חשש לכאורה לתחזוקה חלקית. הנושא אף עבר לטיפול מבקר המדינה.
הקמת שתי חברות הבת ברכבת היתה אמורה להתבצע לפני כשנתיים, כחלק מהרפורמה הגדולה ברכבת שכללה בין השאר הוצאה של 30% מתחזוקת הרכבת למיקור חוץ ותשלום פיצוי של 40 אלף שקל לכל אחד מעובדי הרכבת.
למרות ההבטחות הגדולות, הליך המינוי של הדירקטורים לחברות הבת הגיעו לשני השרים הממונים על החברה - אוצר ותחבורה - רק בפברואר האחרון, אז ההליך "נתקע" שם כחלק מהמאבק בין שר התחבורה ישראל כץ ליוגב על השאלה מי ימנה אותם לתפקיד. בסופו של יום יוגב וכץ החליטו לגשר על הפערים כדי לאפשר את פיתוח הרכבת.
ירידה של 20% בהיקף הנסיעות
בתוך כך, ברכבת מסכמים הבוקר (ג) את שמונת ימי מבצע "צוק איתן", מהם עולה שהיקף הנסועה ברכבת ירד מתחילת המבצע בכ-20%. היקף הפעילות הרגיל השנתי של רכבת ישראל נע סביב 40 מיליון נסיעות, או כ-3.33 מיליון נסיעות בחודש. עוד אומרים ברכבת שהיקף הובלת המטענים צנח ב-25%, בעיקר בשל חוסר יכולתה של הרכבת לנוע בתחומי דרום הארץ שם ממוקמים חלק מהמפעלים שמשתמשים בשירותי הובלת המטענים שלה.